Milczące załatwienie sprawy administracyjnej to stosunkowo nowa instytucja. Obowiązuje od kilku lat, a ponadto nie każdy może mieć świadomość, że taka możliwość istnieje. Tymczasem w katalogu spraw, które można w ten sposób załatwić, znajdują się m.in. takie, z którymi wiąże się obowiązek uzyskania jakiejś zgody, poinformowania o czymś urzędników czy uzyskania stanowiska, ale osoba zainteresowania może nie mieć pewności, czy go już dopełniła. Ustawodawca miał tego świadomość. Dlatego wprowadził obowiązek zamieszczania w aktach sprawy adnotacji o milczącym jej załatwieniu, ze wskazaniem treści rozstrzygnięcia oraz jego podstawy prawnej. Ma to znaczenie dla pewności obrotu, bo pozwala na pozyskanie informacji o załatwieniu sprawy nie tylko przez bezpośrednich zainteresowanych, ale także osoby trzecie.
Czytaj więcej
Milczące załatwienie sprawy administracyjnej to stosunkowo nowa instytucja. Obowiązuje od kilku l...
Osoba, której sprawa administracyjna została załatwiona milcząco, może też domagać się od urzędników, żeby oficjalnie to potwierdzili. Konieczny jest wniosek. O zaświadczenie może jednak wystąpić nie tylko ten, kto domagał się załatwienia sprawy, ale wszystkie strony, której ona dotyczyła.
Ponadto wniosek można złożyć w każdym czasie, nie jest to bowiem ograniczone żadnym terminem. Na jego podstawie organ administracji publicznej ma obowiązek wydać zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy, ewentualnie odmówić jego wydania. W obu przypadkach następuje to w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z orzecznictwa wynika, że zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy potwierdza istnienie stanu prawnego, nie zaś stanu faktycznego. Stan prawny potwierdzony zaświadczeniem polega na tym, że z dniem wskazanym w zaświadczeniu organ administracji publicznej załatwił daną sprawę administracyjną w sposób milczący, uwzględniając w całości żądanie strony.