Benefit Systems wspólnie z HRNews zbadał, jak polskie firmy motywują zespół oraz co o świadczeniach pozapłacowych sądzą pracownicy. Zdaniem 61,5 proc. biorących udział w badaniu pracowników, świadczenia pozapłacowe są bardzo istotne. Jak podkreślają autorzy raportu z założenia benefity pracownicze powinny zaspakajać potrzeby pracowników. Tymczasem aż 75 proc. respondentów oświadczyło, że nie ma żadnego wpływu na wybór pozapłacowych dodatków oferowanych w ich miejscu pracy.

Z badania wynika też, że dodatkowa opieka medyczna oraz możliwość podniesienia kwalifikacji zawodowych są benefitami częściej wybieranymi przez kobiety. To również kobiety częściej wybierają elastyczne godziny pracy lub możliwość pracy z domu. Natomiast mężczyzn częściej motywuje możliwość awansu oraz dodatkowe premie finansowe.

W badaniu poruszono również zagadnienie, jakie narzędzia można zastosować do obsługi świadczeń pozapłacowych. Okazuje się, że aż 55,6 proc. badanych organizacji byłoby zainteresowanych dostępem do platformy zakupowej. W ramach takiej platformy pracownik sam może zadecydować, na co chciałby przeznaczyć przyznaną mu kwotę z zakresu świadczeń pozapłacowych. Jakimi świadczeniami byliby zainteresowani pracownicy w ramach platformy zakupowej? Na pierwszym miejscu uplasowały się dwa benefity: szkolenia i kursy oraz dodatkowa prywatna opieka medyczna. Te benefity były wybierane przez 66,7 proc. respondentów. Na karty umożliwiające wstęp do obiektów sportowych wskazało 44,4 proc. pracowników oraz 75 proc. pracodawców.

Obecnie średnia kwota świadczeń pozapłacowych na jednego pracownika wynosi 150 zł. Co trzeci uczestnik badania zdeklarował, że w 2015 r. budżet na świadczenia pozapłacowe w jego firmie zostanie zwiększony. Jednocześnie w żadnej organizacji wydatki na świadczenia pozapłacowe nie zostaną zmniejszone.