Zgodnie z art. 5 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) gmina może tworzyć jednostki pomocnicze, w tym sołectwa. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. Zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia takich jednostek powinien określać statut gminy. Natomiast organizację i zakres działania danej jednostki (np. sołectwa) ustala rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami (por. art. 35 ust. 1 i 3 u.s.g.). W myśl art. 36 ust. 1 u.s.g. organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
Czytaj także: Sposoby wyboru sołtysa
Przykład:
Załóżmy, że rada gminy chce utworzyć sołectwo na terenie miasta. W orzecznictwie przyjmuje się, że możliwe jest utworzenie sołectwa w mieście, ale tylko na terenach, którym można przypisać cechy obszarów wiejskich. Niedopuszczalne byłoby więc utworzenie sołectwa na terenie, na którym: nie było wcześniej sołectwa, nie występują uprawy rolne, nie prowadzi się usług rolniczych, nie występuje zabudowa letniskowa, nie rozwija się turystyka oraz występuje zwarta zabudowa miejska (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 lutego 2014 r., sygn. II OSK 2910/13, LEX nr 1418964).
Rada gminy może objąć systemem jednostek pomocniczych obszar całej gminy bądź tylko jej części (por. wyrok NSA w Łodzi z 10 października 2000 r., sygn. II SA/Łd 1097/00, ONSA 2001/4/187). W myśl art. 35 ust. 3 u.s.g. w statucie sołectwa trzeba określić m.in.: jego nazwę i obszar, zakres zadań przekazywanych sołectwu przez gminę i sposób ich realizacji, organizację i zadania organów sołectwa, a także zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów sołectwa. Zadania sołectwa i sposób ich realizacji, a także zadania sołtysa i rady sołeckiej muszą być uregulowane w statucie sołectwa w wyczerpujący sposób (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 5 czerwca 2012 r., sygn. III SA/Wr 111/12, LEX nr 1211770). Statut sołectwa jest aktem prawa miejscowego, a jego zmiany powinny być dokonywane w takim samym trybie jak jego uchwalenie.