Gigantyczne i bardzo chłonne rynki Brazylii, Meksyku czy Chile dają okazję do znacznie większych zysków niż w przypadku działalności na bardzo konkurencyjnych rynkach Unii Europejskiej. Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, obiecujący może być zwłaszcza Meksyk, gdzie szans na ekspansję mogliby poszukać przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej.
Produkcja części i komponentów dla fabryk samochodów to jeden z filarów polskiego eksportu. Zaś przemysł motoryzacyjny to flagowy sektor gospodarki meksykańskiej, gdzie swoje fabryki mają praktycznie wszystkie najważniejsze marki samochodowe. W dodatku aż 71 proc. produkcji meksykańskiej branży automotive odbywa się w oparciu o produkty, półprodukty czy usługi pochodzące z importu. - To dla polskich firm z branży motoryzacyjnej wyraźny i bardzo pozytywny komunikat: Meksyk ma ogromny potencjał i warto inwestować w obecność na tym rynku – podkreśla Ernesto Malda, sekretarz ds. ekonomicznych i kulturalnych w Ambasadzie Meksyku w Polsce.
Eksport pojazdów oraz akcesoriów motoryzacyjnych z polskich firm do Meksyku wyniósł w ub. roku 115 mln euro. To na razie niewiele, ale są możliwości wzrostu. Według ekspertów BZ WBK bazujących na raportach przygotowywanych przez analityków rynku meksykańskiego z Grupy Santander, rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Meksyku stwarza bowiem duże zapotrzebowanie na wiele produktów dla linii montażowych, a także na usługi dla sektora motoryzacyjnego. – Wydaje się, że polscy producenci części, którzy z takimi sukcesami działają na europejskich rynkach, mogliby w Meksyku znaleźć dla siebie miejsce. Choć auta i ich części stanowią niespełna jedną czwartą całego polskiego eksportu towarowego do Meksyku, to w wartościach bezwzględnych polski eksport mógłby być większy – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK.
Rok temu BZ WBK we współpracy z Santander Mexico zorganizował wirtualną misję handlową dla polskich producentów części samochodowych zainteresowanych sprzedażą na rynku meksykańskim. Uczestnicy otrzymali pakiet informacji na temat prowadzenia działalności w meksykańskiej branży motoryzacyjnej. Eksperci podkreślają, że Meksyk jest rynkiem, który w Ameryce Łacińskiej ma przed sobą perspektywy dynamicznego, niezakłóconego wzrostu. – Gospodarka Meksyku jest w bardzo obiecującym stadium rozwoju. Reformy partii rządzącej są uchwalane w rekordowym czasie dzięki wsparciu opozycji. Wydaje się, że determinacja polityków będzie kołem zamachowym transformacji gospodarczej, która umożliwi intensywny rozwój kraju – twierdzi Antonio Cortina, szef zespołu analityków rynkowych Grupy Santander.
Ameryka Środkowa i Południowa to na razie wciąż bardzo słabo rozpoznany teren działania dla polskich przedsiębiorców. Dlatego pomocy w ekspansji można szukać m.in. za pomocą specjalnych narzędzi należących do instytucji finansowych, które obejmują swym zasięgiem tę część świata. – Przekazujemy wiedzę o ponad 180 rynkach za pomocą portalu SantanderTrade.com, gdzie łączymy dostawców i odbiorców. Pomagamy także w sprawnym przebiegu procesu organizowania finansów po tamtej stronie oceanu – zachęca Antczak.