W programie festiwalu znalazły się aż cztery prace powstałe w koprodukcji z Fundacją Ciało/Umysł, organizatorem imprezy. Ten zastrzyk finansowy nie byłby możliwy, gdyby nie trzyletni grant udzielony tej instytucji przez miasto st. Warszawa.
Ale ów precedensowy przypadek, w którym ciężar dofinansowania nowych choreografii spoczywa na twórcy festiwalu, może przetrzeć nową drogę dla rodzimych teatrów tańca. Drogę, jaką od wielu lat podążają kuratorzy festiwali na Zachodzie (np. TanzTage Berlin). Efekty współpracy na linii kurator – artysta od pomysłu do prezentacji widzowie ocenią już od samego początku ciała/umysłu.
Podczas otwarcia, we wtorek w Centralnym Basenie Artystycznym (ul. Konopnickiej 6, godz. 19), zobaczymy bowiem godzinne „Dancing For You Longer Than One Minute” Edyty Kozak. Jak do tej pory choreografię tę pokazywano dwukrotnie w poprawianych przedpremierowych wersjach, w których choreograf udanie rozprawiała się z własną – przerwaną – karierą baletową.
Spektakl to rozmowa pomiędzy tancerką a reżyserem, który zadając proste pytania, docieka powodów tej decyzji. A Kozak poprzez swe opisowo-ruchowe odpowiedzi, odwołujące się m.in. do marzeń i fascynacji, obnaża słabości sztuki baletowej.
Kolejne polskie prezentacje to premiera „Kry” warszawskiej Grupy Artystycznej Koncentrat. Praca skupiona na temacie kumulacji energii tancerza Rafała Dziemidoka i projektanta oświetlenia Ewy Garniec powstała we współpracy ze szwajcarską artystką Nicole Seiler. Pokaz 26 – 27 września w Centralnym Basenie Artystycznym. Tu obejrzymy też premierę „Dion. is. us” Bretoncaffe & Wytwórnia Teatr (27.09), opierającą się na m.in. „Bachantkach” Eurypidesa i „Wizjach” Carla Gustava Junga oraz pierwsze wykonanie poświęconej pracy ludzkiego mózgu „Prawej półkuli” Marysi Stokłosy (1 – 2.10).