Przepis art. 263 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 2140 z późn. zm.)[/link], która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., stanowi, iż niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, wygasają z upływem roku budżetowego. Jednocześnie, w myśl ust. 2 tego artykułu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, do których nie stosuje się przepisu ust. 1 oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.
W ust. 2 tego artykułu ustawodawca określił, iż w wykazie ujmuje się wydatki związane z realizacją umów:
1) w sprawie zamówienia publicznego;
2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy. Jednakże, ust. 4 tego artykułu wskazuje jednoznacznie, iż ostateczny termin dokonania wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, upływa 30 czerwca roku następnego.
Jak wynika z powyższego, zgodnie z brzmieniem art. 263 w/w ustawy o finansach publicznych, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego nie przewidziano wydatków, które nie wygasają z mocy ustawy. Natomiast, w świetle przepisów powyższej ustawy o finansach publicznych, nie wyklucza się możliwości ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, jednakże po spełnieniu warunków, o których mowa w w/w art. 263 ust. 2.