Reklama

Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 29 października 2008 r. na pytanie „Rz” w sprawie dwuzawodowości biegłych rewidentów

Publikacja: 29.10.2008 03:25

Regulacje zawarte w projekcie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym wynikają z transpozycji do polskiego porządku prawnego postanowień Dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych (…).

[b]Jedną z zasad wynikających z Dyrektywy jest przestrzeganie niezależności biegłego rewidenta w związku z wykonywaniem zawodu, co oznacza konieczność rezygnacji z wykonywania dodatkowych czynności zawodowych, czyli z tzw. dwuzawodowości.[/b] Dopuszczalność dwuzawodowości wynikająca z obowiązujących przepisów ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, stwarza obecnie nierówne traktowanie obywateli, umożliwiając jedynie wąskiej grupie uprzywilejowanych osób wykonywanie zawodu biegłego rewidenta przy równoczesnym wykonywaniu innych czynności zawodowych, niezwiązanych z tym zawodem.

Przepisy obowiązującej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie dopuszczały już na przestrzeni lat dwuzawodowość, umożliwiając tym samym szerokiej grupie biegłych rewidentów zatrudnionych poza podmiotami uprawnionymi do badania sprawozdań finansowych wykonywanie zawodu. Były to jednak przepisy przejściowe, obowiązujące tylko do 31 grudnia 1998 roku. Po upływie ww. terminu przepisy te wygasły, ograniczając dwuzawodowość jedynie do obecnych regulacji.

Mając powyższe na uwadze [b]Minister Finansów[/b], pomijając w projekcie ustawy zapisy regulujące dwuzawodowość, [b]kierował się zasadą „albo wszyscy albo nikt„, zgodnie, z którą do wykonywania zawodu biegłego rewidenta musiałaby być dopuszczona albo nieograniczona liczba biegłych rewidentów wykonujących inne czynności zawodowe (a to jest niezgodne z ww. Dyrektywą) albo jedynie biegli rewidenci wykonujący tylko ten zawód[/b].

Projekt w/w ustawy w kształcie nieuwzględniającym w jej treści dwuzawodowości, był przedmiotem uzgodnień międzyresortowych m.in. ze środowiskiem zawodowym, które nie wniosło zastrzeżeń w związku z rezygnacją z ww. regulacji.

Reklama
Reklama

[i]Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów[/i]

Regulacje zawarte w projekcie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym wynikają z transpozycji do polskiego porządku prawnego postanowień Dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych (…).

[b]Jedną z zasad wynikających z Dyrektywy jest przestrzeganie niezależności biegłego rewidenta w związku z wykonywaniem zawodu, co oznacza konieczność rezygnacji z wykonywania dodatkowych czynności zawodowych, czyli z tzw. dwuzawodowości.[/b] Dopuszczalność dwuzawodowości wynikająca z obowiązujących przepisów ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, stwarza obecnie nierówne traktowanie obywateli, umożliwiając jedynie wąskiej grupie uprzywilejowanych osób wykonywanie zawodu biegłego rewidenta przy równoczesnym wykonywaniu innych czynności zawodowych, niezwiązanych z tym zawodem.

Reklama
Prawo karne
Przegląd auta „na papierze”. Prawomocny wyrok dla diagnosty i kierowcy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Prawo karne
Syn skazany za jazdę po alkoholu, auto straciła matka
Sądy i trybunały
Marcin Walasik: sędziowie będą mieli jednolity status. A co z wynagrodzeniem?
Internet i prawo autorskie
Organizacje twórców apelują do minister kultury. „Pani decyzja przejdzie do historii"
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Prawo drogowe
Czy kolizja w trakcie egzaminu na prawo jazdy go unieważnia? Jest ważny wyrok NSA
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama