Stanowisko Ministerstwa Finansów z 15 marca 2010 r. w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej (ST1 - 4834-19/MLI/2010/968)

Publikacja: 15.03.2010 14:04

Przepis art. 263 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 2140 z późn. zm.)[/link], która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., stanowi, iż niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, wygasają z upływem roku budżetowego. Jednocześnie, w myśl ust. 2 tego artykułu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, do których nie stosuje się przepisu ust. 1 oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.

W ust. 2 tego artykułu ustawodawca określił, iż w wykazie ujmuje się wydatki związane z realizacją umów:

1) w sprawie zamówienia publicznego;

2) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy. Jednakże, ust. 4 tego artykułu wskazuje jednoznacznie, iż ostateczny termin dokonania wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, upływa 30 czerwca roku następnego.

Jak wynika z powyższego, zgodnie z brzmieniem art. 263 w/w ustawy o finansach publicznych, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego nie przewidziano wydatków, które nie wygasają z mocy ustawy. Natomiast, w świetle przepisów powyższej ustawy o finansach publicznych, nie wyklucza się możliwości ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, jednakże po spełnieniu warunków, o których mowa w w/w art. 263 ust. 2.

W obowiązującym stanie prawnym Ministerstwo Finansów nie jest uprawnione do wydawania wiążących interpretacji przepisów z zakresu finansów publicznych. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej sprawują regionalne izby obrachunkowe. W świetle [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4D7856F07DCFF74107C7DC6BC864F6A6?id=161737]ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.[/link]), w zakresie objętym nadzorem i kontrolą, izby obrachunkowe prowadzą w szczególności działalność informacyjną i instruktażową.

[i]Departament Finansów Samorządu Terytorialnego[/i]

Przepis art. 263 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 2140 z późn. zm.)[/link], która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., stanowi, iż niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, wygasają z upływem roku budżetowego. Jednocześnie, w myśl ust. 2 tego artykułu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może ustalić, w drodze uchwały, wykaz wydatków, do których nie stosuje się przepisu ust. 1 oraz określić ostateczny termin dokonania każdego wydatku ujętego w tym wykazie w następnym roku budżetowym.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem