Centra usług podkręcą eksport i rynek pracy

Przedłużająca się wojna w Ukrainie nie odstraszyła inwestorów w nowoczesne usługi dla biznesu. Przybywa projektów i zapytań od zagranicznych firm.

Publikacja: 02.03.2023 03:00

Centra usług podkręcą eksport i rynek pracy

Foto: Adobe Stock

Na koniec lutego br. Polska Agencja Inwestycji i Handlu miała w portfelu 47 aktywnych projektów inwestycyjnych z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BSS).To ponad 40 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej” danych PAIH. O zwiększonej liczbie zapytań, a także projektów z sektora BSS, mówią również szefowie Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL, który zrzesza czołowych inwestorów z tej branży.

– Widzimy teraz wyraźnie większe zainteresowanie ze strony dużych, globalnych firm z rynków, które wcześniej nie były tak aktywne, w tym z regionu DACH (Niemcy, Austria i Szwajcaria) czy z Japonii. W dodatku są to firmy z ciekawych sektorów, m.in. biotechnologicznego, farmaceutycznego czy medycznego – twierdzi Paweł Panczyj, członek zarządu i dyrektor ds. strategii i rozwoju w ABSL.

Czas na B+R

Nowe projekty wspierane przez PAiH dotyczą głównie uruchomienia i rozwoju centrów usług wspólnych (SSC) i IT, ale przybywa też inwestycji w najbardziej zaawansowane usługi badawczo-rozwojowe (B+R). – Obecnie asystujemy sześciu inwestorom, którzy planują zatrudnić aż 600 specjalistów w takich centrach nad Wisłą. Co ciekawe, jeden z projektów pochodzi z Ameryki Południowej – twierdzi Monika Grzelak, zastępca dyrektora Centrum Inwestycji PAIH.

Do inwestycji B+R zalicza się ogłoszone na początku tego tygodnia otwarcie tech hubu firmy Volvo w Krakowie. Będzie to czwarte na świecie centrum B+R giganta samochodowego, które ma ruszyć pod koniec tego roku, a do 2025 r. zatrudniać ok. 500–600 osób pracujących nad nowatorskimi rozwiązaniami, w tym oprogramowaniem do aut elektrycznych.

Czytaj więcej

Specjaliści IT będą korzystać na cyfryzacji biznesu

– Nowy ośrodek Volvo będzie odgrywać kluczową rolę w transformacji firmy, która zapowiedziała, że do 2030 roku wszystkie produkowane pojazdy będą w pełni elektryczne – podkreśla Monika Grzelak, dodając, że to największa tego typu inwestycja w Polsce w ostatnich pięciu latach.

Łukasz Grzeszczyk, dyrektor wykonawczy odpowiedzialny za współpracę z inwestorami w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, potwierdza, że Polska przestaje być lokalizacją typową dla centrów SSC oraz BPO, realizujących proste procesy o transakcyjnym charakterze. Przestaje też rywalizować o inwestycje z krajami oferującymi inwestorom przede wszystkim niskie koszty prowadzenia działalności. Obecnie coraz częściej znajdujemy się na jednej liście z rynkami gwarantującymi dostęp do wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz korzystny stosunek jakości do ceny.

Przystań dla IT

Jak ocenia Dariusz Kubacki, wiceprezes Rady Strategicznej ABSL odpowiedzialny za Business Intelligence, trudne czasy skłaniają globalne firmy do tego, by optymalizować i centralizować procesy, na czym korzysta Polska. – Ekosystem, który nasz sektor zbudował w Polsce przez ostatnie 20 lat, jest teraz kołem zamachowym jego rozwoju, w którym coraz większe znaczenie mają usługi oparte na wiedzy – podkreśla Kubacki. Zwraca też uwagę, że działające w Polsce centra SSC przekształcają się w huby, które łączą różne procesy w skali regionu czy świata.

Taki charakter ma też ogłoszona w tym tygodniu inwestycja BNP Paribas CIB. Bank otwiera w Warszawie hub technologiczny B-Infinit, który ma wspierać obszar bankowości korporacyjnej i instytucjonalnej CIB na całym świecie i zatrudnić do 2025 r. ok. 250 specjalistów IT.

Zdaniem Pawła Panczyja kompleksowość przenoszonych teraz procesów, które wspierają kluczowe działy globalnych korporacji, jest potwierdzeniem dojrzałości polskiego sektora BSS.

– Polska staje się bezpieczną przystanią dla firm technologicznych z całego świata – ocenia Marta Machus-Burek, wiceprezeska firmy Colliers. Według niej, obok atrakcyjnego położenia geograficznego, na arenie międzynarodowej jawimy się jako miejsce dające potencjał do szybkiego wzrostu, dzięki wykwalifikowanej kadrze i możliwości optymalizacji kosztów, ale również przez instrumenty wsparcia dla inwestorów, które oferowane są przez państwo.

Miliardy z eksportu usług dla biznesu

Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu (BSS) opiera się przede wszystkim o sprzedaż za granicę, której wartość z roku na rok rośnie. Z analiz ABSL wynika, że na przestrzeni dekady (2011–2021) eksportowa sprzedaż sektora wzrosła ponadtrzykrotnie, osiągając w 2021 r. najwyższy w historii poziom 26,4 mld dolarów (to o 15 proc. więcej niż w roku wybuchu pandemii Covid-19). Danych za 2022 r. jeszcze nie ma, lecz ostatnie dane NBP z bilansu płatniczego za III kw. wskazują, że może paść nowy rekord. Według nich na koniec września ub. roku wartość eksportu usług biznesowych (w tym usług IT) wyniosła 25,9 mld dolarów, czyli była o 2 mld dolarów większa niż rok wcześniej. Jak wynika z analiz ABSL, w ubiegłym roku niemal wszystkie centra BSS w Polsce (97 proc.) rozwijały biznes na międzynarodową skalę, przy czym już prawie 59 proc. z nich miało globalny zasięg, obsługując klientów z całego świata. To w dużej mierze efekt zagranicznych inwestycji; według danych ABSL aż 72 proc. działających w Polsce centrów BSS należy do inwestorów z innych państw. ∑

Usługi
Chcą zagrozić dominacji paczkomatów InPost. Rewolucja na rynku paczek i kurierów
Usługi
Poczta Polska chce się uratować. Będą redukcje
Usługi
Rewolucja na rynku taksówek i dostaw jedzenia. Unia Europejska przyjęła przepisy
Usługi
UPS zwolni 12 tys. pracowników. Perspektywy na ten rok są mroczne
Usługi
W salonach kosmetycznych ma być taniej. Tusk obiecał niższy VAT