Inteligentne kaski, kompozytowe mosty i specjalistyczne roboty

Obniżenie kosztów budowy i eksploatacji, poprawa jakości i bezpieczeństwa, słowem – ułatwienie życia budowlańcom i użytkownikom – to główne przesłanki ciągłego poszukiwania nowinek przez przedsiębiorstwa.

Publikacja: 11.09.2019 10:20

Asfalt z dodatkiem polimerów może być sposobem na tańsze i wytrzymalsze drogi

Asfalt z dodatkiem polimerów może być sposobem na tańsze i wytrzymalsze drogi

Foto: materiały prasowe

– W przeciwieństwie do wielu innych branż budownictwo doświadczyło niewielkich postępów w produktywności w ostatnich dziesięcioleciach. Jednak w obliczu postępującej industrializacji i cyfryzacji otwierają się zupełnie nowe możliwości – ocenia Mateusz Gdowski, rzecznik PORR. – Pierwsze szacunki wskazują, że wzrost produktywności rzędu 50–60 proc. jest możliwy, jeśli firmy budowlane wykorzystają wszystkie dostępne dźwignie do poprawy sytuacji. Obiecujące narzędzia oferują zwłaszcza obszary projektowania i inżynierii, zarządzania łańcuchem dostaw, wewnętrznej kwalifikacji pracowników oraz oczywiście nowych technologii – podkreśla.

Przyszłość to BIM

Duży potencjał drzemie w cyfryzacji. – Wynika to z tego, że cyfryzacja może zrewolucjonizować cały łańcuch wartości w branży budowlanej – począwszy od koncepcji po projektowanie, kalkulację i realizacji aż do przekazania do odbioru i utrzymania obiektu – mówi Gdowski. Wylicza, że dzięki stosowaniu w grupie technologii BIM – modelowania informacji o budowaniu, a także koncepcji oszczędnego projektowania i budowania („Lean Design" i „Lean Construction"), okres budowy obiektów kubaturowych (budownictwo ogólne) może być krótszy o nawet 50 proc.

Inne mierzalne efekty cyfryzacji w PORR? 1,5 mln mkw. powierzchni zaprojektowanej cyfrowo, 170 tys. zaoszczędzonych kartek papieru rocznie przy zarządzaniu sprzętem, 30 proc. mniej napraw przy maszynach, 100 proc. odzyskanych skradzionych maszyn dzięki możliwości śledzenia przez GPS.

Pytane o innowacyjne rozwiązania, firmy budowlane najczęściej wymieniają stosowanie technologii BIM (z ang. building information modeling, czyli modelowanie informacji o obiekcie budowlanym). – W technologii BIM chodzi o stworzenie wirtualnego prototypu całej inwestycji w formie modelu 3D i współpracę na tym modelu między inwestorem, projektantem i wykonawcą – mówi Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu. Największy generalny wykonawca w Polsce stosuje BIM na kilkudziesięciu budowach. Powstaje wielopoziomowy system zawierający wszystkie informacje o budynku, które na bieżąco są aktualizowane zgodnie z postępem prac. Projekt architektoniczny, rozkład instalacji, użyte materiały wraz z informacją o ich parametrach, a nawet producencie i dostawcy – to wszystko znajduje się w jednym, wirtualnym, trójwymiarowym projekcie. – Do modelu zajrzeć mogą w dowolnej chwili wszyscy specjaliści pracujący przy budowie, zaczynając od projektantów, przez dyrektora kontraktu, kierownika budowy, a na inwestorach kończąc. Zmiany wprowadzane w rzeczywistości na budowie są na bieżąco inwentaryzowane metodą skaningu laserowego 3D i później aktualizowane w modelu. Użytkownikowi dużo łatwiej jest pozyskiwać wszelkie informacje o obiekcie, bez konieczności czasochłonnego przeszukiwania wydrukowanej dokumentacji. Z poziomu modelu można łatwo odnaleźć interesujące urządzenie czy element wyposażenia. Wystarczy kliknąć w nie, żeby otworzył się folder z dokumentacją techniczno-rozruchową, gwarancjami, instrukcjami, rysunkami czy kartami zatwierdzeń materiałów – wylicza Wrzosek. Technologia jest także pomocna przy zarządzaniu budynkiem.

– W Skanska bardzo dużą wagę przywiązujemy do przemyślanego, wczesnego planowania inwestycji. Pozwala nam ono nie tylko lepiej zrozumieć, a następnie spełnić oczekiwania klientów, ale także pozwala dostarczyć im wartość dodaną w postaci dopasowanych konkretnych rozwiązań np. w zakresie energooszczędności. Innowacją w tym przypadku jest bardzo wszechstronny i precyzyjny system zarządzania informacją, którego sercem jest BIM – mówi Hakan Stenström, wiceprezes ds. efektywności operacyjnej w Skanska. – Możemy m.in. dostarczać wytyczne np. projektantom na niespotykanym dotąd poziomie szczegółowości. Nasza innowacyjność w tym zakresie wynika z dużej liczby zrealizowanych projektów wewnętrznych, gdzie na poziomie różnych spółek z grupy przez lata mogliśmy weryfikować i udoskonalać poszczególne procesy. Dziś to doświadczenie procentuje również na projektach zewnętrznych, gdzie nasi klienci mogą skorzystać z bardzo innowacyjnego, a jednocześnie dobrze sprawdzonego produktu, jakim jest nasz BIM – podkreśla Stenström.

Badania i rozwój

Innowacje obejmują również badania nad materiałami i technologiami. Rosnące wynagrodzenia i ceny materiałów wywindowały koszty inwestycji budowlanych, co więcej, coraz więcej firm ma kłopoty ze znalezieniem odpowiedniej liczby pracowników. Nic dziwnego, że Strabag we współpracy z naukowcami pracuje nad opracowaniem zrobotyzowanego systemu murarsko-tynkarskiego.

Budimex, jeden z kluczowych budowniczych dróg w Polsce, wraz z Grupą Orlen i uczelniami pracuje nad asfaltami modyfikowanymi polimerami, co pozwoliłoby na obniżenie kosztów budowy i utrzymania dróg oraz poprawę trwałości nawierzchni.

Z kolei Mostostal Warszawa buduje mosty z kompozytów. – Już w 2005 r., jako pierwszy generalny wykonawca w Polsce, powołaliśmy w ramach swoich struktur dział badań i rozwoju, którego zadaniem jest definiowanie i opracowywanie innowacyjnych rozwiązań dla budownictwa – mówi Paweł Kwiecień, rzecznik Mostostalu Warszawa. – Prowadzimy wiele projektów badawczo-rozwojowych, z których najgłośniejsze dotyczą kompozytów FRP. Opatentowana technologia pozwalająca wykorzystać w konstrukcji mostów belki wykonane z tych materiałów pozwala na skrócenie czasu budowy i minimalizuje koszty eksploatacyjne obiektu, ponieważ kompozyty są całkowicie odporne na korozję – podkreśla. Spółka zainstalowała mosty w Błażowej, Nowej Wsi, a ostatnio ukończyła kładkę pieszo-rowerową w Nowym Sączu.

Czasem badania angażują znacznie większe zasoby niż dział R&D jednej firmy. Budimex wraz ze swoim głównym akcjonariuszem, Ferrovialem, uczestniczą w międzynarodowym projekcie Safeway. Przedsięwzięcie skupia 14 konsorcjantów. Celem inicjatywy jest zaprojektowanie i wdrożenie strategii i narzędzi do planowania interwencji technicznych na europejskich drogach i szlakach kolejowych, co poprawi bezpieczeństwo transportu. Chodzi zarówno o przyczyny naturalne: powodzie, susze, pożary, ale i wypadki czy terroryzm.

W mniejszej skali, przykładem innowacji służących bezpieczeństwu jest inteligentny kask, nad którym pracuje Skanska. Głównym zadaniem urządzenia jest alarmowanie biura budowy o anomaliach mierzonych odczytów, mogących oznaczać niebezpieczną sytuację na placu budowy: wstrząs, uderzenie, upadek czy znacząca zmiana temperatury. Z alertem przesyłana jest lokalizacja pracownika.

– W przeciwieństwie do wielu innych branż budownictwo doświadczyło niewielkich postępów w produktywności w ostatnich dziesięcioleciach. Jednak w obliczu postępującej industrializacji i cyfryzacji otwierają się zupełnie nowe możliwości – ocenia Mateusz Gdowski, rzecznik PORR. – Pierwsze szacunki wskazują, że wzrost produktywności rzędu 50–60 proc. jest możliwy, jeśli firmy budowlane wykorzystają wszystkie dostępne dźwignie do poprawy sytuacji. Obiecujące narzędzia oferują zwłaszcza obszary projektowania i inżynierii, zarządzania łańcuchem dostaw, wewnętrznej kwalifikacji pracowników oraz oczywiście nowych technologii – podkreśla.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu