Reklama prawnika wzbudziła poruszenie. Eksperci: rozgłos to nie wszystko

Rosnąca konkurencja na rynku sprawia że pełnomocnicy coraz śmielej reklamują swoje usługi.

Aktualizacja: 20.11.2023 06:16 Publikacja: 20.11.2023 03:00

Reklama prawnika wzbudziła poruszenie. Eksperci: rozgłos to nie wszystko

Foto: Adobe Stock

Niedawno w „Rz” opisaliśmy przypadek reklamy kancelarii radcy prawnego na plecach zawodnika gali MMA. Wywołała ona poruszenie w środowisku. Choć przedstawiciele samorządu radców prawnych wstrzymali się od jednoznacznej oceny, wskazywali, że taka forma informowania o działalności mogła nie licować z powagą zawodu, a także naruszać jego godność i dobre obyczaje.

Rozgłos to nie wszystko

Pozostaje jednak pytanie, czy taka reklama może przynieść oczekiwane skutki? Z jednej strony bowiem takie gale mają dużą widownie, z drugiej – budzą sporo kontrowersji w mediach, a reklama na plecach zawodnika niekoniecznie musi kojarzyć się z powagą zawodu i profesjonalizmem.

Trudno jednoznacznie ocenić skuteczność tego typu reklamy – mówi Anna Gumowska, założycielka i CEO agencji Prime Time PR. – Wszystko zależy zarówno od celów, jakie obraliśmy, jak i od grupy docelowej, w której upatrujemy swoich potencjalnych klientów – dodaje.

– Moim zdaniem nie jest to najlepsze miejsce na taką reklamę i swoim klientom bym tego nie doradziła – stwierdza z kolei Karina Grygielska, dyrektor ds. obsługi klienta w Agencji Face It. – Na pewno to sposób na wzbudzenie zainteresowania, o czym świadczy sam fakt, że o tym rozmawiamy. Jeśli ktoś ma podejście, że „nieważne, jak mówią, ważne, by mówili”, to jest to dobra metoda. Być może chodziło o zyskanie rozgłosu i ten cel osiągnął – podsumowuje.

I dodaje, że lepszym rozwiązaniem jest np. komentowanie wydarzeń na takiej gali – czy szerzej w show-biznesie – pod kątem ich skutków prawnych.

– Ludzie potrzebują takiej wiedzy i mogą ją odnieść do spraw ze swojego otoczenia, a media chętnie o tym piszą. Rolę prawników widziałabym więc właśnie jako wyjaśnianie, komentowanie konkretnych spraw, pokazując się w mediach w charakterze eksperckim – tłumaczy ekspertka.

W ostatnim czasie, po wielu latach restrykcyjnych regulacji, także adwokatura poluzowała zasady reklamowania usług przez jej członków.

– Warto skorzystać ze zmiany przepisów przy jednoczesnym zachowaniu ostrożności – mówi Anna Gumowska. – Mimo poluzowania przepisów w tym zakresie od kancelarii wciąż oczekuje się wysokich standardów etycznych. Dlatego zdecydowanie warto korzystać z dostępnych form promocji, nie naruszając przy tym wizerunku adwokata, który wiąże się przecież z dużym zaufaniem publicznym – dodaje.

Czytaj więcej

Kancelaria prawna na plecach zawodnika MMA. Czy to narusza etykę zawodu?

Nowe trendy

Wskazuje też jednak, że coraz większa konkurencyjność na rynku kancelarii prawnych w Polsce zmusi wielu pełnomocników do korzystania z bardziej odważnych, a nawet kontrowersyjnych form reklamy, jak ma to miejsce w USA.

– Społeczeństwo się zmienia, a w raz z nim to, w jaki sposób korzystamy z usług i jak wyszukujemy specjalistów – wyjaśnia ekspertka. – Już dziś można zaobserwować kancelarie działające na Instagramie czy TikToku i myślę, że ten trend będzie przybierać na sile, a usługi prawne mają szansę być bardziej dostępne dla coraz większej liczby osób.

Z kolei Karina Grygielska wskazuje, że widać większą śmiałość w działaniach, choćby w zgłaszaniu się takich osób do agencji PR-owych.

– Jest znacznie więcej chętnych, jednak tendencją jest właśnie to, by działania były bardziej eksperckie – komentowanie spraw ważnych dla społeczeństwa, wyjaśnianie w klarowny sposób tego, co w języku prawniczym jest mało zrozumiałe – mówi ekspertka.

I dodaje, że jeśli chodzi o „niekonwencjonalne” formy komunikacji, to proces dopiero się zaczyna.

– Tego typu działanie jak reklama na plecach zawodnika może uruchomić lawinę podobnych zachowań. Chodzi bowiem o to, by zostać dostrzeżonym, bo kancelarii jest masa i każdy chce się przebić – podkreśla Karina Grygielska

Dodaje przy tym że świetnym polem do popisu są media społecznościowe.

– Kanał na YT, TikTok, profil na FB lub IG, gdzie prawnicy wyjaśniają prawne zawiłości i w przystępny sposób opowiadają o zawodzie, oswajając trudne tematy i skomplikowaną terminologię, to idealna przestrzeń na działania wizerunkowe. Do tego współpraca z influencerami, akcje społeczne i edukacyjne, i wreszcie – stała obecność ekspercka, np. w tradycyjnej telewizji czy porady prawne w radiu – podkreśla.

Czytaj więcej

Dopiero praktyka pokaże, jak adwokat może się reklamować
Opinia dla „Rzeczpospolitej”
Marcin Grygierek, wiceprezes agencji PR Inspiration, ekspert ds. budowania wizerunku

Budowanie wizerunku poprzez niestandardowe formy reklamy stało się powszechne w strategiach wielu marek. To podejście wymaga precyzyjnego określenia grupy docelowej gotowej zaakceptować takie formy. Reklamowanie usług prawniczych w ten sposób wydaje się ryzykowne. Wykonywanie zawodu zaufania publicznego wymaga świadomości odpowiedzialności za treść i formę przekazu. W przeważającej większości przypadków klienci oczekują, że ich prawnik będzie działać zgodnie z wysokimi standardami etycznymi. Kontrowersyjne reklamy mogą więc skutkować przeciwnym efektem, zakłócając zaufanie i poważanie, którymi prawnicy zwykle cieszą się w społeczeństwie. Polskie środowisko prawnicze jest konserwatywne w kwestii budowania wizerunku zarówno w wymiarze korporacyjnym, jak i w personalnym, kładąc nacisk na rozwój roli eksperckiej. Choć niekonwencjonalne działania mogą się zdarzać, nie wydaje się, by stanowiły szerszą tendencję.

Niedawno w „Rz” opisaliśmy przypadek reklamy kancelarii radcy prawnego na plecach zawodnika gali MMA. Wywołała ona poruszenie w środowisku. Choć przedstawiciele samorządu radców prawnych wstrzymali się od jednoznacznej oceny, wskazywali, że taka forma informowania o działalności mogła nie licować z powagą zawodu, a także naruszać jego godność i dobre obyczaje.

Rozgłos to nie wszystko

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?