Precedensowa uchwała ws. zakazu dla starych aut trafi na wokandę

Wojewoda Małopolski skierował do sądu administracyjnego skargę na uchwałę Rady Miasta Krakowa w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu.

Publikacja: 19.04.2023 07:55

Znak Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Znak Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Foto: PAP/Łukasz Gągulski

W listopadzie ubiegłego roku krakowscy radni zdecydowali o utworzeniu w mieście strefy czystego transportu, do której zakazany byłby wjazd aut nie spełniających określonych norm czystości spalin. To pierwsza taka uchwała w Polsce.

We wtorek Wojewoda Małopolski poinformował, że skierował na uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

Wojewoda zarzucił, iż pomimo obowiązku wynikającego z art. 40 pkt 1 i 2 ustawy z 11 stycznia 2018r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Rada Miasta w podjętej uchwale nie zawarła obligatoryjnych elementów wynikających z upoważnienia ustawowego. Nie określiła bowiem w sposób wystarczający granic obszaru Strefy Czystego Transportu oraz nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej Strefie, co zdaniem wojewody jest istotnym naruszeniem ww. przepisu. Niedopuszczalne jest także przekazanie Prezydentowi Miasta Krakowa uprawnienia do dokładnego określenia granic Strefy oraz sposobu organizacji ruchu, w drodze czynności, jaką jest sporządzenie projektu organizacji ruchu, bowiem uprawnienie to należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego, które następuje w drodze aktu prawa miejscowego - czytamy w komunikacie prasowym.

W skardze zarzucono też zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność – naruszającą zasadę proporcjonalności, gdyż zamierzone efekty generują zbyt wielkie ciężary ponoszone przez obywateli.

W komunikacie podkreślono, że "kwestionowana uchwała jest aktem precedensowym, jednym z pierwszych tego typu w kraju, zawierającym regulacje wywołujące bezpośrednie skutki w stosunku do wszystkich osób przebywających na terenie strefy, nie tylko mieszkańców Krakowa, dlatego poddanie uchwały ocenie Sądu jest niewątpliwie uzasadnione. Rozwieje bowiem wątpliwości, co do legalności zapisów uchwały, na które wskazywano w licznych interwencjach kierowanych do Wojewody".

Czytaj więcej

Pierwsza taka decyzja radnych w Polsce. Stare samochody nie wjadą do miasta

Przypomnijmy, iż zgodnie z przyjętą uchwałą od 1 lipca 2024 r. do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami diesla o minimalnej normie Euro 2. Natomiast pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom: muszą spełniać normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

W lipcu 2026 r. ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel). Oznacza to, że do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami diesla o minimalnej normie Euro 5. Przewidziano kilka wyjątków: pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r. nie będą objęte wymogami strefy. Wjada do niej również samochody osób niepełnosprawnych, przewidziano także bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany).

Pojazdy uprawnione do wjazdu i poruszania się po strefie będą oznaczone nalepką umieszczaną na szybie, ale będzie też możliwość elektronicznej weryfikacji tych uprawnień. Kontrolowaniem, kto może wjechać do strefy będą zajmować się strażnicy miejscy. Za niedostosowanie się do przepisów będą grozić kary finansowe.

O wprowadzeniu podobnych rozwiązań myślą też inne polskie miasta, m.in. Warszawa, Łódź, Wrocław, Zabrze, Gliwice, Rzeszów, Bydgoszcz i Gdańsk.

Czytaj więcej

Sąd rozstrzygnie wątpliwości ws. uchwały o Strefie Czystego Transportu

W listopadzie ubiegłego roku krakowscy radni zdecydowali o utworzeniu w mieście strefy czystego transportu, do której zakazany byłby wjazd aut nie spełniających określonych norm czystości spalin. To pierwsza taka uchwała w Polsce.

We wtorek Wojewoda Małopolski poinformował, że skierował na uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara