Decyzję można doręczyć także e-mailem

Obowiązująca od 17 czerwca nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła – obok pisemnej i ustnej – elektroniczną formę załatwiania spraw. Jej wybór należy do strony

Publikacja: 25.06.2010 04:40

Decyzję można doręczyć także e-mailem

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Zmianę tę wprowadziła [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=343676]ustawa z 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 40, poz. 230)[/link].

Zgodnie z nowo obowiązującym brzmieniem art. 14 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] [b]„sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, doręczanego środkami komunikacji elektronicznej”. [/b] Dotyczy to nie tylko wydawania decyzji administracyjnej, ale także postanowień, zaświadczeń czy załatwiania spraw wnoszonych w ramach postępowań wnioskowych i skargowych.

Co istotne, uczestnikiem e-postępowania mogą być nie tylko osoby posługujące się bezpiecznym podpisem elektronicznym, ale również posiadające profil zaufany ePUAP.

Pamiętać jednak należy, że wszelkie dokumenty przesyłane stronie przez urząd muszą być podpisane – dla swojej ważności – bezpiecznym podpisem elektronicznym.

[srodtytul]Wszczęcie e-postępowania[/srodtytul]

Oczywiste jest, że skoro znowelizowane przepisy kodeksu postępowania administracyjnego dopuszczają możliwość prowadzenia postępowania administracyjnego w formie dokumentu elektronicznego, to strona może również w tej formie wszcząć postępowanie. Potwierdza to nowe brzmienie art. 63 § 1 k.p.a. Zgodnie z jego treścią podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej, przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej.

Wymagania, jakie musi spełniać dokument elektroniczny zawierający podanie strony, określa nowo dodany do art. 63 k.p.a. § 3a. Zgodnie z jego treścią dokument taki powinien być uwierzytelniony za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego albo profilu zaufanego ePUAP oraz zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania, określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.

Organ administracji publicznej jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący tego zażąda. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny (art. 63 § 4 k.p.a.).

[srodtytul]Wymiana pism[/srodtytul]

Doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest możliwe w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy strona lub inny uczestnik postępowania wystąpił do organu administracji publicznej z wnioskiem o przesyłanie pism za pomocą poczty elektronicznej. Po drugie, gdy strona (inny uczestnik postępowania) wyraziła zgodę na doręczanie pism w taki sposób (art. 391 k.p.a.).

Obowiązujące od 17 czerwca 2010 r. przepisy doprecyzowały również sposób, w jaki urząd ma doręczać dokumenty elektroniczne uczestnikom postępowania. Zgodnie z treścią nowo dodanych do art. 46 § 4 – 6 k.p.a. organ administracji zobowiązany jest przesłać na e-mail strony informację zawierającą:

- wskazanie, że adresat może odebrać dokument w formie dokumentu elektronicznego,

- wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać dokument i pod którym powinien dokonać potwierdzenia doręczenia dokumentu,

- pouczenie dotyczące sposobu odbioru dokumentu, a w szczególności sposobu identyfikacji pod wskazanym adresem elektronicznym w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej oraz informacji o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru w sposób wskazany w art. 20a ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Zgodnie z tym ostatnim przepisem strona (uczestnik postępowania) potwierdza odebranie pisma za pomocą bezpiecznego pod-pisu elektronicznego albo korzystając z zaufanego profilu ePUAP.

[srodtytul]Doręczanie rozstrzygnięć[/srodtytul]

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 109 § 1 k.p.a. e-mailem można doręczyć stronie także wydaną w postępowaniu decyzję. Również postanowienie, na które stronie służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, może być w ten sposób doręczone (art. 125 § 1 k.p.a.).

Znowelizowane przepisy art. 107 § 1 k.p.a. (124 § 1 k.p.a.) określają również, jakie elementy powinna zawierać taka decyzja (postanowienie).

Poza oznaczeniem organu i strony, powołaniem podstawy prawnej, rozstrzygnięciem, pouczeniem o możliwości wniesienia odwołania oraz podpisem osoby, która decyzję (postanowienie) wydała, orzeczenie przesyłane stronie w wersji elektronicznej, musi zostać obligatoryjnie podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym.

[ramka][b]Konieczne rozporządzenie[/b]

Aby korzystanie z profilu zaufanego ePUAP było możliwe, konieczne jest wydanie przepisów wykonawczych. Na stronie MSWiA jest dostępny projekt rozporządzenia (nosi datę 28 maja 2010 r.) w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Dopiero jego wejście w życie umożliwi osobom nieposiadającym bezpiecznego podpisu elektronicznego m.in. udział w postępowaniu administracyjnym prowadzonym za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Oczywiście po uzyskaniu profilu zaufanego ePUAP. [/ramka]

Zmianę tę wprowadziła [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=343676]ustawa z 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 40, poz. 230)[/link].

Zgodnie z nowo obowiązującym brzmieniem art. 14 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] [b]„sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, doręczanego środkami komunikacji elektronicznej”. [/b] Dotyczy to nie tylko wydawania decyzji administracyjnej, ale także postanowień, zaświadczeń czy załatwiania spraw wnoszonych w ramach postępowań wnioskowych i skargowych.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów