Reklamy dopasowują się do nas

Rozmowa z Jerzym Rosińskim, psychologiem reklamy z Uniwersytetu Jagiellońskiego

Publikacja: 09.07.2013 01:08

Reklamy dopasowują się do nas

Foto: archiwum prywatne

Z badań wynika, że Polakom najbardziej podoba się reklama Prince Polo. Czy to znaczy, że wciąż podobają się nam tradycyjne reklamy?

Jerzy Rosiński: Opisywany w podręcznikach świat reklamy powoli się kończy. Marketing z lat 70., gdzie czołową rolę odgrywają reklamy telewizyjne, odchodzi do lamusa. Prym wiedzie dziś reklama internetowa czy reklama mobilna, taka, którą mamy w telefonach komórkowych czy tabletach.

Zmieniają się platformy do publikowania reklam, ale czy zmienia się też sposób, w jaki trafiają one do konsumentów?

Dawniej podział konsumentów, odbiorców reklamy, był prosty. To byli mieszkańcy wsi albo mieszkańcy miast, kobiety albo mężczyźni. Te kryteria na przestrzeni ostatnich 20 lat straciły na aktualności. Dziś wiemy, że skuteczniejsze od kryteriów socjologicznych są kryteria psychograficzne, czyli opisujące styl życia. Na przykład: mamy dwie kobiety w dużym mieście, obie zarabiają powyżej średniej krajowej. Ale dla jednej centrum życia stanowi rodzina, a druga jest singielką i najważniejsza jest dla niej kariera. To są dwie zupełnie różne osoby i będą szukać zupełnie różnych produktów, zatem będą też wrażliwe na inne reklamy.

Czyli nie zostało już nic z tradycyjnego podejścia do tworzenia reklam?

Są pewne uniwersalne mechanizmy niezależne od płci i wieku. Pokazujemy w reklamach typowego użytkownika: ojca rodziny, który zmienia opony w samochodzie, dziecko ze swoimi zabawkami, matkę, która karmi niemowlaka. Czyli standardowego konsumenta, który kupuje dany produkt. Drugi typowy mechanizm to pokazanie osoby z tzw. grupy aspiracji, kogoś, kim chcemy być. Jeśli sprzedajemy piwo, to nie pokazujemy brzuchatego, ociężałego mężczyzny, ale młodego i wysportowanego, który relaksuje się przy chłodzącym napoju wśród przyjaciół.

Reklamy dopasowują się do odbiorców?

Zaczyna się świat reklam zindywidualizowanych, takich, które obejrzymy na tablecie czy telefonie. Istnieją już mechanizmy, które personalizują wyświetlane reklamy, a będą one coraz bardziej wysublimowane, zachęcające nas na przykład do wstąpienia do konkretnego miejsca. Urządzenia elektroniczne coraz bardziej śledzą nasz tryb życia, a przez to reklamy coraz bardziej się do nas dopasowują. Tradycyjne kryteria odchodzą więc w przeszłość.

Z badań wynika, że Polakom najbardziej podoba się reklama Prince Polo. Czy to znaczy, że wciąż podobają się nam tradycyjne reklamy?

Jerzy Rosiński: Opisywany w podręcznikach świat reklamy powoli się kończy. Marketing z lat 70., gdzie czołową rolę odgrywają reklamy telewizyjne, odchodzi do lamusa. Prym wiedzie dziś reklama internetowa czy reklama mobilna, taka, którą mamy w telefonach komórkowych czy tabletach.

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!