Milczące załatwienie sprawy administracyjnej to stosunkowo nowa instytucja. Obowiązuje od kilku lat, a ponadto nie każdy może mieć świadomość, że taka możliwość istnieje. Tymczasem w katalogu spraw, które można w ten sposób załatwić, znajdują się m.in. takie, z którymi wiąże się obowiązek uzyskania jakiejś zgody, poinformowania o czymś urzędników czy uzyskania stanowiska, ale osoba zainteresowania może nie mieć pewności, czy go już dopełniła. Ustawodawca miał tego świadomość. Dlatego wprowadził obowiązek zamieszczania w aktach sprawy adnotacji o milczącym jej załatwieniu, ze wskazaniem treści rozstrzygnięcia oraz jego podstawy prawnej. Ma to znaczenie dla pewności obrotu, bo pozwala na pozyskanie informacji o załatwieniu sprawy nie tylko przez bezpośrednich zainteresowanych, ale także osoby trzecie.
Czytaj więcej
Milczące załatwienie sprawy administracyjnej to stosunkowo nowa instytucja. Obowiązuje od kilku lat, a ponadto nie każdy może mieć świadomość, że taka możliwość istnieje. Jakie sprawy można załatwić w takim trybie?
Osoba, której sprawa administracyjna została załatwiona milcząco, może też domagać się od urzędników, żeby oficjalnie to potwierdzili. Konieczny jest wniosek. O zaświadczenie może jednak wystąpić nie tylko ten, kto domagał się załatwienia sprawy, ale wszystkie strony, której ona dotyczyła.
Ponadto wniosek można złożyć w każdym czasie, nie jest to bowiem ograniczone żadnym terminem. Na jego podstawie organ administracji publicznej ma obowiązek wydać zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy, ewentualnie odmówić jego wydania. W obu przypadkach następuje to w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z orzecznictwa wynika, że zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy potwierdza istnienie stanu prawnego, nie zaś stanu faktycznego. Stan prawny potwierdzony zaświadczeniem polega na tym, że z dniem wskazanym w zaświadczeniu organ administracji publicznej załatwił daną sprawę administracyjną w sposób milczący, uwzględniając w całości żądanie strony.