Firmy nie chcą dokładać do polis

Finanse | Wojna cenowa na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych doprowadziła do pogorszenia wyników spółek.

Publikacja: 31.03.2014 12:21

Firmy nie chcą dokładać do polis

Foto: Bloomberg

Elżbieta Glapiak

Wynik techniczny w ubezpieczeniach autocasco towarzystw ubezpieczeniowych zmniejszył się o jedną trzecią. Zakłady nie wspominają jednak o tym, chwaląc się zyskami za ubiegły rok.

W 2013 r. ubezpieczyciele osiągnęli wynik techniczny AC na poziomie 0,48 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 0,725 mld zł. Składka zebrana ze sprzedaży tych polis wyniosła 5,32 mld zł, a rok wcześniej 5,63 mld zł.

Zyski rosły, ale nie z AC

Tymczasem wszystkie zakłady, które już ogłosiły wyniki, podkreślają, o ile udało im się poprawić zyski. PZU zwraca nawet uwagę, że mimo niesprzyjających warunków prowadzenia biznesu osiągnął wynik najwyższy od debiutu giełdowego. Zysk netto wzrósł o 1,2 proc. w stosunku do 2012 r. i wyniósł 3,3 mld zł.

Podobnie rok podsumowuje Ergo Hestia, zaznaczając, że spółki grupy zebrały w 2013 r. 4 mld 236 mln zł składki, zamykając rok zyskiem netto w wysokości 173,57 mln zł. Grzegorz Szatkowski, wiceprezes STU Ergo Hestia ds. finansowych, przyznaje jednak, że 2013 r. był wymagający. – Obserwowaliśmy bardzo ostrą konkurencję cenową, na granicy opłacalności lub już poza nią. My rośliśmy dzięki ubezpieczeniom korporacyjnym, ale również dzięki konsekwentnej polityce utrzymania cen na takim poziomie, który gwarantuje rentowność – wyjaśnia.

Przyznaje jednak, że druga spółka grupy Ergo Hestia, oferujące ubezpieczenia majątkowe MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń, zebrała w tym samym czasie 691,17 mln zł składki przypisanej brutto. To o 7,7 proc. mniej niż w 2012 r.

Podwojeniem sprzedaży chwali się też grupa ubezpieczeniowa Europa. Zebrała ona 2,1 mld zł i osiągnęła 108 mln zł zysku. Podkreśla przy tym, że siłą napędową wzrostu przychodów była wyspecjalizowana oferta dla sektora MSP oraz ubezpieczenia, zarówno z segmentu majątkowego, jak i życiowego, sprzedawane z krótkoterminowymi produktami bankowymi: kredytami ratalnymi i gotówkowymi. Sprzedaż polis dla MSP wzrosła w spółce majątkowej aż sześciokrotnie. Poza tym Europa nawiązała współpracę m.in z operatorami sieci komórkowych. Abonenci korzystają już z ubezpieczenia turystycznego, polisy od utraty stałego źródła dochodów oraz czasowej niezdolności do pracy, a klienci jednej z sieci sprzedaży sprzętu RTV i AGD z przedłużonych gwarancji.

Stawiamy na jakość

Z kolei Uniqa dobre wyniki (w spółce majątkowej zysk wzrósł o ponad 5 mld zł, z 12,5 mld zł przed opodatkowaniem w 2012 r. do 17,6 mld zł w 2013) tłumaczy dbałością o jakość portfela. – Wzrasta w nim udział najbardziej rentownych produktów. Coraz więcej jest ubezpieczeń korporacyjnych, których udział stanowi już jedną czwartą, oraz ubezpieczeń skierowanych do szeroko pojętego sektora mieszkaniowego – tłumaczy Andrzej Jarczyk, prezes Uniqa.

Niestety, ubezpieczenia komunikacyjne nie wyglądają już tak dobrze. Uniqa miała tu w 2013 r. spadek sprzedaży o 11,7 proc. – Według naszych ocen cały rynek ubezpieczeń komunikacyjnych zanotował w roku 2013 r. spadek o 5–6 proc., co jest wynikiem utrzymującej się wojny cenowej – zaznacza Jarczyk.

W ocenie Marcina Tarczyńskiego, analityka Polskiej Izby Ubezpieczeń, cały czas pozytywną informacją jest fakt, że AC pozostaje wyraźnie rentowne. Zebrana składka z AC sięgnęła w ub.r. 5,32 mld zł, natomiast w ramach odszkodowań wypłacono 3,5 mld zł.  Spadek wyniku technicznego Tarczyński tłumaczy tym, że w 2013 r. wzrosły w niewielkim stopniu zobowiązania z tytułu wypłat i jednocześnie spadły nieco przychody ze składek.

Ceny muszą wzrosnąć

– W ubiegłym roku nowy samochód można było ubezpieczyć już za 2 proc. jego wartości, a niektórzy dilerzy dokładali pakiet ubezpieczeń zupełnie za darmo, aby tylko zachęcić kupujących – wyjaśnia Maciej Poprawski, analityk firmy InCoFin. – Takiej sytuacji nie obserwowaliśmy od dawna, nic więc dziwnego, że nawet w tak rentownym segmencie, jakim są ubezpieczenia dobrowolne AC, wynik techniczny spadł.

Poprawski przewiduje jednak, że wkrótce ceny ubezpieczeń komunikacyjnych się ustabilizują, a nawet zaczną rosnąć. Dalsze obniżki składek mogą doprowadzić do tego, że firmy będą musiały do tego biznesu dopłacać.

Elżbieta Glapiak

Wynik techniczny w ubezpieczeniach autocasco towarzystw ubezpieczeniowych zmniejszył się o jedną trzecią. Zakłady nie wspominają jednak o tym, chwaląc się zyskami za ubiegły rok.

Pozostało 96% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę