Stara Babka, nowe światła

Dzisiaj ma ruszyć sygnalizacja na rondzie „Radosława”. Drogowcy boją się wydłużenia korków i stłuczek na nowych pasach. Policja apeluje do kierowców, by szczególnie uważali na znaki

Publikacja: 12.02.2008 04:36

Stara Babka, nowe światła

Foto: Rzeczpospolita

Rondo „Radosława” (dawna Babka): najbardziej zatłoczone skrzyżowanie w Polsce bez sygnalizacji świetlnej, na dodatek obok Arkadii – największego w kraju centrum handlowego. Dziś o godz. 22 zbierze się tutaj komisja drogowców. Godzinę później mają włączyć światła. Kierowcy muszą wtedy zwracać uwagę na sygnalizację i nowe pasy wyprowadzające ruch z ronda (patrz grafika).

Decyzja w sprawie włączenia świateł zapadała chaotycznie. Wczoraj przed południem Andrzej Choma z firmy Vialis montującej system twierdził, że inauguracja opóźni się o kilka dni. Powód? Miejski inżynier ruchu zażyczył sobie od wykonawcy projektów organizacji ruchu na sąsiednich skrzyżowaniach – wzdłuż Okopowej, al. Jana Pawła II i Słomińskiego.

Po południu miejski inżynier ruchu Janusz Galas zmienił zdanie i postanowił zaryzykować uruchomienie świateł na rondzie Radosława bez całkowitej synchronizacji z innymi sygnalizatorami. Według naszych ustaleń urzędnicy liczą, że nie dojdzie do drogowego paraliżu miasta, bo w czasie ferii ruch na ulicach jest mniejszy.

Dla Vialisa to będzie czas splendoru albo totalnej krytyki. Szef polskiego oddziału tego koncernu spędził wczorajszy dzień w centrali w holenderskiej miejscowości Haarlem. Na inaugurację wraca do Polski.

– Holendrzy bez przerwy wypytują mnie, kiedy uruchomimy w końcu te światła na rondzie w Warszawie. Nie rozumieją, dlaczego zatwierdzanie projektów i biurokratyczne procedury trwały aż kilka miesięcy – opowiada Choma.

Urzędnicy nie gwarantują, że po inauguracji światła się będą palić stale.

– Jeśli w środę rano okolica utknie w korkach, sygnalizacja na rondzie zostanie wyłączona. Do czasu jej wyregulowania – zastrzega Marcin Ochmański z Biura Prasowego w ratuszu.

A ryzyko korków jest spore, nawet w ferie. Dlaczego? Co najmniej przez kilka pierwszych dni światła będą działały według stałych cykli (sterujący nimi program nie jest na razie gotowy, żeby korzystać z czujników dostosowujących długość zielonego do natężenia ruchu). Największe kontrowersje budzi jednak nowy układ pasów na rondzie. Kierowcy mają już więcej nie objeżdżać ronda prawym zewnętrznym pasem. Na zjeździe pierwszeństwo ma nadjeżdżający z lewej strony.

Jak twierdzi inżynier ruchu, takie wymalowanie pasów powinno oduczyć kierowców złych nawyków. Wykonawca był przeciwnego zdania, ale musiał się podporządkować. Czy Galas ma rację, eksperymentując z pasami na rondzie? Na portalach internetowych kierowcy podzielili się na dwie grupy: jedni straszą wypadkami, drudzy biją brawo nowym pasom. Jednocześnie wyzywają się od furmanów i piratów, a inżynierowi ruchu radzą, żeby kiedyś wyszedł zza deski kreślarskiej w miasto. Zgodni są tylko co do jednego: linie na jezdni już dziś są niewyraźne, a jak spadnie śnieg – będą kraksy.

Nawet eksperci od komunikacji są podzieleni. Andrzeja Brzezińskiego z Politechniki Warszawskiej złapaliśmy wczoraj na narciarskim stoku na Słowacji, ale temat ronda „Radosława” omawiał, jakby stał właśnie na Okopowej.

– Na miejscu inżyniera ruchu nie ryzykowałbym z tymi pasami – ocenił dr Brzeziński. – Korzystający z ronda na co dzień szybko się przyzwyczają. Inni mogą jednak przypłacić wjazd na „Radosława” kolizją – ocenił.

– To jedno z najlepszych możliwych oznakowań ronda. Usprawnienie ruchu murowane. Teraz tylko szaleniec będzie objeżdżał rondo zewnętrznym pasem – mówi Wojciech Tumasz ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.

– Może być gorąco. Kierowcy muszą zacząć w końcu czytać znaki, a nie jeździć na pamięć – mówił „Rz” policjant ze stołecznej drogówki. W środę funkcjonariusze mają pomagać kierowcom na rondzie.

4,5 tys.

pojazdów przejeżdża w ciągu godziny przez rondo „Radosława” (utykają w środku z powodu tłumu na pasach)

Dlaczego powstały nowe pasy? Drogowcy uznali, że na rondzie „Radosława” głównym problemem – oprócz pieszych idących nieprzerwanym strumieniem do Arkadii – są kierowcy zajeżdżający sobie drogę.

- Przed wjazdem na rondo ustaw się na właściwym pasie. Kluczem do zrozumienia nowej organizacji ruchu są strzałki namalowane na każdym z czterech wjazdów na rondo.

- Z prawego zewnętrznego pasa możesz zjechać z ronda w najbliższą ulicę (to jedyny pas, z którego można to zrobić). Wolno też pojechać prosto, ale to niewygodne – musisz wtedy przepuścić opuszczających rondo, którzy nadjeżdżają z lewej strony.

- Ze środkowego pasa możesz pojechać tylko prosto. Nie wolno ci opuszczać ronda na najbliższym zjeździe, mimo że tak układa się na jezdni twój pas ruchu. W prawo powinieneś pojechać dopiero na drugim zjeździe.

- Jadąc na wprost, nie bój się przecinać pasów ruchu. Musisz jednak pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa zjeżdżającym z ronda (ci nie zmieniają przecież swojego pasa ruchu).

- Tylko lewym wewnętrznym pasem możesz objechać całe rondo. Wolno ci je opuścić na drugim, trzecim albo czwartym zjeździe. Opuszczając rondo, nie musisz zmieniać pasa.

- Nie wolno objeżdżać ronda prawym zewnętrznym pasem ani skręcać w prawo z wewnętrznego od razu na najbliższym zjeździe.

- Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania. Lepiej przepuścić wymuszającego pierwszeństwo, niż brać udział w stłuczce.

Rondo „Radosława” (dawna Babka): najbardziej zatłoczone skrzyżowanie w Polsce bez sygnalizacji świetlnej, na dodatek obok Arkadii – największego w kraju centrum handlowego. Dziś o godz. 22 zbierze się tutaj komisja drogowców. Godzinę później mają włączyć światła. Kierowcy muszą wtedy zwracać uwagę na sygnalizację i nowe pasy wyprowadzające ruch z ronda (patrz grafika).

Decyzja w sprawie włączenia świateł zapadała chaotycznie. Wczoraj przed południem Andrzej Choma z firmy Vialis montującej system twierdził, że inauguracja opóźni się o kilka dni. Powód? Miejski inżynier ruchu zażyczył sobie od wykonawcy projektów organizacji ruchu na sąsiednich skrzyżowaniach – wzdłuż Okopowej, al. Jana Pawła II i Słomińskiego.

Pozostało 86% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!