Naukowcy znaleźli ślad czerwia sprzed 550 mln lat

Naukowcy odkryli ślady pozostawione przez zwierzę podobne do czerwia, które zamieszkiwało Ziemię ok. 550 mln lat temu - w okresie, który odegrał kluczową rolę w ewolucji życia na Ziemi - pisze amerykański "Newsweek".

Aktualizacja: 05.09.2019 11:28 Publikacja: 05.09.2019 11:09

Naukowcy znaleźli ślad czerwia sprzed 550 mln lat

Foto: Virginia Tech

Jak czytamy w artykule opublikowanym w "Nature" zwierzę, nazwane Yilingia spiciformis, było pół miliarda lat temu jednym z nielicznych ówczesnych organizmów żywych, które były w stanie się poruszać. Znalezienie skamieniałych śladów pozostawionych przez ten gatunek i jego szczątków dostarcza więc naukowcom wielu informacji na temat wczesnej ewolucji zwierząt na Ziemi.

Zespół pod kierownictwem Shuhai Xiao z Virginia Tech znalazł 35 skamieniałych szczątków gatunku zamieszkującego Ziemię 551-539 mln lat temu na terenie Formacji Dengying w Chinach.

W "Nature" czytamy, że przedstawiciele gatunku Yilingia spiciformis mieli ok. 27 cm długości i do 2,5 cm szerokości. Czerwie składały się z ok. 50 segmentów i mogły nie tylko same się poruszać, ale także podejmować decyzje - ślad znaleziony przez naukowców wskazuje, że czerw starał się przed czymś uciec.

Pierwsze zwierzęta miały zyskać umiejętność samodzielnego poruszania się ok. 580 lat temu - wcześniej zwierzęta były pozbawione tej umiejętności, podobnie jak zamieszkujące dziś Ziemię gąbki i korale. - Najwcześniejsze dowody mobilności zwierząt pochodzą sprzed ok. 560-570 mln lat - mówi Xiao w rozmowie z "Newsweekiem". - Więc nasze skamieliny nie są najstarszym dowodem na mobilność zwierząt, ale są najstarszym znanym dowodem poruszania się zwierzęcia, którego ciało jest podzielone na segmenty - dodaje.

Yilingia spiciformis należały do grupy zwierząt określanych mianem zwierząt dwubocznych symetrycznych, do których należy większość zwierząt żyjących obecnie na Ziemi (również ludzie są przedstawicielem tej grupy).

- Ewolucja mobilnych, składających się z segmentów zwierząt jest kluczowa dla zrozumienia innowacji ewolucyjnych - twierdzi Xiao.