Jak odróżnić pracownika socjalnego od oszusta

Legitymacja służbowa to element odróżniający pracowników ośrodków pomocy społecznej od podających się za nich oszustów. Osoby, która odmawia okazania legitymacji, lepiej nie wpuszczać do domu.

Aktualizacja: 29.07.2017 14:55 Publikacja: 29.07.2017 00:01

Jak odróżnić pracownika socjalnego od oszusta

Foto: Fotolia

Oszuści podszywają się pod pracowników socjalnych i próbują wyłudzić lub ukraść ludziom pieniądze. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ośrodki pomocy społecznej  i policja ostrzegają i radzą, jak odróżnić pracownika socjalnego od oszusta.

Przede wszystkim osobę, która przychodzi sprawdzić sytuację w gospodarstwie domowym trzeba poprosić o okazanie legitymacji służbowej, ze zdjęciem pracownika i pieczątką ośrodka. W każdej gminie (mieście) jest ośrodek pomocy społecznej, w którym można sprawdzić, czy osoba podająca się za pracownika socjalnego to faktycznie pracownik tej jednostki.

Nie ma obowiązku wpuszczania do domu pracownika socjalnego. Można odmówić rozmowy nawet wtedy, gdy nie mamy wątpliwości, że osoba pod naszymi drzwiami faktycznie jest pracownikiem socjalnym. W razie  podejrzeń, że ktoś się podszywa pod pracownika socjalnego należy jak najszybciej zgłosić to policji.

Jeśli jednak zaprosimy do domu pracownika socjalnego, to podczas wywiadu środowiskowego należy zwrócić uwagę, jaki przyniósł ze sobą dokument do wypełnienia.  Powinien to być kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego, który wypełnia się razem z wizytowaną osobą lub rodziną.

Pracownik socjalny nigdy nie prosi o pokazanie oszczędności ani nie podejmuje prób ustalenia miejsca, w którym ktoś je trzyma. Nawet w celu sprawdzenia, czy są przechowywane w bezpieczny sposób. Prawdziwi pracownicy ośrodków pomocy nie zbierają też żadnej gotówki od osób prywatnych. Rozliczenia prowadzone są przelewami bankowymi.

Czujność wizytowanej osoby powinna wzbudzić prośba o zrobienie kawy czy herbaty - może mieć na celu odwrócenie uwagi, doprowadzenie do sytuacji, w której gość zostanie na chwilę sam.

Pracownik socjalny nie zaczepia ludzi na ulicy i nie proponuje możliwości otrzymania dofinansowania (np. dodatku mieszkaniowego), po sprawdzeniu sytuacji mieszkaniowej. Pracownicy socjalni nie przydzielają pomocy finansowej bez wcześniejszego przeprowadzenia wywiadu i wydania decyzji administracyjnej, którą każda starająca się o pomoc osoba powinna otrzymać na piśmie.

Warto wiedzieć, że pierwsza wizyta asystenta rodziny czy opiekunki społecznej przydzielonych przez ośrodek pomocy społecznej zawsze odbywa się w obecności pracownika socjalnego, który na żądanie ma obowiązek okazać legitymację służbową.

Jeśli ktokolwiek podszywa się pod naszą placówkę, prosimy o sygnał do nas i oczywiście na policję.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara