Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie otrzymywania przez pracownika świadczeń w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych

Publikacja: 25.03.2010 02:00

Zauważyć należy, że w ogólnej interpretacji przepisów z 30 kwietnia 2008 r., nr DD3/033/10/KDJ/08/173 Minister Finansów stwierdził, że »użyte w cytowanym wyżej przepisie (art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT – przyp. red.) sformułowanie odrębne przepisy obejmuje cały szereg aktów prawnych, z których wynika prawo pracownika do otrzymywania od pracodawcy świadczeń w związku z podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego.

Do tego katalogu zaliczyć można m.in. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9CAE08B466F2558DA92259FD0B8DFA28?id=72344]rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (DzU nr 103, poz. 472, z późn. zm.).[/link]

Ponadto niektóre grupy zawodowe mają odrębne uregulowania dotyczące tej kwestii. W przypadku żołnierzy zawodowych czy funkcjonariuszy służb mundurowych zagadnienia z zakresu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego oraz rodzaju świadczeń otrzymywanych od pracodawcy określają tzw. pragmatyki służbowe – rozporządzenia wykonawcze do ustaw regulujących działanie poszczególnych służb.

W odniesieniu zaś do członków korpusu służby cywilnej zagadnienie szkoleń (w tym aplikacji legislacyjnej) i przysługujących w związku z tym świadczeń dodatkowo normuje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183392]ustawa z dnia 26 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (DzU nr 170, poz. 1218, z późn. zm.)[/link] wraz z obowiązującymi przepisami wykonawczymi.

Dlatego też ograniczanie pojęcia odrębnych przepisów, o których mowa w cytowanym na wstępie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy, wyłącznie do aktów normatywnych wydanych na podstawie przepisów ustawy Kodeks pracy oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6BDE25CFC3CE11BC1035169C0306029E?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link], jest nieuzasadnione«.

Niewątpliwie jednak, na skutek [b]wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 marca 2009 r. (sygn. akt K 28/08)[/b] stwierdzającego niezgodność art. 103 ustawy Kodeks pracy z art. 92 ust. 1 konstytucji, z dniem 11 kwietnia 2010 r. straci moc wydane na jego podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9C964E9520737CAE46BA5CBECFA6ED42?id=72344]rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika (DzU nr 103, poz. 472, z późn. zm.)[/link].

Jednakże Ministerstwo Finansów nie jest właściwe do oceny skutków prawnych związanych z utratą mocy przedmiotowego rozporządzenia. Rozporządzenie to wykonuje przepisy kodeksu pracy, dlatego też o wyjaśnienie tej kwestii należy zwrócić się do resortu pracy.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo