Najczęściej klienci zakładów skarżą się na likwidację szkód i obsługę w ramach ubezpieczeń Komunikacyjnych – 47 proc. 4058 pisemnych skarg to jednak mniej niż pism niezadowolonych klientów z ubiegłego roku. W pierwszym kwartale 2013 Rzecznik Ubezpieczonych odebrał bowiem 4233. Oznacza to więc spadek liczby spraw o 4,1 proc. Rzecznik Ubezpieczonych w najnowszym raporcie uważa więc, że sytuacja na rynku ubezpieczeniowym ulega poprawie, choć nadal widoczne są nieprawidłowości, a skala nierespektowania prawa przez niektórych ubezpieczycieli jest znacząca.
Skarg odnoszących się do ubezpieczeń komunikacyjnych wpłynęło 1906 - o 2,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. 1588 skarg odnosiło się do obowiązkowego ubezpieczenia OC ppm, a najczęściej zgłaszane zastrzeżenia dotyczyły uzyskania pełnej rekompensaty za wynajem pojazdu zastępczego oraz sposobu likwidacji szkody poprzez nieuprawnione kwalifikowanie jej jako szkody całkowitej. Natomiast w odniesieniu do szkód na osobie najczęściej pojawiały się zarzuty dotyczące ustalania na zbyt niskim poziomie świadczeń odszkodowawczych.
Wysoką pozycję w zakresie liczebności skarg w grupie ubezpieczeń komunikacyjnych zajmowały także sprawy odnoszące się do ubezpieczeń autocasco (240 spraw). Najczęściej podnoszone zarzuty dotyczyły wysokości przyznanego odszkodowania, zapisów OWU skutkujących całkowitą odmową wypłaty odszkodowania oraz interpretacji przepisów ubezpieczeniowych.
Na drugim miejscu pod względem liczebności skarg w przedstawianym okresie sprawozdawczym znalazły się sprawy dotyczące ubezpieczeń na życie. Łącznie było to 1086 skarg, co stanowiło 26,8 proc. ogółu. W porównaniu do I kwartału 2014 r. grupa ta odnotowała wzrost o 0,7 proc. Najwięcej skarg (467 i wzrost o 2,1 proc.) dotyczyło ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie. Drugie miejsce przypadło ubezpieczeniom na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, na które złożone 369 skarg. W stosunku do I kwartału 2014 r. oznacza to spadek o 1,8 proc.
Spory dotyczyły przede wszystkim odmowy uznania roszczenia przez ubezpieczyciela. Dodatkowo, w odniesieniu do umów ubezpieczeń z UFK, punktem spornym były stosowane przez ubezpieczycieli wysokie opłaty likwidacyjne. Pozostałe zarzuty odnosiły się m.in. do zaniżania procentu uszczerbku na zdrowiu oraz wartości wykupu polisy.