Coraz więcej klientów składa skargi na banki i ubezpieczycieli

W I kw. 2013 r. do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło 2659 skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Najwięcej spraw odnosiło się do sektora bankowego i ubezpieczeniowego.

Publikacja: 23.05.2013 12:58

Skarg związanych z działalnością banków było  1399. To o 32 proc. więcej niż analogicznym okresie 2012 r. Większość dotyczyła banków komercyjnych.

Najwięcej zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z obsługą rachunków (334 skargi), udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek (327), jakością obsługi klientów (294) oraz z udzielanymi kredytami hipotecznymi (134). Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły m.in. opłat za prowadzenie rachunków, braku wykonania lub nieterminowej realizacji dyspozycji klientów, a także blokady rachunku na skutek egzekucji. Zgłoszono także zastrzeżenia w zakresie sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym oraz braku aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej.

Blisko 40 proc. problemów zgłaszanych do UKNF dotyczyło sektora ubezpieczeniowego. W I kw. 2013 r. wpłynęły 1043 skargi odnoszące się do działalności podmiotów w tym sektorze, o 11 proc. więcej niż przed rokiem. Spośród nich 799 dotyczyło funkcjonowania zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a 129 odnosiło się do działalności zakładów ubezpieczeń na życie. Złożono także 94 skargi na działalność oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE, przy czym ponad 2/3 skarg dotyczyło jednego podmiotu. Ponadto odnotowano 1 skargę na działalność brokerską i 20 skarg na działalność agentów ubezpieczeniowych.

Jednak największy wzrost skarg związany był z działalnością instytucji w sektorze kapitałowym. W sumie do UKNF wpłynęło w analizowanym okresie 127 pism, czyli o 119 proc. więcej niż przed rokiem.

UKNF tłumaczy, że wzrost skarg wynika z pojawienia się nowych zagadnień będących przedmiotem zastrzeżeń m.in. odnoszących się do działalności spółek notowanych na rynku New Connect dotyczących wypełniania obowiązków informacyjnych oraz spółek notowanych na rynku regulowanym i realizacją przez nie uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy.

Skargi na działalność funduszy inwestycyjnych oraz firm inwestycyjnych dotyczą przede wszystkim spraw o charakterze indywidualnym

W pierwszych trzech miesiącach 2013 r. do UKNF wpłynęły 23 skargi dotyczące nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych przez podmioty inne niż banki, o 6 skarg więcej w stosunku do IV kw. 2012 r. Problemy poruszane w pismach dotyczyły w głównej mierze realizacji usług przelewów, w tym czasu ich realizacji, sposobu rozliczenia transakcji oraz postępowania reklamacyjnego.

W I kw wpłynęło także 56 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych (SKOK), które zostały objęte nadzorem KNF pod koniec 2012 r. (w IV kw. 2012 r. złożono 35 skarg na działalność kas). Większość skarg odnosiła się do udzielanych kredytów konsumenckich i pożyczek, jakości obsługi klienta i działalności związanej z obsługą rachunków.

Skarg związanych z działalnością banków było  1399. To o 32 proc. więcej niż analogicznym okresie 2012 r. Większość dotyczyła banków komercyjnych.

Najwięcej zastrzeżeń odnosiło się do działalności banków związanej z obsługą rachunków (334 skargi), udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek (327), jakością obsługi klientów (294) oraz z udzielanymi kredytami hipotecznymi (134). Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły m.in. opłat za prowadzenie rachunków, braku wykonania lub nieterminowej realizacji dyspozycji klientów, a także blokady rachunku na skutek egzekucji. Zgłoszono także zastrzeżenia w zakresie sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym oraz braku aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej.

Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę