Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości w internecie oraz składania podpisu zaufanego. Można dzięki niemu załatwić zdalnie wiele ważnych spraw urzędowych (ich lista niżej).
Ważność Profilu Zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego trzeba jednak samodzielnie przedłużyć ważność profilu.
Profilem zaufanym można m.in.:
- załatwić sprawę w ZUS,
- zalogować do Internetowego Konta Pacjenta (IKP),
- podpisać JPK_VAT,
- złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej,
- zgłosić utratę dowodu osobistego,
- wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- załatwić becikowe, świadczenia rodzicielskie, Kartę Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym,
- uzyskać odpis aktu stanu cywilnego: małżeństwa, urodzenia, zgonu,
- zgłosić urodzenie dziecka,
- sprawdzić swoje rozliczenia podatkowe,
- sprawdzić punkty karne,
- zgłosić spadek lub darowiznę,
- pobrać zaświadczenie o niekaralności.
Profil Zaufany wygasł - co zrobić
Termin na przedłużenie ważności Profilu Zaufanego minął we wtorek 31 października. Co w sytuacji, gdy nie udało się przedłużyć jego ważności na czas? "Oznacza to, że Twój profil wygasł, ale nadal masz dostęp do swojego konta. W każdej chwili możesz zalogować się na nie i założyć nowy profil zaufany" - wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.