Sześć ofiar katastrofy w Baltimore. Jak doszło do zawalenia mostu?

Most Francisa Scotta Keya w Baltimore zawalił się we wtorek po tym, jak kontenerowiec uderzył w jego pylon. Sześć osób uznano za zmarłych po tym, jak spadły do zimnej wody.

Publikacja: 27.03.2024 19:01

Odbudowa mostu może potrwać nawet kilka lat

Odbudowa mostu może potrwać nawet kilka lat

Foto: SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Krótko po godz. 1:00 czasu wschodniego (05:00 GMT) kontenerowiec Dali płynął rzeką Patapsco w drodze na Sri Lankę. O godz. 1.24 doszło do całkowitej awarii zasilania i zgasły wszystkie światła. Trzy minuty później, o godzinie 1:27, kontenerowiec uderzył w pylon mostu, zrzucając prawie całą konstrukcję do wody. Jak zapewnia gubernator Maryland Wes Moore, most był wybudowany zgodnie z przepisami i nie stwierdzono żadnych problemów konstrukcyjnych.

Do poprzedniego zawalenia się mostu w USA doszło w 2007 r., kiedy to błąd projektowy spowodował, że most I-35W w Minneapolis wpadł do rzeki Mississippi, przez co śmierć poniosło 13 osób.

W momencie katastrofy ekipa budowlana naprawiała dziury w moście. Osiem osób wpadło z wysokości 56 metrów do rzeki, w której temperatura wody wynosiła 8 stopni Celsjusza. Dwóch pracowników zostało uratowanych, jeden nie odniósł żadnych obrażeń, a drugi został ranny.

Osiem osób wpadło z wysokości 56 metrów do rzeki, w której temperatura wody wynosiła 8 stopni Celsjusza

– Władze uratowały życie kolejnych osób, uniemożliwiając pojazdom wjazd na most po wysłaniu przez statek sygnału Mayday – powiedział gubernator Maryland. Jak dodał, przed katastrofą statek rzucił kotwicę, dając władzom odpowiedzialnym za transport czas na oczyszczenie mostu z samochodów.

Zaginęło sześć osób, a ratownicy stracili nadzieję na odnalezienie ocalałych. Według konsulatu Meksyku w Waszyngtonie wśród sześciu potencjalnych ofiar znajdują się pracownicy z Meksyku, Gwatemali i Salwadoru. Obecnie trwa poszukiwanie ciał w głębokich na 50 stóp wodach otaczających ruiny mostu.

Inżynierowie twierdzą, że metalowy most w stylu kratownicy ma podwieszany pokład, co przyczyniło się do jego zawalenia. Wyglądało na to, że statek uderzył w główny betonowy filar, opierający się na ziemi pod wodą i stanowiący część fundamentu.

Rząd federalny zapłaci za odbudowę mostu?

Prezydent Joe Biden obiecał wkrótce odwiedzić Baltimore i oznajmił, że chce, aby za odbudowę mostu zapłacił rząd federalny. Departament Transportu może przyznać „szybkie” fundusze na pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych, które zazwyczaj wynoszą kilka milionów dolarów. Aby naprawić most, Kongres musiałby zatwierdzić finansowanie tej inwestycji. Po zawaleniu się mostu w Minnesocie w 2007 roku Kongres przeznaczył na ten cel 250 milionów dolarów.

Odbudowa może być długotrwałym procesem i będzie zależeć od tego, czy uda się uratować jakąkolwiek pozostałą konstrukcję. Budowa oryginalnego mostu trwała pięć lat, w latach 1972–1977.

Odbudowa może być długotrwałym procesem i będzie zależeć od tego, czy uda się uratować jakąkolwiek pozostałą konstrukcję

Statek Dali opuszczał Baltimore w drodze do Kolombo na Sri Lance. Żadnemu z 22 członków załogi nic się nie stało. Zarejestrowanym właścicielem statku pływającego pod banderą Singapuru jest Grace Ocean Pte Ltd. Statek ma długość 948 stóp (289 metrów) – tyle, co trzy boiska do piłki nożnej ustawione jedno obok drugiego. Był wypełniony kontenerami, ale mógł pomieścić dwa razy więcej ładunku. Badacze ds. bezpieczeństwa odzyskali czarną skrzynkę statku, która może podać im pozycję statku, prędkość, kurs, informacje o radarze, sygnał dźwiękowy z mostka i komunikację radiową, a także alarmy.

Ten sam statek brał udział w incydencie w porcie w Antwerpii w Belgii w 2016 r., kiedy uderzył w nabrzeże, próbując opuścić terminal kontenerowy na Morzu Północnym. Z danych dostępnych na publicznej stronie internetowej Equasis wynika, że późniejsza inspekcja przeprowadzona w czerwcu 2023 r. w San Antonio w Chile wykazała usterki w „napędzie i urządzeniach pomocniczych”.

Most Francisa Scotta Keya

Most Francisa Scotta Keya był jedną z trzech przepraw przez port w Baltimore i obsługiwał 31 tys. samochodów dziennie, czyli 11,3 miliona pojazdów rocznie. Stalowa konstrukcja miała szerokość czterech pasów i znajdowała się 56 metrów nad rzeką.

Został otwarty w 1977 roku i przecinał rzekę Patapsco, gdzie autor hymnu narodowego Stanów Zjednoczonych Francis Scott Key napisał „Sztandar z gwiazdami”. Było to w 1814 roku, po tym, jak był świadkiem brytyjskiej porażki w bitwie pod Baltimore i brytyjskiego bombardowania Fort McHenry.

Czytaj więcej

Czy tragedia w Baltimore będzie miała wypływ na polskie porty?

Po wypadku ruch w porcie został wstrzymany. Jest to jeden z najmniejszych portów kontenerowych na północno-wschodnim wybrzeżu, obsługujący około jednej dziesiątej ładunku przepływającego przez porty w Nowym Jorku i New Jersey.

– Kontenery do Baltimore prawdopodobnie zostaną przekierowane do większych portów – twierdzi Lars Jensen, ekspert ds. żeglugi kontenerowej. – Mogą jednak wystąpić poważne zakłócenia w transporcie wagonów, węgla i cukru.

Może minąć wiele czasu, zanim jeden z najbardziej ruchliwych portów na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych będzie mógł zostać ponownie otwarty. Eksperci twierdzą, że jest mało prawdopodobne, aby wypadek spowodował kryzys w łańcuchu dostaw.

Krótko po godz. 1:00 czasu wschodniego (05:00 GMT) kontenerowiec Dali płynął rzeką Patapsco w drodze na Sri Lankę. O godz. 1.24 doszło do całkowitej awarii zasilania i zgasły wszystkie światła. Trzy minuty później, o godzinie 1:27, kontenerowiec uderzył w pylon mostu, zrzucając prawie całą konstrukcję do wody. Jak zapewnia gubernator Maryland Wes Moore, most był wybudowany zgodnie z przepisami i nie stwierdzono żadnych problemów konstrukcyjnych.

Do poprzedniego zawalenia się mostu w USA doszło w 2007 r., kiedy to błąd projektowy spowodował, że most I-35W w Minneapolis wpadł do rzeki Mississippi, przez co śmierć poniosło 13 osób.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wypadki
Miliarder zaginął w Alpach. Żyje ze swoją kochanką w Moskwie?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wypadki
Smocza wieża runęła. Pożar jednego z najbardziej znanych budynków w Kopenhadze (WIDEO)
Wypadki
Kolejka linowa uderzyła w słup i się zerwała. Są ranni i zabici
Wypadki
Kolizja dwóch samolotów na Heathrow. Zahaczyły o siebie skrzydłami
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wypadki
Katastrofa w Baltimore. Są podejrzenia, z jakiego powodu statek uderzył w most