W myśl przepisu art. 4 ust. 1 lit. a)[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5621DC38C843D837B5D084C0806E52B2?id=358718] ustawy Prawo zamówień publicznych[/link], zwanej dalej „Pzp”, przedmiotowej ustawy nie stosuje się do zamówień udzielanych na podstawie szczególnej procedury organizacji międzynarodowej odmiennej niż określona w ustawie. Wyłączenie stosowania ustawy Pzp, przewidziane w art. 4 pkt.1 lit. a) jest wynikiem implementacji do prawa polskiego uregulowania przewidzianego w [b]dyrektywie 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 114; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 7, str. 132, z późn. zm.)[/b]. Zgodnie z art. 15 lit. c ww. dyrektywy, nie ma ona zastosowania do zamówień publicznych podlegających innym regułom proceduralnym i udzielanych na podstawie szczególnej procedury organizacji międzynarodowych.
Jeżeli zamawiający udziela zamówienia publicznego, stosując szczególną procedurę przewidzianą przez wewnętrzne regulacje organizacji międzynarodowej, to może odstąpić od stosowania przepisów ustawy Pzp. Należy jednak zauważyć, iż zamawiający może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia tylko w okolicznościach, gdy zastosowanie procedur organizacji międzynarodowych na charakter obligatoryjny. Innymi słowy zamawiający będzie mógł skorzystać z powyższego zwolnienia w każdym przypadku, gdy z jakichkolwiek względów będzie zobowiązany stosować przy udzielaniu zamówienia szczególną procedurę organizacji międzynarodowej. W praktyce stosowanie odmiennych regulacji przewidzianych przez organizacje międzynarodowe jest często warunkiem uzyskania środków finansowych od takiego podmiotu.
Analizując kwestię zastosowania przedmiotowego wyłączenia należy odróżnić dwie sytuacje: po pierwsze, gdy zamówienie udzielane jest przez zamawiającego na rzecz organizacji międzynarodowej oraz po drugie, gdy zamawiający udziela zamówienia publicznego z wykorzystaniem środków przyznanych przez tego rodzaju organizację. W związku z tym należy podkreślić, iż brzmienie omawianego przepisu odnosi się zarówno do umów kredytowych podpisywanych pomiędzy organizacją międzynarodową a zamawiającym, jak również do zamówień udzielanych na podstawie szczególnych procedur organizacji międzynarodowych przez beneficjenta środków przez tę organizację przyznanych. Powyższe wyłączenie znajdzie również zastosowanie w stosunku do eksperckich usług doradczych świadczonych przez organizację międzynarodową.
Ratio legis zaprezentowanego uregulowania jest umożliwienie zaciągania zobowiązań kredytowych ze środków organizacji międzynarodowych, gdyż w tych przypadkach głównie zamawiającemu zależy na uzyskaniu środków i w związku z tym jest zobowiązany do zastosowania się do warunków wskazanych w statucie, regulaminach oraz innych przepisach regulujących działalność organizacji międzynarodowej, które dotyczą ich przyznawania i wydatkowania. Jest to sytuacja odmienna od mającej miejsce przy udzielaniu kredytów i pożyczek przez prywatne instytucje finansowe działające na zasadach rachunku ekonomicznego i nastawione na osiąganie zysku z wykonywanej działalności. W tym przypadku to prywatne instytucje finansowe konkurują ze sobą w celu uzyskania zamówienia na kredyt lub pożyczkę udzielanego przez zamawiającego, który w tym celu prowadzi postępowanie uregulowane przepisami ustawy Pzp.
W świetle art. 4 pkt 1 lit. a) Pzp dopuszczalność skorzystania z przedmiotowego zwolnienia uzależniona jest od określenia podmiotowego statusu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Banku Rozwoju Rady Europy oraz Banku Światowego. Prawo międzynarodowe nie zawiera definicji organizacji międzynarodowej. Zasadnicze znaczenie w takim przypadku będą miały poglądy doktryny prawa międzynarodowego oraz utrwalona praktyka państw (podmiotów prawa międzynarodowego). Ponadto w każdym przypadku dla określenia statusu jednostki konieczne jest dokonanie indywidualnej oceny, czy dany podmiot można w ten sposób zakwalifikować.