Reklama
Rozwiń

Skarżymy mniej

Ponad 4 tys. pisemnych skarg na obsługę związaną z ubezpieczeniami wpłynęło w ciągu pierwszych trzech miesięcy do Rzecznika Ubezpieczonych.

Aktualizacja: 07.05.2015 13:34 Publikacja: 07.05.2015 13:16

Skarżymy mniej

Foto: Fotorzepa, Sławoir Mielnik

Najczęściej klienci zakładów skarżą się na likwidację szkód i obsługę w ramach ubezpieczeń Komunikacyjnych – 47 proc. 4058 pisemnych skarg to jednak mniej niż pism niezadowolonych klientów z ubiegłego roku. W pierwszym kwartale 2013 Rzecznik Ubezpieczonych odebrał bowiem 4233. Oznacza to więc spadek liczby spraw o 4,1 proc. Rzecznik Ubezpieczonych w najnowszym raporcie uważa więc, że sytuacja na rynku ubezpieczeniowym ulega poprawie, choć nadal widoczne są nieprawidłowości, a skala nierespektowania prawa przez niektórych ubezpieczycieli jest znacząca.

Skarg odnoszących się do ubezpieczeń komunikacyjnych wpłynęło 1906 - o 2,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. 1588 skarg odnosiło się do obowiązkowego ubezpieczenia OC ppm, a najczęściej zgłaszane zastrzeżenia dotyczyły uzyskania pełnej rekompensaty za wynajem pojazdu zastępczego oraz sposobu likwidacji szkody poprzez nieuprawnione kwalifikowanie jej jako szkody całkowitej. Natomiast w odniesieniu do szkód na osobie najczęściej pojawiały się zarzuty dotyczące ustalania na zbyt niskim poziomie świadczeń odszkodowawczych.

Wysoką pozycję w zakresie liczebności skarg w grupie ubezpieczeń komunikacyjnych zajmowały także sprawy odnoszące się do ubezpieczeń autocasco (240 spraw). Najczęściej podnoszone zarzuty dotyczyły wysokości przyznanego odszkodowania, zapisów OWU skutkujących całkowitą odmową wypłaty odszkodowania oraz interpretacji przepisów ubezpieczeniowych.

Na drugim miejscu pod względem liczebności skarg w przedstawianym okresie sprawozdawczym znalazły się sprawy dotyczące ubezpieczeń na życie. Łącznie było to 1086 skarg, co stanowiło 26,8 proc. ogółu. W porównaniu do I kwartału 2014 r. grupa ta odnotowała wzrost o 0,7 proc. Najwięcej skarg (467 i wzrost o 2,1 proc.) dotyczyło ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie. Drugie miejsce przypadło ubezpieczeniom na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, na które złożone 369 skarg. W stosunku do I kwartału 2014 r. oznacza to spadek o 1,8 proc.

Spory dotyczyły przede wszystkim odmowy uznania roszczenia przez ubezpieczyciela. Dodatkowo, w odniesieniu do umów ubezpieczeń z UFK, punktem spornym były stosowane przez ubezpieczycieli wysokie opłaty likwidacyjne. Pozostałe zarzuty odnosiły się m.in. do zaniżania procentu uszczerbku na zdrowiu oraz wartości wykupu polisy.

Kolejne miejsce pod względem liczby skarg w I kwartale 2015 r. zajęły sprawy odnoszące się do ubezpieczenia OC. Łącznie było ich 351 (8,6 proc. ogółu) i zawarto w tym OC z tytułu wykonywanej działalności i posiadanego mienia, OC w życiu prywatnym, OC z tytułu wykonywania zawodu, OC przewoźnika oraz OC statków powietrznych i morskich. W tym przypadku zastrzeżenia najczęściej budziła odmowa wypłaty odszkodowania, motywowanej przez ubezpieczycieli np. brakiem ochrony czy zbyt niską suma gwarancyjną. Do grup wyróżniających się dużą liczbą skarg RzU zaliczył również ubezpieczenia mienia na wypadek kradzieży z włamaniem, ognia i innych zdarzeń losowych (180 spraw), ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków (137 spraw), a także ubezpieczenia sprzętu gospodarstwa domowego (117 spraw) oraz rolnicze (89 spraw).

W omawianym przez RzU okresie wpłynęło łącznie 1086 skarg odnoszących się do nieprawidłowości w dziale I, co stanowiło 26,8 proc. ogółu. Jest to wzrost o 0,7 proc. Z kolei w przypadku działu II odnotowane 2952 skargi (72,7 proc.), co stanowi spadek o 0,9 proc.

W I kwartale 2015 r. RzU podjął interwencję w 3145 sprawach, co stanowi 77,5 proc. ogółu zgłaszanych skarg. Z kolei w 381 (9,4 proc.) sprawach odmówił swojej ingerencji. Podstawową przyczyną niepodjęcia działania było kierowanie do Rzecznika spraw jako do kolejnego adresata, przy czym autorzy pism wyraźnie zaznaczali, że chodzi im jedynie o zapoznanie RzU z daną sprawą. Znaczna grupa spraw wymagała też uzupełnienia o dodatkowe informacje, bez których dalsze badanie było niemożliwe.

W wyniku podjętych interwencji Rzecznika w 232 sprawach doszło do zmiany stanowiska na korzyść skarżącego (25 proc.). W porównaniu do I kwartału 2014 r. skuteczność ingerencji RzU uległa zmniejszeniu o 2,8 proc.

Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk prezesem PZU ze zgodą KNF
Ubezpieczenia
Zgrzyt na linii zarząd PZU - skarb państwa. Spółka wypłaci sowitą dywidendę
Ubezpieczenia
Zmiana za sterami PZU Życie
Ubezpieczenia
Szefowa LINK4 odchodzi ze stanowiska. Oficjalnie: Chęć realizacji nowych wyzwań
Ubezpieczenia
Uniqa: Europa Środkowo-Wschodnia ma ogromy potencjał. Wydatki na polisy rosną