Odpowiedź Ministerstwa Finansów z 29 października 2008 r. na pytanie „Rz” w sprawie dwuzawodowości biegłych rewidentów

Publikacja: 29.10.2008 03:25

Regulacje zawarte w projekcie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym wynikają z transpozycji do polskiego porządku prawnego postanowień Dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych (…).

[b]Jedną z zasad wynikających z Dyrektywy jest przestrzeganie niezależności biegłego rewidenta w związku z wykonywaniem zawodu, co oznacza konieczność rezygnacji z wykonywania dodatkowych czynności zawodowych, czyli z tzw. dwuzawodowości.[/b] Dopuszczalność dwuzawodowości wynikająca z obowiązujących przepisów ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, stwarza obecnie nierówne traktowanie obywateli, umożliwiając jedynie wąskiej grupie uprzywilejowanych osób wykonywanie zawodu biegłego rewidenta przy równoczesnym wykonywaniu innych czynności zawodowych, niezwiązanych z tym zawodem.

Przepisy obowiązującej ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie dopuszczały już na przestrzeni lat dwuzawodowość, umożliwiając tym samym szerokiej grupie biegłych rewidentów zatrudnionych poza podmiotami uprawnionymi do badania sprawozdań finansowych wykonywanie zawodu. Były to jednak przepisy przejściowe, obowiązujące tylko do 31 grudnia 1998 roku. Po upływie ww. terminu przepisy te wygasły, ograniczając dwuzawodowość jedynie do obecnych regulacji.

Mając powyższe na uwadze [b]Minister Finansów[/b], pomijając w projekcie ustawy zapisy regulujące dwuzawodowość, [b]kierował się zasadą „albo wszyscy albo nikt„, zgodnie, z którą do wykonywania zawodu biegłego rewidenta musiałaby być dopuszczona albo nieograniczona liczba biegłych rewidentów wykonujących inne czynności zawodowe (a to jest niezgodne z ww. Dyrektywą) albo jedynie biegli rewidenci wykonujący tylko ten zawód[/b].

Projekt w/w ustawy w kształcie nieuwzględniającym w jej treści dwuzawodowości, był przedmiotem uzgodnień międzyresortowych m.in. ze środowiskiem zawodowym, które nie wniosło zastrzeżeń w związku z rezygnacją z ww. regulacji.

[i]Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów[/i]

Regulacje zawarte w projekcie ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym wynikają z transpozycji do polskiego porządku prawnego postanowień Dyrektywy 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych (…).

[b]Jedną z zasad wynikających z Dyrektywy jest przestrzeganie niezależności biegłego rewidenta w związku z wykonywaniem zawodu, co oznacza konieczność rezygnacji z wykonywania dodatkowych czynności zawodowych, czyli z tzw. dwuzawodowości.[/b] Dopuszczalność dwuzawodowości wynikająca z obowiązujących przepisów ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, stwarza obecnie nierówne traktowanie obywateli, umożliwiając jedynie wąskiej grupie uprzywilejowanych osób wykonywanie zawodu biegłego rewidenta przy równoczesnym wykonywaniu innych czynności zawodowych, niezwiązanych z tym zawodem.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"