R.K. zwrócił się do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o udostępnienie informacji publicznej, dotyczącej stanu technicznego kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe, które powodują zmianę stosunków wodnych ze szkodą dla sąsiednich nieruchomości. Chciał otrzymać tę informację poprzez przesłanie kserokopii dokumentów zgromadzonych w trakcie postępowania oraz decyzji wydanej w tej sprawie. W przypadku, jeżeli postępowanie nie zostało zakończone, wniósł o udzielenie informacji o stanie sprawy.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego poinformował mężczyznę, że jego wniosek nie znajduje podstaw w przepisach prawa, bowiem żądana informacja nie jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Według inspektora, ustawa ta obejmuje swą mocą dane o indywidualnych sprawach, ale tylko w takim zakresie w jakim dotyczą one sfery życia publicznego. Natomiast żądanie wszelkich dokumentów i decyzji oraz informacji o stanie sprawy pozostaje bez związku z interesem publicznym i służy wyłącznie indywidualnemu interesowi wnioskodawcy.
W związku z tym R.K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność inspektora, wskazując, że w swoim wniosku domagał się udostępnienia informacji wynikających z działalności organu administracyjnego. Podniósł ponadto, iż organ administracji obowiązany do udostępnienia informacji publicznej nie ma prawa dociekać dlaczego wnoszą podanie o udostępnienie konkretnej informacji interesuje się daną kwestią, gdyż ustawa wyraźnie precyzuje, że od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wniósł o oddalenie skargi, podtrzymując swoje stanowisko w tej sprawie. Zaznaczając przy tym, że dokumenty dotyczące kontroli w zakresie stanu technicznego kanalizacji deszczowej niewątpliwie są dokumentami w sprawie indywidualnej, zostały bowiem wytworzone w sprawie indywidualnej i dotyczą działki sąsiedniej, a kwestia oddziaływania kanalizacji na tereny sąsiednie nie ma została dotychczas wykazana.
Innego zdania był, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. akt II SAB/Sz 43/13), który uznał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego niewłaściwie przyjął, że rozstrzygnięcia wydawane przez niego w indywidualnej sprawie administracyjnej oraz wyniki kontroli w zakresie stanu technicznego kanalizacji deszczowej nie podlegają w ogóle udostępnieniu w ramach udzielania informacji publicznej związanej z działaniem organu władzy, bowiem nie są sprawą o charakterze publicznym. – Sam fakt, że czynności tego rodzaju i ewentualne rozstrzygnięcia są wynikiem działań organu administracji publicznej przesądza o tym, że mogą stanowić źródło informacji publicznej związanej z realizacją ustawowo przyznanych temu organowi kompetencji – wskazał sąd.