Mazowieccy eksporterzy szukają okazji na świecie

Najlepsi mazowieccy eksporterzy nastawiają się w Europie na kraje Zachodu i Skandynawię. Poza nią na Bliski, Środkowy i Daleki Wschód oraz Afrykę i Amerykę Północną.

Publikacja: 08.06.2016 19:18

Foto: Rzeczpospolita

Przedsiębiorcy eksportujący z Mazowsza stawiają w prawie równym stopniu na wszystkie pozaeuropejskie rynki, o czym mogą świadczyć wyniki ankiety przeprowadzonej przez „Rzeczpospolitą" podczas uroczystości wręczenia nagród w tegorocznej edycji konkursu „Regionalne Orły Eksportu". Najlepsi mazowieccy eksporterzy dość równomiernie wskazywali na takie kierunki ekspansji eksportowej, jak Bliski i Środkowy oraz Daleki Wschód, Afrykę czy Amerykę Północną.

Za każdym z tych kierunków opowiedziało się ponad 20 proc. pytanych. Niewiele mniej, bo 12 proc., wskazało na Amerykę Południową i Środkową. Zdaniem ekspertów oznacza to, że tak pożądana dywersyfikacja eksportu powoli zaczyna stawać się faktem.

– Musimy eksportować na nowe kierunki, a nie bazować na eksporcie tylko do naszych zachodnich sąsiadów (eksport do Niemiec przekroczył już 28 proc. całości eksportu – red.) Dywersyfikacja eksportu to jedna z metod uniknięcia przez nasz kraj pułapki średniego rozwoju – mówiła Elżbieta Urbańska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

W ocenie Wojciecha Ponikiewskiego z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, do 2015 r. ambasadora RP we Włoszech, polskiemu eksportowi sprzyja też coraz wyższa ocena polskich produktów i usług za granicą. – Są one znacznie lepiej oceniane niż kilkanaście lat temu. Nie mamy się czego wstydzić i spokojnie radzimy sobie na większości zagranicznych rynków – mówił Ponikiewski.

Przybliżał on również realia związane z działalnością Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy polskich ambasadach w kontekście ciągłego niedosytu firm, także mazowieckich, dotyczącego dostępu do kompleksowej informacji o potencjalnych rynkach.

– Fizycznie niemożliwe jest, mimo najlepszych chęci, aby dwie czy trzy osoby pracujące w WPHI w trybie pilnym udzielały kompleksowej informacji na szczegółowe, niszowe i specyficzne zapytania naszych przedsiębiorców – mówił Ponikiewski.

Jak tłumaczył, mogą to być przede wszystkim informacje natury ogólno-politycznej i regulacyjnej. Jego zdaniem zasadne są zmiany zmierzające w kierunku urynkowienia systemu pomocy i uczynienia takich usług odpłatnymi.

Zgodził się z tym Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce. – Nietrudno mi sobie to wyobrazić. Tym bardziej że, jak rozumiem, pociągnęłoby to zarówno profesjonalizację pracującej na placówkach kadry, jak i zwiększenie jej liczebności – mówił ekspert z KPMG.

Jak przypomniał Tomasz Salomon, wicedyrektor Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju, aktualnie działa 49 WPHI w 44 krajach (w tym po dwie placówki są w Niemczech, Chinach i USA oraz trzy w Rosji), a kolejne dwie – w Wietnamie i Serbii – mają być wkrótce otwarte.

Mazowieccy eksporterzy, podobnie jak ich koledzy z innych województw, wytykali jednak bardzo małą liczbę tych placówek w Afryce. Jest ich tam tylko cztery (w Egipcie, Algierii, Maroku i Republice Południowej Afryki), co zważywszy na liczbę ludności (w Afryce mieszka ponad 1,1 mld osób) i fakt, że polscy przedsiębiorcy postrzegają wiele tamtejszych rynków jako naprawdę perspektywiczne, wydaje się w ich opinii nieporozumieniem.

Najważniejsze adresy dla eksporterów www.trade.gov.pl

Najlepszy eksporter: CD Projekt

Gra „Wiedźmin" , stworzona przez CD Projekt, jest polskim hitem eksportowym. Ponad 90 proc. przychodów spółki pochodzi z zagranicy. Zarząd szacuje, że kilogram eksportu CD Projektu jest wart 286 euro wobec 1,7 euro w tradycyjnym przemyśle.

Najlepszy eksporter: Forte

Producent mebli przez ostatnie lata zwiększał skalę działalności, systematycznie raportując wzrost przychodów i zysków. Miniony rok pod tym względem był znów rekordowy. Kluczem do wzrostu biznesu Forte jest ekspansja na rynkach zachodnioeuropejskich.

Najlepszy eksporter: Enter Air

Enter Air jest liderem – z 30-proc. udziałem – rosnącego rynku przewozów czarterowych w Polsce. W 2014 r. spółka notowana na GPW obsłużyła 1,5 mln pasażerów. Enter Air dysponuje 19 samolotami, a w planach ma zakup sześciu nowych boeingów.

Najdynamiczniejszy eksporter oraz innowacyjny produkt eksportowy: Horus-Energia

Jeden z największych graczy na krajowym rynku zasilania w energię elektryczną i ciepło. Oferuje wszystko, co jest związane z zespołami prądotwórczymi, m.in. dobór, projektowanie, montaż i serwis.

Najdynamiczniejszy eksporter oraz innowacyjny produkt eksportowy Vigo System

Notowana na GPW spółka z Ożarowa Mazowieckiego jest producentem czujników podczerwieni. W zeszłym roku 91 proc. przychodów pochodziło z rynków zagranicznych.

Najdynamiczniejszy eksporter: Krynica Vitamin S.A.

Na eksport producenta napojów – w tym izotonicznych i energetycznych – wytwarzanych na zlecenie sieci handlowych i innych firm przypada niemal 50 proc. przychodów. Trafiają one m.in. do Niemiec, Szwecji, Francji, Słowacji, Czech, Rumunii i Bułgarii.

Eksportowy produkt: Eveline Cosmetics

Już do 80 krajów świata wysyła swoje produkty Eveline Cosmetics, które w tym roku planuje dwucyfrowy wzrost zagranicznej sprzedaży. Eksport stanowi 80 proc. przychodów ze sprzedaży spółki, zatrudniającej ponad 500 wykwalifikowanych pracowników.

Eksportowy produkt: ZPC Mieszko S.A., GK

Specjalnością firmy są bombonierki i słodkie upominki m.in. pod markami Cherrissimo Classic i Magnifique. Eksport stanowi ok. 40 proc. jej przychodów ze sprzedaży. Spółka eksportuje do tak odległych krajów, jak Japonia czy Azerbejdżan.

Eksportowy produkt: Grupa Sokołów SA

Jednym z hitów tego czołowego przetwórcy mięsa w Polsce jest marka Kabanosy Międzynarodowe. Trafiają one do wielu krajów Unii Europejskiej. Wartość eksportu grupy przekracza 1 mld zł, co stanowi niemal jedną trzecią jej przychodów.

Eksportowy produkt: MFO

MFO jest największym w Polsce producentem zimnogiętych profili stalowych. Spółka z ich eksportu uzyskała w ubiegłym roku 43 proc. wpływów. Profile dostarcza do kilkudziesięciu krajów. Najwięksi odbiorcy to klienci z Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii i Rosji.

Innowacyjny produkt eksportowy: ZAP Sznajder

ZAP Sznajder Batterien z Piastowa jest producentem akumulatorów z tradycjami sięgającymi 1925 r. Spółka eksportuje akumulatory do ponad 60 krajów. Dzięki zastosowaniu nowych technologii baterie mogą pracować w bardzo niskich i wysokich temperaturach.

Innowacyjny produkt eksportowy: JJW

Producent skarpet zdrowotnych ma dwie innowacyjne nowości światowe: skarpetki zawierające cynk (działanie antymikrobowe) i wyciąg z alg morskich (pielęgnacyjne) oraz z wełny merynosowej (działanie termiczne) z zawartością srebra (antymikrobowe).

Osobowość eksportu: Adam Kiciński

Wizjoner, strateg i dobry przedsiębiorca – tymi słowami przedstawiciele rynku określają prezesa CD Projektu. Ze spółką związany jest od jej początków. Brał aktywny udział w tworzeniu i rozwijaniu dystrybucji gier w Polsce.

Osobowość eksportu: Maciej Formanowicz

Prezes i współwłaściciel czołowego polskiego eksportera mebli, firmy Forte. Pod jego okiem spółka wypracowała sobie silną pozycję na rynkach zachodnioeuropejskich dzięki produkcji tańszej, ale jednocześnie o coraz wyższej jakości. —jmys

Nasza kapituła

Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju

Magdalena Flis-Lichota, dyrektor Kancelarii Marszałka w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego

Ryszard Marcińczak, prezes Warszawskiej Izby Gospodarczej

Arkadiusz Pączka, zastępca dyrektora generalnego Pracodawców RP

Beata Jóźwik, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej Banku Zachodniego WBK

Michał Polański, dyrektor Departamentu Promocji Gospodarczej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Krzysztof Adam Kowalczyk, kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: regionalne orły eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

- Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

- Zachodniopomorskie – 14 marca

- Łódzkie – 25 marca

- Śląsk – 7 kwietnia

- Podkarpackie – 14 kwietnia

- Małopolska – 21 kwietnia

- Wielkopolska – 28 kwietnia

- Dolny Śląsk – 16 maja

- Lubelskie – 25 maja

- Podlasie – 7 czerwca

- Mazowsze – 9 czerwca

- Pomorze – 20 czerwca

Przedsiębiorcy eksportujący z Mazowsza stawiają w prawie równym stopniu na wszystkie pozaeuropejskie rynki, o czym mogą świadczyć wyniki ankiety przeprowadzonej przez „Rzeczpospolitą" podczas uroczystości wręczenia nagród w tegorocznej edycji konkursu „Regionalne Orły Eksportu". Najlepsi mazowieccy eksporterzy dość równomiernie wskazywali na takie kierunki ekspansji eksportowej, jak Bliski i Środkowy oraz Daleki Wschód, Afrykę czy Amerykę Północną.

Za każdym z tych kierunków opowiedziało się ponad 20 proc. pytanych. Niewiele mniej, bo 12 proc., wskazało na Amerykę Południową i Środkową. Zdaniem ekspertów oznacza to, że tak pożądana dywersyfikacja eksportu powoli zaczyna stawać się faktem.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Europejski Kongres Finansowy
Jak podtrzymać i umocnić sukces
Europejski Kongres Finansowy
AI to rewolucja w finansach, ale nie zmiecie banków z rynku