Czy możemy ochronić polskie nastolatki przed Naast? Szanse są nikłe, zważywszy, że ich francuscy koledzy i koleżanki już od kilku lat szaleją na punkcie zespołu znad Loary. Chcą naśladować jego libertyński wizerunek, retro fryzury oraz ubrania i wzruszać się przy rock’n’rollowych, miłosnych chansones wykonywanych przez czterech przystojniaków. To, że chłopcy śpiewają po francusku, zupełnie nie przeszkodziło im, by debiutancki krążek „Antichambre” przekroczył granice Francji i odniósł sukces w Europie. Dowód? Dzisiejszy koncert Naast w warszawskim Hard Rock Cafe. Import młodych gwiazd francuskiej sceny rockowej odbywa się w ramach Francophonic Festival. Nie pozostaje nic innego, jak przygotować brylantynę, ramoneski, stylowe pepegi oraz 30 zł na bilet. Start o godzinie 21.30.
igse
Po raz kolejny Warszawska Opera kameralna dokłada cegiełkę do naszej wiedzy o historii naszej opery. Wprawdzie pierwsza wersja „Don Juana, czyli libertyna ukaranego” Gioachino Albertiniego, którego premierę przedstawi dziś WOK, powstała po włosku, ale już kilka lat później kompozytor postanowił zaprezentować ją w Warszawie z librettem w języku polskim. Opracowania tekstu podjął się wówczas sam Wojciech Bogusławski. Przez lata dziełko cieszyło się dużym powodzeniem.
Albertini, Włoch w służbie Stanisława Augusta Poniatowskiego, oddał talent i serce Polsce, a także pewnej Polce, która wkrótce została jego żoną. Można sądzić, że i to przeważyło, że kompozytor ofiarował dzieło Warszawie. – Skoro Anglicy mogli do swej historii opery zaanektować Niemca piszącego w Londynie opery po włosku, czyli Haendla, my tym bardziej możemy chlubić się Albertinim piszącym w Polsce dla polskiego króla i widzów do polskich tekstów – mówi dyrektor WOK Stefan Sutkowski.Warszawska Opera Kameralna musiała poświęcić wiele lat, aby z rozsypanych po świecie materiałów znów powołać do życia spektakl. Dziś zobaczymy sceniczną pełną wersję opery w reżyserii Jitki Stokalskiej, scenografii Marleny Skoneczko pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Karolaka.
Katarzyna K. Gardzina