Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływa co raz więcej skarg od obywateli związanych z obowiązkiem opłacania abonamentu za odbiornik radiowy i telewizyjny oraz działań egzekucyjnych dotyczących zaległości abonamentowych.
W wystąpieniu do ministra administracji i cyfryzacji, prof. Irena Lipowicz podkreśla, iż znaczna część tych skarg dotyczy osób starszych, które w rzeczywistości spełniają warunki uprawniające ich do skorzystania ze zwolnienia z opłaty abonamentowej. Problem polega jednak na tym, iż osoby te – najczęściej na skutek niewiedzy – nie dopełniły obowiązku złożenia stosownego oświadczenia.
W praktyce zdarzają się też przypadki osób, wobec których można byłoby zastosować zwolnienie, ale stanowisko Poczty Polskiej jest wobec nich negatywne. Chodzi tutaj o osoby mające ustalone prawo do emerytury, które w przypadku zbiegu z prawem do renty rodzinnej, wybrały prawo do renty.
Czasami złożenie oświadczenia o możliwości korzystania ze zwolnienia nie pomaga. Podobnie jest w przypadku, gdy odbiornik został wyrejestrowany. Wiele skarg, które trafia do RPO, dotyczy właśnie sytuacji, w których dochodzi do wszczęcia egzekucji, pomimo tego, że w przeszłości został dopełniony obowiązek zgłoszenia oświadczenia. – Problemem jest to, że obywatele najczęściej nie dysponują już dokumentacją potwierdzającą zgłoszeni zmian – sygnalizuje prof. Lipowicz.
W skargach pojawią się również głosy, iż zaniechanie opłacania abonamentu nie było celowe i miało związek z krytyczną oceną przyjętego modelu finansowania telewizji, także przez przedstawicieli władzy państwowej.