KNF dopilnuje likwidacji szkód

Ubezpieczyciele nie stosują się do wyroków Sądu Najwyższego przy likwidacji szkód komunikacyjnych. Komisja Nadzoru Finansowego zapowiada interwencję.

Publikacja: 29.04.2014 11:47

Kierowcy coraz częściej skarżą się na niedozwolone praktyki zakładów przy likwidacji szkód. Najwięcej kontrowersji budzi sposób ustalania wysokości kwoty odszkodowania. Towarzystwa nagminnie stosują potrącenia amortyzacyjne, wyliczają ceny części na podstawie zamienników, a nie oryginałów, zaniżają stawki za naprawę.

Kuriozalne są też obostrzenia dotyczące zwrotu kosztów wynajmu auta zastępczego – uzależnione np. od tego, czy w danej miejscowości funkcjonuje komunikacja publiczna. Jeśli tak, ubezpieczyciele odmawiają zapłaty. Poza tym domagają się oświadczeń, że auto jest niezbędne, bo np. poszkodowany ma chorą babcię i dowozi ją do lekarza.

– Ubezpieczyciele notorycznie stosują różne kruczki, aby nie płacić albo płacić mniej ubezpieczonym, i tym samym nie respektują wyroków Sądu Najwyższego – wyjaśnia Krystyna Krawczyk z Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

W jej ocenie sytuację mogłaby zmienić bezpośrednia likwidacja szkód, o ile byłaby oparta na wyznaczonych przez wyroki sądowe standardach. – Jak dotąd, nie ma odważnego gracza na rynku, który byłby w stanie dyktować innym odpowiednio wysokie stawki likwidacji szkód odpowiadające rzeczywistym cenom robocizny i zakupu oryginalnych części – twierdzi Krawczyk. – Żałujemy, że KNF się tym nie zajmuje – dodaje.

Komisja zapewnia jednak, że jest inaczej. – Pracujemy nad projektem wytycznych odnoszących się do likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych i w najbliższych miesiącach zostanie on przekazany do konsultacji – wyjaśnia Maciej Krzysztoszek z biura prasowego KNF. – Chodzi o to, żeby wszystkie zakłady ubezpieczeń mogły stosować jednolity standard, który będzie weryfikowany w toku inspekcji i sprawowanego nadzoru.

KNF zamierza wydać zalecenia, które mają dotyczyć takich kwestii jak dostarczenie pojazdu zastępczego, oryginalności części zamiennych czy sposobu amortyzacji tych części. W ten sposób wszystkie zakłady będą miały możliwość zapoznania się w tym samym czasie i zakresie z punktem widzenia nadzoru.

Pozostaje jeszcze kwestia stosowania się ubezpieczycieli do zaleceń KNF, skoro obecnie ignorują wyroki SN. W opinii rzecznika ubezpieczonych uzasadnieniem dla stosowania niedozwolonych praktyk likwidacji szkód nie może być twierdzenie, że składki za polisy ubezpieczeniowe  w Polsce są zbyt niskie. – Składki powinny być ustalone w wysokości, która powinna co najmniej zapewnić wykonanie wszystkich zobowiązań z umów ubezpieczenia – zaznacza Krawczyk.

Kierowcy coraz częściej skarżą się na niedozwolone praktyki zakładów przy likwidacji szkód. Najwięcej kontrowersji budzi sposób ustalania wysokości kwoty odszkodowania. Towarzystwa nagminnie stosują potrącenia amortyzacyjne, wyliczają ceny części na podstawie zamienników, a nie oryginałów, zaniżają stawki za naprawę.

Kuriozalne są też obostrzenia dotyczące zwrotu kosztów wynajmu auta zastępczego – uzależnione np. od tego, czy w danej miejscowości funkcjonuje komunikacja publiczna. Jeśli tak, ubezpieczyciele odmawiają zapłaty. Poza tym domagają się oświadczeń, że auto jest niezbędne, bo np. poszkodowany ma chorą babcię i dowozi ją do lekarza.

Ubezpieczenia
Drożeją polisy na zdrowie i abonamenty medyczne
Ubezpieczenia
Roszady w największym polskim ubezpieczycielu. Były szef mBanku na czele PZU Życie
Ubezpieczenia
OFE dały zarobić lepiej niż lokaty bankowe i subkonta ZUS
Ubezpieczenia
Po wyborze nowego zarządu kapitalizacja PZU w górę o blisko miliard złotych
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty