Reklamacja przesyłek z sądu - co i jak skarżyć

Korespondencję może zareklamować adresat albo nadawca, czyli sąd. Skarżyć u operatora można niedoręczenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłek, a także ich uszkodzenia.

Publikacja: 15.04.2014 09:28

Reklamacja przesyłek z sądu - co i jak skarżyć

Foto: materiały prasowe

 

Zasady reklamacji usług pocztowych są uregulowane w rozporządzeniu ministra administracji i cyfryzacji z 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usług pocztowych, a także bezpośrednio w prawie pocztowym. Są takie same dla wszystkich operatorów usług pocztowych.

Przepisy przewidują, że niezadowolony klient składa reklamację w placówce pocztowej operatora, z którym nadawca zawarł umowę na świadczenie usługi pocztowej.

Prawo wniesienia reklamacji przysługuje przede wszystkim nadawcy,  czyli – w       przypadku przesyłek sądowych lub prokuratorskich – właściwemu sądow  lub prokuraturze  Adresatowi natomiast, gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń.

Co reklamować?

- ?Niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej. Powszechną usługę pocztową w zakresie przesyłki rejestrowanej uważa się za niewykonaną, jeżeli operator pocztowy nie doręczył przesyłki rejestrowanej lub nie zawiadomił o próbie jej doręczenia w terminie 14 dni od dnia nadania. Do wskazanego terminu nie wlicza się dni ustawowo wolnych od pracy. Za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi pocztowej można też żądać odszkodowania.

- ?Przesyłkę poleconą, w której nastąpił ubytek zawartości lub uszkodzenie przesyłki. Ważne, aby uszkodzonej przesyłki nie przyjmować, a otwarcia dokonać komisyjnie w obecności pracownika operatora pocztowego.

- ?Nieprawidłowe wypełnienie potwierdzenia odbioru, jeśli uniemożliwiło to stwierdzenie skutecznego doręczenia przesyłki.

- ?Nieprawidłowy zwrot przesyłki z powodu podania nieprawdziwego powodu braku doręczenia, np. doręczyciel stwierdza, że adresat nie mieszka pod wskazanym adresem lub nie żyje, co nie jest prawdą.

Jak wnosić?

Reklamację można wnieść w postaci:

- pisemnej,

- elektronicznej,

- ustnej do protokołu,

- ?innej dopuszczonej przez operatora pocztowego, która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny, czyli przez specjalne formularze na stronach internetowych operatora pocztowego.

Wnosząc reklamację w formie e-maila, zgadzamy się, aby tą samą drogą operator udzielił nam na nią odpowiedzi.

Niezbędne elementy

Przepisy określają dokładnie wymagania, jakie powinna spełniać reklamacja do operatora pocztowego. Musi zawierać:

- ?imię, nazwisko (bądź nazwę) i adres skarżącego,

- ?przedmiot reklamacji,

- ?datę i miejsce nadania przesyłki pocztowej,

- ?numer dokumentu potwierdzającego nadanie lub numer przesyłki pocztowej w przypadku przesyłki rejestrowanej,

- uzasadnienie reklamacji,

- ?ewentualnie żądanie odszkodowania z podaną kwotą,

- ?oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata,

- ?własnoręczny podpis, jeśli składamy reklamację pisemnie,

- ?datę sporządzenia reklamacji,

- ?wykaz załączonych dokumentów, np. dokumentu potwierdzającego nadanie przesyłki, kopię protokołu sporządzonego przez operatora pocztowego bezpośrednio po przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub stwierdzonych ubytkach jej zawartości (media nagłośniły kilka przypadków otwartych przesyłek kierowanych m.in. do biegłych).

Składając reklamację, nie trzeba zostawiać operatorowi oryginałów dokumentów, wystarczy skan lub kserokopia. Ważne, aby takie dokumenty posiadać. Przepisy przewidują, że operator pocztowy może zażądać przekazania mu oryginałów dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji. Dokumenty te operator powinien zwrócić za pokwitowaniem w każdej chwili na nasz wniosek, ale najpóźniej po zakończeniu postępowania reklamacyjnego.

W jakich terminach

Ważne są terminy składania reklamacji. Na przykład po utracie paczki lub listu poleconego jest to 14 dni od dnia nadania (czyli 15. dnia), nie później jednak niż 12 miesięcy, a w przypadku obrotu zagranicznego nie później niż sześć miesięcy. Reklamacje zgłoszone po upływie terminu zostaną pozostawione bez rozpoznania.

Obowiązki operatora

Operator, przyjmując skargę, musi potwierdzić jej przyjęcie, także wtedy, gdy reklamacja składana jest w formie elektronicznej. To będzie dowód w przypadku np. późniejszej sprawy sądowej.

Uwaga! Operator ma maksymalnie 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Co istotne, nieudzielenie odpowiedzi w tym terminie oznacza automatyczne uznanie reklamacji.

Prawidłowa odpowiedź

Warto wiedzieć, jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź na skargę. Do jej bezwzględnych elementów należą:

- ?powołanie podstawy prawnej,

- ?rozstrzygnięcie o uznaniu bądź nie reklamacji w całości lub części,

- ?imię, nazwisko, stanowisko służbowe pracownika pocztowego upoważnionego do udzielenia odpowiedzi,

- ?pouczenie o trybie odwołania wraz ze wskazaniem adresu, na jaki należy złożyć odwołanie, postępowanie reklamacyjne jest bowiem dwuinstancyjne,

- ?pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym albo mediacyjnym przed prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz o możliwości rozpatrzenia sprawy przed stałym polubownym sądem konsumenckim przy prezesie UKE.

Odwołanie i wniosek o mediacje

Decydując się na złożenie odwołania, trzeba to zrobić w terminie 14 dni od doręczenia odpowiedzi na reklamację.

We wniosku o postępowanie mediacyjne trzeba zawrzeć:

- ?oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego,

- ?zwięzły opis zaistniałej sytuacji,

- ?oświadczenie o zgodzie na polubowne zakończenie sporu w trakcie mediacji wraz z satysfakcjonującą nas propozycją rozstrzygnięcia sporu.

Nie ma się czego obawiać, jeśli wniosek będzie niekompletny. UKE wezwie do jego uzupełnienia

Zgłoś do UKE

Sygnały o nieprawidłowym dostarczaniu przesyłek można zgłaszać do Urzędu Komunikacji Elektronicznej: ul. M. Kasprzaka 18/20, 01-211 Warszawa, tel. (22) 53 49 493 fax. (22) 53 49 195

Zasady reklamacji usług pocztowych są uregulowane w rozporządzeniu ministra administracji i cyfryzacji z 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usług pocztowych, a także bezpośrednio w prawie pocztowym. Są takie same dla wszystkich operatorów usług pocztowych.

Przepisy przewidują, że niezadowolony klient składa reklamację w placówce pocztowej operatora, z którym nadawca zawarł umowę na świadczenie usługi pocztowej.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów