Cenne raporty płacowe
Sporo, bo 33 proc. specjalistów i specjalistek stresujących się pytaniem o oczekiwane zarobki, przyznaje, że nie czuje się komfortowo, rozmawiając o pieniądzach. Jednak ważnym powodem (podanym przez 22 proc. badanych) jest też brak znajomości aktualnych trendów płacowych, co utrudnia określenie optymalnych widełek płacowych.
Te obawy specjalistów nie dziwią rekruterów, w tym ekspertów Hays Poland, którzy potwierdzają, że zawyżone oczekiwania finansowe kandydata faktycznie ograniczają jego szanse na otrzymanie pracy. Pracodawca może bowiem stwierdzić, że na tak drogiego pracownika zwyczajnie go nie stać. Natomiast jeśli nawet kandydat zgodzi się ostatecznie na niższą kwotę, to firma może się obawiać jego mniejszej motywacji do pracy.
– Jednak jeśli specjalista już na samym początku poda zaniżone widełki, to później może być trudno o negocjacje – zaznacza Justyna Chmielewska, dyrektor w Hays Poland. Radzi też osobom rozglądającym się za nowym pracodawcą, by lepiej poznały aktualne trendy płacowe, co pozwoli im dobrze oszacować aktualną wartość swoich kompetencji. Według ekspertki warto systematycznie przyglądać się raportom i zestawieniom płacowym. (Wiele z nich jest za darmo dostępnych w internecie).
– To ważna praktyka, którą powinni stosować zarówno kandydaci, jak i pracodawcy chcący zatrzymać najlepsze talenty w firmie – zaznacza Chmielewska. Na pytanie o oczekiwane zarobki kandydat może wówczas powołać się na raport płacowy firmy X czy Y i podane tam stawki na danym stanowisku.
Cenną wskazówką mogą być także widełki płacowe zamieszczane w ofertach pracy.
Widełki z ofert pracy
Jak wynika z danych, które „Rzeczpospolita” uzyskała z czołowego portalu rekrutacyjnego, Pracuj.pl, widełki płac ujawniane są w ofertach coraz częściej. Podczas gdy jeszcze w 2022 roku taką informację zawierało 16,7 proc. wszystkich ogłoszeń na Pracuj.pl, to w ubiegłym roku ich udział zwiększył się do 20,3 proc. – Przyglądając się pierwszym miesiącom 2024 roku widzimy, że ten trend się wzmacnia, a ogłoszenia zawierające informację o wynagrodzeniu, które na danym stanowisku oferuje pracodawca, stanowią 21,6 proc. wszystkich ofert zamieszczonych w tym okresie – zaznacza Anna Goreń, starsza specjalistka ds. PR i CSR w Pracuj.pl. Dodaje, że w tym roku największy udział ogłoszeń z widełkami wynagrodzenia widać w branży call center/obsłudze klienta, w IT, w organizacjach pozarządowych, a także w branży nieruchomości oraz telekomunikacji i nowych mediów.