W tym roku świat obchodzi 100-lecie opublikowania w Le Figaro pierwszego manifestu futurystycznego. Futuryzm włoski obok ekspresjonizmu, dadaizmu, konstruktywizmu oraz surrealizmu tworzył trzon wielkiego przewrotu kulturalnego Europy, który zrewolucjonizował sztukę we wszystkich jej przejawach: w literaturze, sztukach plastycznych, teatrze, muzyce, tańcu, modzie, architekturze, filmie i fotografii.
Wystawa Collezionare il futurismo pokazuje 80 dzieł włoskich futurystów z kolekcji Paolo Roberto Salvadoriego: m. in. Fortunato Depero, Enrico Prampoliniego, Giacomo Balli, Benedetty Cappy Marinetti, Mario Sironiego. Najbardziej chyba interesującą grupą dzieł w kolekcji są prace związane z reklamą i z grafiką użytkową. Znajdziemy tu słynne plakaty Fortunato Depero wykonane dla firmy Campari oraz afisze teatralne autorstwa Enrico Prampoliniego, czołowego przedstawiciela aeropittury.
Wystawa Carte futuriste to zbiór 15 rysunków, temper i pasteli największych nazwisk włoskiego futuryzmu: Umberto Boccioniego, Carlo Carry, Luigiego Russolo, Enrico Prampoliniego, Fortunato Depero i Gino Severiniego. Prace włoskich mistrzów przywołują sztandarowe hasła włoskiego futuryzmu: kult maszyny, nowoczesności, uwielbienie dla szybkości.
Projekt realizowany w Zamku Ujazdowskim to rodzaj hołdu złożonego genialnemu Filippo Tommaso Marinettiemu i jego towarzyszom futurystom, a także wyraźne przypomnienie, że współczesna kultura, sztuka, świat mediów i reklamy cały czas korzystają z osiągnięć futurystycznej rewolucji. Jest to również okazja, by spojrzeć na Italię z innej perspektywy niż klasyczna i zastanowić się, w którym kraju może dziś narodzić się kierunek o tak wielkim i szerokim oddziaływaniu jak włoski futuryzm.
[ramka]Otwarcie wystawy: piątek, 2.10, godz. 18.00