Reklama

Kancelarie a cyberataki - badanie wydawnictwa C.H. Beck o bezpieczeństwie IT w kancelariach

Małe kancelarie prawne wciąż nie mają świadomości cyberzagrożeń.

Aktualizacja: 15.07.2021 17:09 Publikacja: 15.07.2021 16:53

Kancelarie a cyberataki - badanie wydawnictwa C.H. Beck o bezpieczeństwie IT w kancelariach

Foto: Adobe Stock

Pandemia wpłynęła na sposób świadczenia pomocy prawnej przez profesjonalnych pełnomocników. Bycie online to dziś dla nich konieczność. Działalność w sieci zintensyfikowali również przestępcy, dla których tajemnice kancelaryjnych klientów mogą być łakomym kąskiem.

Tymczasem, jak wynika z badań przeprowadzonych przez wydawnictwo C.H. Beck (dostępnych na legalis.pl), z dbaniem o bezpieczeństwo zaplecza IT w kancelariach bywa różnie.

Czytaj też:

Tomasz Pietryga: prawnicy coraz chętniej sięgają po nowe technologie

– Wyniki badań dotyczące skali cyberataków różnią się w zależności od wielkości kancelarii – przeciętnie ok. 30 proc. prawników deklaruje zetknięcie się z takimi próbami. Należy jednak zastrzec, że badanie nie uwzględnia nieuświadomionych cyberataków – zarówno skutecznych, jak i nieskutecznych – wskazuje Wojciech Bierwiczonek, prezes zarządu wydawnictwa C.H. Beck.

Reklama
Reklama

Mniejsza świadomość

Podkreśla jednocześnie, że wśród prawników utrzymuje się polaryzacja wiedzy o niezbędnych rozwiązaniach IT, także tych dotyczących zabezpieczeń, choć pandemia może tę polaryzację złagodzić.

– O ile 90 proc. większych kancelarii szyfruje dane czy dokonuje cyklicznego backupu danych, o tyle w mniejszych kancelariach odsetek ten wynosi odpowiednio 70 i 66 proc. Oznacza to, że duża część małych kancelarii narażona jest na najpoważniejsze skutki udanych ataków cybernetycznych, tj. wyciek danych wrażliwych, a nawet ich bezpowrotną utratę, co jest skutkiem braku cyklicznego tworzenia kopii zapasowych – wskazuje dr hab. Przemysław Polański, prof. ALK.

Tymczasem to właśnie mniejsze kancelarie mają największy udział w rynku prawniczym.

– Aby zobrazować jego strukturę, warto sięgnąć po najnowszy ranking „Rzeczpospolitej”, który pokazuje, że w trzystu największych kancelariach w Polsce (co najmniej czterech prawników z uprawnieniami) pracuje zaledwie nieco ponad 5 tys. adwokatów i radców – zauważa Bierwniczonek.

– Co do zasady kancelarie powinny mieć wdrożone wszelkie środki niezbędne do zachowania wszystkich informacji objętych tajemnicą zawodową jako poufnych. W praktyce bywa z tym bardzo różnie. Znane są kancelarie, które posługują się bezpłatnymi skrzynkami pocztowymi w prowadzeniu korespondencji z klientami. W takiej sytuacji trudno mówić o zachowaniu poufności – dodaje dr Tomasz Zalewski, radca prawny i specjalista od nowoczesnych technologii.

– W mojej ocenie najbardziej racjonalne jest przechowywanie wszystkich danych kancelaryjnych na profesjonalnych serwerach. Warto zainwestować również w programy filtrujące wiadomości, które do nas docierają, pod kątem wirusów – wskazuje adwokat Agata Rewerska.

Reklama
Reklama

Przyznaje jednak, że choć rekomendowane jest szyfrowanie wiadomości wysyłanych klientom, to zazwyczaj właśnie oni niechętnie podchodzą do tego typu rozwiązań.

E-doręczenia

Temat cyberbezpieczeństwa nabiera znaczenia również ze względu na e-doręczenia. Od 3 lipca doręczanie pism sądowych następuje przez portale sądów powszechnych – co jest rozwiązaniem czasowym, w budowie jest bowiem profesjonalny portal.

– Powyższe rozwiązanie, mające zastąpić pocztową przesyłkę poleconą, oparte zostało na najlepszych wzorcach, także technologicznych, które mają zapewnić poufność informacji. W tej chwili mamy natomiast protezowe rozwiązanie i może budzić wątpliwości, czy zapewnia ochronę informacji. Portale sądowe nie powstały bowiem z myślą o doręczaniu korespondencji – mówi mec. Zalewski.

Profesor Polański wskazuje jednak, że ustawa o doręczeniach elektronicznych również może wzmóc aktywność cyberprzestępców.

– Nie wiadomo, jaka będzie zawartość pism wysyłanych pełnomocnikom i przez pełnomocników, ale ich adres mailowy będzie automatycznie pobierany z KRS lub CEIDG i może stać się łatwym celem ataków hakerskich, w szczególności gdy pełnomocnik stron korzysta z bezpłatnego adresu pocztowego, który nie posiada zabezpieczeń typu uwierzytelnienie dwuskładnikowe – zaznacza.

Próby cyberataku

Prawnicy, którzy spotkali się w kancelariach z cyberatkami, doświadczali problemów związanych najcześciej:

Reklama
Reklama

ze złośliwym oprogramowaniem (Malware), w celu np. zaszyfrowania danych, szantażu, kradzieży loginów, haseł, danych wrażliwych itp. – 57 proc. badanych,

phishingiem, czyli podszywaniem się przestępcy pod inną osobę lub instytucję – 46 proc.,

atakiem na infrastrukturę (hacking) – 12 proc.,

wysyłaniem dużych ilości danych, zapytań i informacji z setek tysięcy komputerów z całego świata, co w efekcie prowadzi do zniszczenia serwera – 10 proc.


Reklama
Reklama

(oprac. na podstawie raportu z badania LegalTech 2021, C.H. Beck)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama