Reklama

Profilaktyka nowotworów kobiecych w kryzysie. Mniej badań, więcej chorób

Mniej kobiet się bada, a coraz więcej choruje. Choć Polska ma dostępne i darmowe programy profilaktyczne, to wciąż brakuje jednego – świadomości. Eksperci ostrzegają: jeśli nie odwrócimy trendu, zapłacimy nie tylko zdrowiem, ale i miliardami złotych z publicznej kasy.

Publikacja: 24.10.2025 12:17

Profilaktyka nowotworów kobiecych w kryzysie. Mniej badań, więcej chorób

Foto: Adobe stock

Październik to miesiąc świadomości raka piersi, ale w Polsce trudno mówić o powodach do optymizmu. Jak wynika z danych przekazanych „Rzeczpospolitej”, w 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił 220,9 mln zł z tytułu absencji chorobowej spowodowanej rakiem piersi i 14,4 mln zł z powodu raka szyjki macicy. Od stycznia do sierpnia 2025 r. leczenie tych nowotworów w programach lekowych kosztowało Narodowy Fundusz Zdrowia odpowiednio 1,11 mld zł i 46,12 mln zł. Tymczasem na profilaktykę w pierwszym półroczu tego roku Polska wydała znacznie mniej: 90 mln zł na program badań piersi i 14,55 mln zł na profilaktykę raka szyjki macicy. Skutki widać wyraźnie – według danych NFZ na 1 października 2025 r. odsetek kobiet uprawnionych do udziału w badaniach, które faktycznie wykonały mammografię to 33,55 proc. W przypadku cytologii to 11,49 proc.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Profilaktyka
Zmiana czasu może być wyjątkowo trudna dla osób z ADHD. Jak złagodzić jej skutki?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
nowy przedmiot
Edukacja zdrowotna. 100 tys. uczniów w Warszawie wypisanych z przedmiotu
Profilaktyka
Polki nadal nie wiedzą, jak badać piersi
Profilaktyka
Bezpłatny dostęp do dietetyka w Polsce – to możliwe!
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Profilaktyka
Sondaż: Czy alkohol jest zbyt łatwo dostępny? Polacy mają jasne zdanie
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama