„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym kampanii społecznej "Nie bądź botem. Włącz myślenie!".

W ciągu dnia podobnych fałszywych lub podejrzanych informacji w polskim internecie pojawiają się setki, jeśli nie tysiące. Zdawałoby się, że fake newsy na dobre zdominowały niemałą część sieci. Wobec tego – jak możemy im przeciwdziałać?

Na to pytanie z odpowiedzią przychodzi Stowarzyszenie Demagog, które wystartowało z kampanią społeczną "Nie bądź botem. Włącz myślenie!". Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na kwestię "fake newsów", z którymi spotykamy się na co dzień i pokazanie, jak użytkownicy Internetu mogą sami radzić sobie z tym problemem.

- Okazuje się, że co piąta młoda osoba nie zastanawia się nad rzetelnością znalezionych informacji.

- Boty tworzą w sieci prawie ⅔ ruchu.

- Codziennością stają się również polityczne wojny na boty, znane pod nazwą astroturfingu.

- Boty polaryzują debatę o szczepionkach na Twitterze, bardzo często odpowiedzialne są za dezinformację.

Niestety to my, zwykli użytkownicy internetu coraz częściej zachowujemy się jak boty, bezrefleksyjnie podając dalej niezweryfikowane treści i potęgując nieprawdziwy przekaz. Na szczęście jest kilka prostych porad, dzięki którym możemy przestać działać jak automat!

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Stowarzyszenie Demagog postanowiło pomóc w edukacji społeczeństwa w zakresie weryfikacji informacji znalezionych w internecie. W ramach walki z fałszywą informacją można obejrzeć m.in. 3 materiały wideo promujące fact-checking, w których powstanie zaangażowali się ambasadorzy kampanii. YouTuberzy Kasia Gandor i Martin Stankiewcz. Popularyzatorzy nauki, badacz i semiotyk kultury dr Marcin Napiórkowski z bloga Mitologia Współczesna, psycholog Joanna Gutral z portalu Zdrowa Głowa oraz Aleksandra i Piotr Stanisławscy znani jako Crazy Nauka!

Demagog przygotował również specjalną stronę z poradami na temat krytycznego myślenia: www.niebadzbotem.pl

O kwestiach coraz trudniejszego odróżnienia prawdziwych informacji od "fake newsów" w gąszczu internetowych treści z Ambasadorami kampanii rozmawiała Prezeska Stowarzyszenia Demagog - Małgorzata Kilian.

- W kampanii "Nie bądź botem! Włącz myślenie." chcemy podzielić się naszym doświadczeniem i wskazówkami, tak, aby każdy mógł samodzielnie weryfikować docierające do nas informacje, włączyć krytyczne myślenie i nie działać bezrefleksyjnie - jak bot. Musimy podejmować świadome decyzje oparte na faktach, nie emocjach - dodaje Małgorzata Kilian - Prezeska Stowarzyszenia Demagog.

Materiały wideo z ambasadorami akcji można zobaczyć na stronie www.niebadzbotem.pl oraz na kanale YouTube i na Facebooku lub Instagramie Demagoga. Nie musisz działać jak automat. Nie bądź botem. Włącz myślenie!

Stowarzyszenie Demagog, które przygotowało kampanię to pierwsza w Polsce organizacja zajmująca się fact-checkingiem. Celem podejmowanych przez nią działań jest poprawienie jakości debaty publicznej dzięki sprawdzaniu wiarygodności przekazywanych informacji oraz walka z dezinformacją.

Więcej informacji o Stowarzyszeniu Demagog można znaleźć na: www.demagog.org.pl