Dowóz dzieci do przedszkola lub szkoły przez gminę

Odległość, jaką uczeń przemierza do szkoły, nie może przekraczać, w zależności od jego wieku, trzech albo czterech kilometrów. Gdy jest większa, transport organizuje gmina i musi dzieciom zapewnić opiekę.

Publikacja: 20.09.2016 06:10

Dowóz dzieci do przedszkola lub szkoły przez gminę

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Obowiązki gminy dotyczące dowozu dzieci i młodzieży do przedszkoli i szkół reguluje ustawa o systemie oświaty (dalej u.s.o.). Obowiązki te zależą od wieku dziecka, jego niepełnosprawności bądź jej braku, od odległości przedszkola lub szkoły od miejsca zamieszkania, a także od gotowości rodziców zaangażowania się w zapewnienie dojazdów.

Droga do przedszkola

Zgodnie z obowiązującym do 31 sierpnia 2019 r. brzmieniem art. 14a ust. 1 u.s.o. rada gminy ustala sieć prowadzonych przez gminę publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. W sytuacjach, gdy jest to uzasadnione warunkami demograficznymi i geograficznymi rada może uzupełnić tę sieć o inne formy wychowania przedszkolnego, które organizuje się dla dzieci w miejscu zamieszkania lub w innym możliwie najbliższym miejscu (art. 14a ust. 1a u.s.o.).

W latach szkolnych 2016/ 2017–2018/2019 sieć publicznych przedszkoli wraz z publicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego i oddziałami przedszkolnymi zorganizowanymi w publicznych szkołach podstawowych, a także niepublicznymi przedszkolami i niepublicznymi innymi formami wychowania przedszkolnego dotowanymi z budżetu gminy powinna zapewniać zamieszkałym na obszarze gminy:

- sześciolatkom – możliwość spełniania rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego,

- dzieciom 4-letnim i 5-letnim, a od 1 września 2017 r. także 3-letnim - możliwość realizowania wychowania przedszkolnego.

Ważne:

Od 1 września 2016 r. wszystkie dzieci 6-letnie oraz wszystkie dzieci 4- i 5-letnie, których rodzice chcą, aby korzystały z edukacji przedszkolnej, muszą mieć zapewnione miejsce realizacji tej edukacji. Od 1 września 2017 r. również wszystkie chętne dzieci 3-letnie powinny mieć zapewnione miejsce realizacji wychowania przedszkolnego. Gminy mają obowiązek zapewnić miejsca w placówkach wychowania przedszkolnego wszystkim uprawnionym dzieciom i nie mogą zrzec się wykonania zadania własnego. Niezapewnienie miejsc wychowania przedszkolnego dzieciom mającym do tego prawo jest naruszeniem przepisów (por. wyjaśnienia Ministerstwa Edukacji Narodowej z 12 lipca 2016 r., nr 4345/2016).

Droga 6-latka, który wypełnia obowiązek przygotowania przedszkolnego, a także 5-latka z domu do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, czy oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej nie powinna przekraczać 3 km. Jeżeli droga ta przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Regulacje te stosuje się odpowiednio do dzieci, którym odroczono spełnianie obowiązku szkolnego (art. 14 ustawy z 29 grudnia 2015 r. o zmianie u.s.o. oraz niektórych innych ustaw).

Przykład:

Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, odroczył rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny, zgodnie z opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (por. art. 16 ust. 3-4c u.s.o.). Odległość pomiędzy domem dziecka a placówką, w której kontynuuje ono przygotowanie przedszkolne, nie powinna być dłuższa niż 3 kilometry. Jeżeli jest dłuższa, gmina musi zapewnić bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu dziecka albo zwrócić koszty przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej - w sytuacji, gdy dowożenie zapewniają rodzice. Jak wyjaśniono np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 15 lipca 2008 r. (sygn. II SA/Ol 149/08), jeżeli dowożenia dziecka do przedszkola nie zapewniają rodzice, to mogą oni żądać, aby gmina zapewniła ich dziecku bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu.

Skutki niepełnosprawności

Szersze obowiązki ciążą na gminie w przypadku niepełnosprawności dziecka. Zgodnie z art. 14a ust. 4 u.s.o. obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom 5-letnim i 6-letnim oraz dzieciom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i odroczonym obowiązkiem szkolnym (art. 14 ust. 1a u.s.o.):

- bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego dzieciom upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim (art. 16 ust. 7 u.s.o.), a także dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku przygotowania przedszkolnego albo

- zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Przykład:

Niepełnosprawne dziecko, upośledzone umysłowo w stopniu głębokim, bierze udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, co umożliwia mu realizację obowiązku przygotowania przedszkolnego (art. 16 ust. 7 u.s.o.). Ośrodek prowadzący takie zajęcia znajduje się odległości ok. 2,5 kilometrów od domu dziecka. W takim przypadku na gminie ciąży obowiązek zapewnienia dziecku bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do tego ośrodka. Drugą możliwością jest zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem a rodzicami, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. W sytuacji, gdy rodzice nie chcą lub nie mogą zapewnić dowozu dziecka do właściwiej placówki, mogą żądać, aby gmina zapewniła bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu. Jeżeli natomiast podejmą decyzję o dowożeniu dziecka we własnym zakresie, organ gminy nie może tego kwestionować (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z 28 maja 2008 r., sygn. II SA/Bd 210/08).

W art. 14a ust. 4a u.s.o. przewidziano, że gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego także w sytuacjach, gdy nie ma takiego obowiązku.

3 lub 4 kilometry

Zgodnie z art. 17 ust. 1 u.s.o. również sieć szkół publicznych powinna być zorganizowana w taki sposób, aby możliwe było spełnianie przez wszystkie dzieci obowiązku szkolnego. Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:

- 3 km – w przypadku uczniów klas I–IV szkół podstawowych,

- 4 km – w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.

W sytuacji, gdy droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza wskazane wyżej odległości, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka albo zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. W tym drugim przypadku, do ukończenia przez dziecko 7 lat obowiązkiem gminy jest także zwrot kosztów przejazdu opiekuna dziecka środkami komunikacji publicznej (art. 17 ust. 2-3 u.s.o.). Obowiązek gminy polegający na zwrocie kosztów dojazdu dziecka do szkoły, w przypadku gdy droga z domu do szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, przekracza określone prawem odległości, nie wymaga wydania aktu indywidualnego, jakim jest decyzja administracyjna. Art. 17 ust. 3 u.s.o. nie daje podstaw, aby upatrywać w nim upoważnienia do wydawania jakichkolwiek decyzji administracyjnych, pozytywnych czy negatywnych (wyrok WSA w Rzeszowie z 8 stycznia 2008 r., sygn. II SA/Rz 630/07).

W wyroku WSA w Łodzi z 8 sierpnia 2008 r., sygn. III SA/Łd 289/08) podkreślono, że zwrot kosztów dotyczy przejazdu środkami komunikacji publicznej. Chodzi tu więc o koszty związane z przejazdem takimi środkami komunikacji jak pociąg, czy autobus. W piśmie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie (znak RIO-K-0542/13/JJ/06, Orzeczenia Izb Obrachunkowych, rok 2009) stwierdzono jednak, że gmina realizując ustawowy obowiązek dowozu dzieci do szkół wynikający z art. 17 ust. 3 u.s.o., może zwracać koszty przejazdu za dowóz dzieci innymi środkami komunikacji niż określonymi w u.s.o.

Jeżeli na terenie gminy nie ma komunikacji publicznej bądź rodzice nie wyrażają zgody na dowożenie, na gminie ciąży obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu (stanowisko Kolegium RIO w Łodzi, Orzeczenia Izb Obrachunkowych, rok 2008). W sytuacji, gdy droga dziecka z domu do szkoły nie przekracza odpowiednio 3 lub 4 kilometrów, gmina może (nie musi) zorganizować bezpłatny transport, zapewniając opiekę w czasie przewozu.

Przykład:

Gmina wymaga, oby dzieci dowożone do szkoły gromadziły się w punkcie zbiórki, co nie odpowiada rodzicom, którzy woleliby, aby dzieci były odwożone bezpośrednio spod domu. W uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 grudnia 2013 r. (sygn. I OPS 3/13, ONSAiWSA 2014/3/34) przyjęto jednak, że rozwiązanie przyjęte przez gminę nie narusza przepisów. Obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu uczniów może być realizowany w ten sposób, że gmina wyznaczy miejsca, z których uczniowie są przewożeni do szkoły, z tym że miejsca te nie mogą znajdować się w odległości od domu ucznia przekraczającej odległości określone w art. 17 ust. 2 u.s.o., czyli odpowiednio 3 km lub 4 km. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w piśmie MEN z 16 lutego 2009 r. (znak DKOW-4-DD-5021/05/09) długość drogi, jaką przebywa dziecko podlegające obowiązkowi szkolnemu z domu do szkoły, powinna być mierzona nie w linii prostej, ale z uwzględnieniem warunków lokalnych, jak zwłaszcza istniejąca infrastruktura drogowa, rzeźba terenu itp.

Nawet do 25. roku życia

W myśl art. 17 ust. 3a u.s.o. obowiązkiem gminy jest także:

- zapewnienie uczniom niepełnosprawnym objętych kształceniem specjalnym (o których mowa w art. 71b u.s.o.), bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - również do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 21. roku życia,

- zapewnienie dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w głębokim stopniu i uczestniczącym w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych (art. 16 ust. 7 u.s.o.), a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka umożliwiającego tym dzieciom i młodzieży realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia,

- zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa powyżej, oraz jego opiekuna do takiej szkoły lub ośrodka, na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem a rodzicami, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.

Jak wyjaśniono w piśmie MEN z 18 lutego 2016 r. (nr 686/2016), obowiązek gminy dotyczy zwrotu kosztów przejazdu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do najbliższej szkoły lub ośrodka, przy czym przez najbliższą szkołę rozumie się szkołę zapewniającą uczniowi realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, położoną najbliżej jego miejsca zamieszkania (por. także np. wyrok WSA w Olsztynie z 18 sierpnia 2015 r., sygn. II SA/Ol 423/15). Zgodnie ze wskazanym wyżej pismem MEN, nie wyklucza to, że najbliższą szkołą w tym rozumieniu będzie szkoła znajdująca się na terenie innej gminy, powiatu lub województwa, zgodnie z wyborem dokonanym przez rodziców (opiekunów prawnych) dziecka.

W wyroku WSA w Gliwicach z 13 kwietnia 2015 r. (sygn. IV SA/Gl 34/15) stwierdzono, że w sytuacji gdy wybór szkoły nie będzie dotyczyć placówki szkolnej położonej najbliżej, gmina jest zwolniona z obowiązku zapewnienia przewozu lub zwrotu jego kosztów. Jednak zgodnie z wyrokiem WSA w Krakowie z 30 marca 2015 r. (sygn. III SA/Kr 1882/14) odmienne potraktowanie dzieci niepełnosprawnych, które kształcą się w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz w innych ośrodkach wychowawczych nie było zamierzeniem ustawodawcy, w związku z czym skupienie się wyłącznie na odmienności użytych określeń szkoła lub ośrodek w oderwaniu od analizy potrzeb i możliwości związanych z kształceniem niepełnosprawnych jest pozbawione podstaw.

W przypadku ośrodka przepisy nie wskazują, że powinien to być najbliższy ośrodek. Ośrodek może więc znajdować się na terenie innej gminy, powiatu lub województwa, zgodnie z wyborem rodziców (opiekunów prawnych) dziecka (por. także wyrok WSA w Krakowie z 15 grudnia 2015 r., sygn. III SA/Kr 1230/15, Wspólnota-KurP.2016/9/2).

W piśmie MEN z 18 lutego 2016 r. podkreślono również, że u.s.o. nie reguluje szczegółowo trybu zawierania umów między wójtem a rodzicami zapewniającymi dowożenie i opiekę oraz treści tych umów, w tym liczby możliwych przejazdów rodzica (opiekuna prawnego), który dowozi dziecko na zajęcia do szkoły w ciągu dnia lub w ciągu tygodnia oraz ze szkoły/ośrodka do domu, a także wysokości kosztów dowożenia ucznia. Warunki umowy powinny zostać określone i zaakceptowane przez obie strony – gminę i rodziców (opiekunów prawnych), przy czym dotyczy to również wysokości i zwrotu kosztów dowożenia ucznia i opiekuna. W wyroku NSA z 13 sierpnia 2015 r. (sygn. I OSK 1124/15, Rzeczposp. PCD 2015/189/1) podkreślono, że zwrot kosztów dowożenia dzieci do szkół nie może być dla rodziców źródłem dodatkowych przysporzeń.

Przykład:

W gminie Gubin (http://gminagubin.pl) wysokość miesięcznej kwoty zwrotu kosztów przejazdu niepełnosprawnego ucznia i jego opiekuna środkami komunikacji publicznej obliczana jest jako wysokość kosztów 2 biletów miesięcznych lub 6 biletów jednorazowych dziennie z uwzględnieniem ulgi. Drugą opcją jest ustalenie dziennego limitu przejazdów w wysokości – .......... km x 2 dojazdy = ........ km, przy czym opiekunowi przysługuje od gminy zwrot kosztów przewozu dziecka niepełnosprawnego do miejsca nauki za jeden kilometr przebiegu 0,40 zł.

Natomiast w gminie Czerwieńsk (www.czerwiensk.pl), w odniesieniu do dojazdów środkami komunikacji publicznej, przyjęto m.in., że gmina zobowiązuje się do comiesięcznego zwrotu kosztów dowozu obliczanych na podstawie dołączonych:

- jednorazowych biletów – gdy uczeń korzysta z internatu,

- biletów miesięcznych – w przypadku, gdy niepełnosprawny uczeń nie korzysta z internatu, na podstawie zaświadczenia wydanego przez szkołę, ośrodek bądź przedszkole lub oświadczenia.

Rodzic (opiekun prawny) ma obowiązek dostarczyć, najpóźniej do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zwrot kosztów dowozu, zaświadczenie o liczbie dni w ciągu miesiąca, w których dziecko uczestniczyło w zajęciach w szkole, ośrodku lub przedszkolu wydane przez szkołę, ośrodek lub przedszkole oraz rozliczenie kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego oraz jego rodzica/opiekuna/opiekuna prawnego do szkoły, ośrodka lub przedszkola wraz z posiadanymi fakturami lub biletami miesięcznymi za poniesione koszty.

podstawa prawna: art. 14a ust. 1-4a , art. 17 ust. 1-3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),

podstawa prawna: art. 14, art. 15 ustawy z 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 35).

Obowiązki gminy dotyczące dowozu dzieci i młodzieży do przedszkoli i szkół reguluje ustawa o systemie oświaty (dalej u.s.o.). Obowiązki te zależą od wieku dziecka, jego niepełnosprawności bądź jej braku, od odległości przedszkola lub szkoły od miejsca zamieszkania, a także od gotowości rodziców zaangażowania się w zapewnienie dojazdów.

Droga do przedszkola

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego