Reklama

Adwokaci o propozycjach resortu Ziobry ws. stawek: niewystarczające

Środowisko adwokackie oczekuje urealnienia wynagrodzeń za świadczenie pomocy prawnej z urzędu i dostosowania ich do aktualnych realiów rynkowych, a samo zrównanie wynagrodzeń pełnomocników i obrońców bez ich waloryzacji jest za niewystarczające.

Publikacja: 23.10.2023 11:45

Adwokaci o propozycjach resortu Ziobry ws. stawek: niewystarczające

Foto: Fotorzepa / Marian Zubrzycki

mat

Jak informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekty rozporządzeń ministra sprawiedliwości ws. ponoszenia przez Skarb Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu przez odpowiednio radcę prawnego i adwokata. W porównaniu z obecnym stanem, ustanowionym rozporządzeniem w październiku 2016 r., kwoty wynagrodzeń zostały podniesione dwukrotnie – do poziomu przewidzianego w rozporządzeniach o minimalnych stawkach zastępstwa procesowego zasądzanych od strony przegranej w sprawach z urzędu. Ponadto w nowych projektach nie ma już wymogu, by opłata za sprawę z urzędu mogła być zasądzona tylko po bezskutecznej egzekucji kosztów od strony przegranej.

Czytaj więcej

Stawki pełnomocników za sprawy z urzędu zrównane, nie podniesione

W swojej opinii Naczelna Rada Adwokacka pozytywnie oceniła zmiany w zakresie równego określania wysokości wynagrodzeń pełnomocników i obrońców, ale nie co do ich wysokości, a jedynie co do samej zasady kształtowania tych wynagrodzeń.

Jak zauważono w uchwale NRA, jakkolwiek projekt zakłada zrównanie stawek, stanowiących podstawę zasądzenia na rzecz adwokatów opłat za świadczenie pomocy prawnej z urzędu, w stosunku do obowiązującego obecnie uregulowania obejmującego wysokość opłat za czynności adwokackie, to jednak zaproponowane w projekcie wynagrodzenie nie zostało w żaden sposób zwaloryzowane.

Stawki nieadekwatne do obecnych warunków ekonomicznych

Palestra zwraca uwagę, że sam fakt stworzenia prawnej możliwości podwyższenia wynagrodzenia pełnomocników do 600% stawki podstawowej stanowi jedynie wykonanie obowiązków wynikających z wyroków Trybunału Konstytucyjnego w zakresie zrównania stawek i nie może być wyznacznikiem do określenia stawki minimalnego wynagrodzenia za czynności adwokackie świadczone z urzędu na poziomie nieadekwatnym do nakładu pracy pełnomocników. "Dokonana przez Ministra Sprawiedliwości ocena skutków finansowych opiniowanego rozporządzenia, przyjmuje wzrost wydatków budżetu państwa na poziomie 120 mln zł w skali roku. Taka ocena stanowi jasny komunikat, że pomimo wprowadzenia możliwości podwyższenia stawek minimalnych do 600% Minister Sprawiedliwości przyjmuje, że faktycznie przepis ten nie będzie stosowany, albowiem nie zabezpieczono wystarczających środków na ten cel" – wskazano.

Reklama
Reklama

Zdaniem adwokatów, zaproponowane stawki wynagrodzenia, choć matematycznie ulegają zwiększeniu, są nieadekwatne do obecnych warunków ekonomicznych oraz stale rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i świadczenia pomocy prawnej. W uchwale zaakcentowano, że wysokość otrzymywanego przez adwokatów wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej w większości wypadków nie pokrywa kosztów, które adwokaci ponoszą, aby świadczyć pomoc prawną z urzędu na rzecz obywateli. Jako przykład NRA podaje sprawy z zakresu prawa pracy czy ubezpieczeń społecznych, sprawy nieletnich, jak też rodzinne i opiekuńcze.

Dynamiczne zmiany wynagrodzeń nie obejmują pełnomocników

W uchwale zwrócono uwagę, że minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce w 2015 r. wynosiło 1 750 zł brutto, a od 1 stycznia 2024 r. będzie wynosić 4 242 zł brutto. „Te dane obrazują skalę dynamicznie zachodzących zmian dotyczących wynagradzania za świadczenie pracy, które nie obejmują jednak pełnomocników i obrońców z urzędu przydzielanych osobom będącym w trudnej sytuacji materialnej, którym taką pomoc ma zapewnić i opłacić Państwo” – wskazano w uchwale. „Urealnienie wysokości wynagrodzenia wymaga co najmniej działań mających na celu podwyższenie ich do takiego poziomu, jaki Minister Sprawiedliwości przewidział w 2015 r. przy przyjęciu wysokości minimalnego wynagrodzenia na poziomie 4 242 zł brutto miesięcznie (od dnia 1 stycznia 2024 r.)” – dodano.

Jak wyglądałaby taka waloryzacją? NRA przytacza przykład: wynagrodzenio w sprawach karnych objętych dochodzeniem w 2015 r. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 22.10.2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie wynosiło 360 zł, co stanowiło 20,58% minimalnego wynagrodzenia, tj. kwoty 1 750 zł. Przy zachowaniu takich samych proporcji wynagrodzenie pełnomocników za tego typu sprawę od dnia 1.01.2024 r. winno wynosić 873 zł, tj. 20,58% z kwoty 4 242 zł.

Czytaj więcej

Niektórzy adwokaci muszą pracować za połowę stawki. RPO: to niekonstytucyjne
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama