Naukowcy z San Diego opracowali nowe szczepionki. Nie muszą być przechowywane w zimnie

Nanoinżynierowie z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opracowali preparaty, będące kandydatami na szczepionki przeciw Covid-19, które mogą być przechowywane w cieple.

Publikacja: 07.09.2021 18:49

Nowe szczepionki przeciw Covid-19 są jeszcze na wczesnym etapie rozwoju. Jednak z dotychczasowych badań wynika, że u myszy preparaty te wywołały wysoką produkcję przeciwciał neutralizujących SARS-CoV-2, koronawirusa wywołującego chorobę Covid-19. Jeśli okażą się bezpieczne dla ludzi, a ich skuteczność zostanie potwierdzona, mogą odmienić dotychczasowe kampanie szczepień, które - z uwagi na konieczność przechowywania w lodówkach - niekoniecznie koncentrują się na obszarach wiejskich i krajach trzeciego świata.

- Ekscytujące w naszej technologii szczepionek jest to, że są one stabilne termicznie, dzięki czemu mogą łatwo być przetransportowane do miejsc, w których nie można sobie pozwolić na użycie zamrażarek z bardzo niskimi temperaturami czy przewóz ciężarówkami-chłodniami - powiedziała Nicole Steinmetz, profesor nanoinżynierii i dyrektor Center for Nano-ImmunoEngineering w Jacobs School of Engineering na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego.

Szczepionki zostały szczegółowo opisane w artykule, opublikowanym 7 września w „Journal of the American Chemical Society”. Naukowcy stworzyli dwa preparaty, będące kandydatami na szczepionki przeciw Covid-19. Jeden z nich korzysta z wirusa mozaiki fasolnika chińskiego, drugi - z wirusa atakującego bakterie (bakteriofaga), zwanego Q-beta.

Naukowcy podkreślają, że wykorzystanie wirusów roślinnych i bakteriofagów do wytwarzania szczepionek ma kilka poważnych zalet. Po pierwsze, ich produkcja na dużą skalę może być łatwa i niedroga. - Uprawa roślin jest stosunkowo łatwa i nie wymaga wyrafinowanej infrastruktury - powiedziała Steinmetz, dodając, że „fermentacja z wykorzystaniem bakterii jest już uznanym procesem w branży biofarmaceutycznej”. Kolejną dużą zaletą jest to, że nanocząstki wirusów roślinnych i bakteriofagów są wyjątkowo stabilne w wysokich temperaturach. Dzięki temu szczepionki mogą być przechowywane i transportowane bez konieczności trzymania ich w niskiej temperaturze. Można je również poddać procesom produkcyjnym wykorzystującym ciepło.

- Wyobraźmy sobie, że zestawy ze szczepionkami mogłyby być wysyłane do skrzynek pocztowych osób najbardziej narażonych. Ludzie nie musieliby wychodzić z domów i nie narażaliby się na ryzyko - powiedział Jon Pokorski, profesor z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Badacze z San Diego odkryli, że przeciwciała z opracowanych przez nich szczepionek potrafiły neutralizować także oryginalnego wirusa SARS, co może doprowadzić do stworzenia uniwersalnej szczepionki przeciwko koronawirusom.

Zdrowie
Choroby zakaźne wracają do Polski. Jakie znaczenie mają dziś szczepienia?
Zdrowie
Peru: Liczba ofiar tropikalnej choroby potroiła się. "Jesteśmy w krytycznej sytuacji"
Zdrowie
W Szwecji dziecko nie kupi kosmetyków przeciwzmarszczkowych
Zdrowie
Nerka genetycznie modyfikowanej świni w ciele człowieka. Udany przeszczep?
Ptasia grypa zagrozi ludziom? Niepokojące sygnały z Ameryki Południowej