Mocny wzrost popularności assistance

W zeszłym roku 2,5 mln Polaków skorzystało z usług assistance, które przestają być kojarzone tylko z motoryzacją. To rekordowa liczba. Assistance przestaje być kojarzone tylko z motoryzacją.

Publikacja: 25.02.2016 12:40

Mocny wzrost popularności assistance

Foto: Flickr

Tak wynika z badania "Rynek usług assistance widziany oczami klientów" zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie Mondial Assistance. Piąta edycja sporządzanego regularnie raportu potwierdza, że popularność assistance wzrasta z roku na rok.

W latach poprzednich liczba osób korzystających z tych świadczeń rosła w miarę stabilnie, a rok 2015 przyniósł dynamiczną zmianę o ponad 40 proc. (o 750 tys. osób) i rekordowy wynik 2,5 mln użytkowników. Spotęgowanie popytu na świadczenia asystenckie potwierdził także zaobserwowany w poprzednich edycjach badania trend, że klienci zaczynają dostrzegać, w coraz większym stopniu, różnorodność tych usług.

- Przybyło nam więcej klientów niż się wszyscy spodziewali - mówił podczas konferencji prasowej Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance, podkreślając, że już ponad 90 proc. mieszkańców miast ma dostęp do takich usług. To absolutny rekord. 60 proc. badanych wie czym jest assistance - wskazywał Frączek.

Po raz pierwszy, jako główne skojarzenie z assistance, badani wskazali szeroko pojęte usługi pomocowe i ratunkowe (34 proc., wzrost o 8 p.p. w ujęciu roczny,), a nie wyłącznie wsparcie samochodowe (33 proc., spadek o 4 p.p. r/r). Z kolei w świadomości 31 proc. osób funkcjonują one jako rodzaj ubezpieczenia. Inne wymieniane skojarzenia to usługi turystyczne, usługi medyczne, ochrona, zabezpieczenie, usługi bezgotówkowe, usługi „concierge".

- Assistance, coraz mniej kojarzy się tylko z usługą dla kierowców. Ludzie zaczynaą postrzegać jako usługę pomocową w wielu sytuacjach życiowych mówiła Anna Karczmarczuk, prezes Ipsos omawiając raport.

Typowy, statystyczny posiadacz usług assistance to osoba z wykształceniem wyższym (44 proc.), żyjąca w trzyosobowym i większym gospodarstwie domowym (54 proc.), w jednym z największych miast (38 proc.). Co istotne, nie można już zauważyć zróżnicowania posiadaczy ze względu na płeć. Zwiększył się też odsetek jednoosobowych gospodarstw domowych (o 4 p.p.).

– Cieszy nas fakt, że usługi assistance mają dziś powszechny charakter i praktycznie nie widać zróżnicowania ze względu na płeć, zamożność czy wielkość gospodarstwa domowego. Zgromadzone dane pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomymi użytkownikami produktów finansowych i zwracają uwagę na zakres oferowanych im produktów. Szczególnie cieszy mnie fakt, że 76 proc. klientów bankowych i 74 proc. klientów ubezpieczeniowych uważa, że dodanie usług assistance podnosi atrakcyjność produktu podstawowego – komentuje Tomasz Frączek.

Podobnie jak w latach poprzednich najczęściej z usług assistance korzystano w 2015 roku w ramach produktów ubezpieczeniowych, notując wzrost o 440 tys. osób. Bardzo wyraźnie wzrosło z kolei wykorzystanie świadczeń asystenckich oferowanych w ramach produktów bankowych – wzrost o ponad 650 tys. osób.

– Porównując wyniki kolejnych naszych badań możemy zauważyć wzrost osób korzystających z usług pomocowych w ramach ubezpieczeń. Jest to około 0,5 mln osób rocznie. Wykorzystanie usług assistance w ramach produktów bankowych było 35 proc. wyższe niż w 2014 roku, rośnie przy tym częstość wykorzystania usług assistance w ciągu roku. Patrząc na klientów ubezpieczeniowych i bankowych, gdy już ktoś deklarował, że miał potrzebę skorzystać, to średnio biorąc robił to dwukrotnie w 2015 roku. Możemy wnioskować, że korzystanie z assistance wchodzi Polakom w nawyk – mówi Frączek.

Wskazane przez konsumentów postrzeganie usług assistance ma również swoje odzwierciedlenie w ocenie przydatności poszczególnych rodzajów pomocy. Jako najbardziej wartościowe wskazane zostało wsparcie medyczne (81 proc.), na drugim miejscu znalazło się samochodowe (76 proc.), a trzecim domowe (69 proc.). Wysoko oceniana była również pomoc w podróży zagranicznej (60 proc.).

- Najistotniejszą zmianą jaką możemy zaobserwować w porównaniu z latami poprzednimi jest popularność usług medycznych. Oznacza to, że przełamane zostało stereotypowe kojarzenie assistance z branżą motoryzacyjną. Niezwykle istotny jest także wzrost zapotrzebowania na pomoc domową. Wynika to w znacznej mierze ze zmiany postaw mężczyzn, którzy zaczęli je doceniać. Domowe assistance nie jest już produktem dedykowanym wyłącznie dla kobiet – dodaje prezes Mondial Assistance.

Tak wynika z badania "Rynek usług assistance widziany oczami klientów" zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie Mondial Assistance. Piąta edycja sporządzanego regularnie raportu potwierdza, że popularność assistance wzrasta z roku na rok.

W latach poprzednich liczba osób korzystających z tych świadczeń rosła w miarę stabilnie, a rok 2015 przyniósł dynamiczną zmianę o ponad 40 proc. (o 750 tys. osób) i rekordowy wynik 2,5 mln użytkowników. Spotęgowanie popytu na świadczenia asystenckie potwierdził także zaobserwowany w poprzednich edycjach badania trend, że klienci zaczynają dostrzegać, w coraz większym stopniu, różnorodność tych usług.

Pozostało 85% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę