Zawieszenie postępowania administracyjnego z powodu konsultacji

Jedną z przesłanek uzasadniających zawieszenie postępowania jest konieczność rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Zagadnieniem wstępnym nie jest jednak potrzeba zasięgnięcia opinii prawnej organu zwierzchniego czy konsultacja z inną komórką organizacyjną w tym samym urzędzie.

Publikacja: 13.10.2015 02:00

Zawieszenie postępowania administracyjnego z powodu konsultacji

Foto: 123RF

Pracownik urzędu gminy chciałby zawiesić postępowanie na czas potrzebny na skonsultowanie się z zespołem obsługi prawnej w tym samym urzędzie. Zespół ten jest niedostatecznie obsadzony kadrowo. Zawieszając postępowanie, urzędnik chce zyskać więcej czasu na załatwienie sprawy. Czy przysługuje mu takie uprawnienie?

Nie.

Sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów i dowodów powszechnie znanych albo znanych z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwych do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ, trzeba załatwiać niezwłocznie. Tak stanowi art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).

Załatwienie w I instancji sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ ma obowiązek zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 36 k.p.a.). W orzecznictwie podkreśla się jednak, że przedłużanie terminu zakończenia postępowania, stanowiące nadużycie tej instytucji i zmierzające w istocie wyłącznie do próby uchylenia się od skutków zwłoki w załatwieniu sprawy, uzasadnia przyjęcie, że organ pozostaje w bezczynności (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 lipca 2014 r., sygn. I SAB/Wa 56/14).

Do wskazanych wyżej terminów załatwienia sprawy nie wlicza się m.in. okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z przyczyn niezależnych od organu. Przyczyn niezależnych od organu nie stanowią jednak np. braki kadrowe w urzędzie, gdyż są to przyczyny pozostające wewnątrz aparatu administracyjnego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 2338/13).

Zgodnie z art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. organ zawiesza postępowanie w sytuacji, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Zagadnieniem wstępnym w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. może być jednak tylko zagadnienie prawne, którego rozstrzygnięcie należy do właściwości innego organu lub sądu, i które może być odrębnym przedmiotem postępowania przed takim organem lub sądem. Nie chodzi tu zatem o wyjaśnienie nawet poważnych wątpliwości dotyczących aspektów prawnych sprawy będącej przedmiotem postępowania administracyjnego (wyrok WSA w Poznaniu z 13 listopada 2014 r., sygn. IV SA/Po 542/14).

Rozumienie pojęcia innego organu, o którym mowa w art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., nie może ograniczać się do literalnego brzmienia tego przepisu i językowego znaczenia tekstu prawnego, co w konsekwencji miałoby prowadzić do wniosku, że innym organem jest tylko inny organ w strukturze administracji publicznej. Innym organem jest także ten sam organ, ale działający w prowadzonym na innych podstawach prawnych innym postępowaniu i orzekający w innej sprawie (wyrok NSA z 26 lutego 2014 r., sygn. II GSK 951/12). Zagadnienie wstępne, od którego rozstrzygnięcia zależy wydanie decyzji, nie powstaje natomiast np. w sytuacji, gdy organ uznaje za stosowne wyjaśnić wątpliwości prawne w rozpoznawanej sprawie przez zasięgnięcie opinii organu zwierzchniego (wyrok NSA w Gdańsku z 17 marca 1988 r., sygn. SAB/Gd 14/87, ONSA 1988/1/41), czy w razie konsultowania się z innym zespołem tego samego urzędu. W takim przypadku nie można zawiesić postępowania na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a.

podstawa prawna: art. 35–36, art. 97 § 1 pkt 4 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 267 ze zm.).

Pracownik urzędu gminy chciałby zawiesić postępowanie na czas potrzebny na skonsultowanie się z zespołem obsługi prawnej w tym samym urzędzie. Zespół ten jest niedostatecznie obsadzony kadrowo. Zawieszając postępowanie, urzędnik chce zyskać więcej czasu na załatwienie sprawy. Czy przysługuje mu takie uprawnienie?

Nie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona