Polisy dostępne przez całą dobę

Jeżeli w ferworze przygotowań do urlopu przypomnimy sobie, że nie mamy polisy turystycznej, możemy ją kupić w ciągu kilku minut o dowolnej porze

Publikacja: 07.08.2008 02:17

W nowoczesnych kanałach sprzedaży można już kupować polisy komunikacyjne, mieszkaniowe, proste ubezpieczenia na życie i – co jest szczególnie ważne w sezonie wakacyjnym – ubezpieczenia turystyczne. Reklamując taką możliwość, towarzystwa ubezpieczeniowe chwalą się głównie niższą ceną produktu. Jest to niebagatelna zaleta sprzedaży bezpośredniej. Dzięki temu, że ubezpieczyciel nie korzysta z pośrednictwa agenta, cena produktu może być niższa nawet o 30 proc. Zwykle jednak oszczędność to tylko 5 – 10 proc. ceny identycznej polisy kupowanej w sposób tradycyjny.

[srodtytul]Ochrona po zapłaceniu składki[/srodtytul]

Sama procedura zakupu polisy jest bardzo prosta. Jeśli robimy to przez Internet, trzeba wypełnić formularz na stronie towarzystwa, jeżeli przez telefon – odpowiedzieć na pytania konsultanta. I tak np., gdy kupujemy polisę komunikacyjną, będziemy musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące wieku kierowcy, jego statusu rodzinnego, miejsca zamieszkania, okresu posiadania prawa jazdy, czyli czynników wpływających na bezpieczną jazdę. Rozmowa jest nagrywana, co w razie sporu może pomóc w wyegzekwowaniu odszkodowania. Na podstawie informacji przekazanych w ten sposób towarzystwo wystawi nam polisę i prześle pod wskazany adres przesyłką pocztową lub kurierską.

Właśnie ten punkt może się wydawać najsłabszym ogniwem całego systemu. Na przesłanie dokumentów – nawet pocztą kurierską – trzeba poczekać. To może być problemem, jeżeli o zakupie polisy przypomnieliśmy sobie pół godziny przed wejściem na pokład samolotu, który zawiezie nas na egzotyczny urlop. Trzeba jednak pamiętać, że o tym, kiedy zaczyna obowiązywać ochrona ubezpieczeniowa, zwykle decyduje moment, gdy na konto towarzystwa wpłyną pieniądze. I tak w ubezpieczeniach turystycznych zazwyczaj (choć nie zawsze!) ochrona zaczyna się od następnego dnia po zapłaceniu składki.

– Płacąc za polisę kartą nawet minutę przed północą, mamy zapewnioną ochronę ubezpieczeniową już od następnego dnia – zapewnia Joanna Kitowska, rzecznik prasowy Ergo Hestii.

Możliwe są i inne rozwiązania. Zdarza się, że odpowiedzialność ubezpieczyciela zaczyna się już od dnia i godziny zawarcia umowy, natomiast przy innych produktach jesteśmy chronieni dopiero od momentu dostarczenia dokumentów ubezpieczeniowych i opłacenia składki. Trzeba to koniecznie sprawdzić przed zawarciem umowy.

[srodtytul]Dokumenty nie będą potrzebne[/srodtytul]

Mniejszym problemem jest brak papierowego potwierdzenia zawarcia umowy. Taki dokument zwykle nie będzie nam potrzebny – wystarczy potwierdzenie zawarcia transakcji przesłane przez towarzystwo drogą elektroniczną oraz kod tej transakcji, który powinniśmy otrzymać od pracownika sprzedającego polisę przez telefon. To wystarczy, by zgłosić ewentualną szkodę. Jeżeli wykupiliśmy polisę turystyczną, w razie problemów ze zdrowiem będziemy się kontaktować z centrum alarmowym, które zapyta o kod transakcji albo poprosi o inne dane, które otrzymaliśmy e-mailem lub przez telefon. Podobna procedura obowiązuje, gdy zgłaszamy szkodę objętą ubezpieczeniem autocasco. Jeśli natomiast będziemy musieli skorzystać z ubezpieczenia domu lub mieszkania, to i tak zajmiemy się tym dopiero po powrocie z wakacji, gdy będzie już na nas czekał oryginał polisy. W żadnej z tych sytuacji posiadanie polisy w postaci papierowej nie jest więc do niczego potrzebne. Wyjątkiem jest tylko komunikacyjne OC. W przypadku tego ubezpieczenia dokumenty przesłane drogą internetową mogą się okazać niewystarczające, zwłaszcza gdy do zawinionego przez nas wypadku dojdzie za granicą.

[srodtytul]Wymagana większa samodzielność[/srodtytul]

Jeżeli kupujemy polisę w tradycyjny sposób, możemy liczyć na pomoc agenta, który doradzi i pomoże wybrać odpowiedni produkt. W przypadku polis direct musimy wykazać się większą samodzielnością. Gdy chcemy porównać oferty, musimy zadzwonić do kilku towarzystw lub przeczytać kilka OWU i przeprowadzić kalkulację składek na kilku stronach internetowych.

Kupując polisę bez pośrednictwa agenta, musimy zachować zwiększoną ostrożność. Najpierw trzeba zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU) i jeśli tylko czas na to pozwala, wyjaśnić wszelkie wątpliwości za pośrednictwem poczty elektronicznej albo telefonicznie w call center. Warto też wydrukować lub zapisać na dysku OWU obowiązujące w momencie zawarcia umowy – w razie sporu o wypłatę odszkodowania właśnie ta wersja warunków ubezpieczenia będzie obowiązująca.

[srodtytul]Nieuczciwość się nie opłaca[/srodtytul]

Składając wniosek drogą elektroniczną, bardzo łatwo jest oszukać ubezpieczyciela, który przed podpisaniem umowy nie sprawdza przecież prawdziwości podanych informacji. Jednak takie postępowanie jest nie tylko nieuczciwe, ale też nieopłacalne dla oszusta. Jeżeli np. nie przyznamy się, że samochodem będzie jeździł dwudziestolatek, który od niedawna ma prawo jazdy, liczmy się z tym, że w razie szkody nie dostaniemy odszkodowania z ubezpieczenia autocasco albo zostanie ono obniżone. Ubezpieczyciel może też zweryfikować nasze oświadczenie dotyczące przysługujących zniżek. Jeżeli się okaże, że podaliśmy nieprawdę, musimy się liczyć z konsekwencjami – z odmową wypłaty odszkodowania włącznie. Podobnie będzie wtedy, gdy zataimy inne informacje mające wpływ na podniesienie wysokości składki.

[ramka]Sława Cwalińska-Weychert, wiceprezes Link4

Poszukiwania warto zacząć od porównania 4-5 ofert ubezpieczenia. W przypadku ubezpieczeń direct jest to proste, bo w serwisach internetowych szybko można zajrzeć do ogólnych warunków umów i dowiedzieć się, co oznaczają takie pojęcia jak amortyzacja, udział własny, naprawa w warsztatach autoryzowanych lub standardowych. Nie patrzmy tylko na ceny, ale i na to, co dostajemy za nasze pieniądze, a więc np. czy nasze autocasco działa za granicą i w których krajach, czy może tylko w Polsce, czy usługa assistance ma limit kilometrów, co oznacza, że pomoc nie może zostać udzielona pod domem klienta, czy raczej jest dostępna zawsze. Słowem – porównujmy zakresy ubezpieczenia łącznie z ceną.[/ramka]

[ramka]Sprzedaż polis przez Internet i telefon

[b]Allianz[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne i turystyczne, [link=http://www.allianzdirect.pl]www.allianzdirect.pl[/mail], tel. 022 567 67 67

[b]AXA[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne, [link=http://www.axa.pl]www.axa.pl[/mail], tel. 95 22

[b]Benefia[/b]

ubezpieczenia, mieszkaniowe, turystyczne, na życie, OC w życiu prywatnym, [link=http://www.benefia24.pl]www.benefia24.pl[/mail], tel. 0801 080 300 i 022 544 14 14

[b]BRE Ubezpieczenia[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne, turystyczne, mieszkaniowe, na życie z funduszem, www.mbank.pl, tel. 022 526 79 55; [link=http://www.multibank.pl]www.multibank.pl[/mail], tel. 0801 300 800 lub 042 630 08 00

[b]Commercial Union[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne, [link=http://www.cu.com.pl]www.cu.com.pl[/mail], 0801 28 28 28 lub 022 563 28 28

[b]Ergo Hestia[/b]

ubezpieczenie mieszkań, turystyczne, OC w życiu prywatnym i NNW, [link=http://www.hestia.pl]www.hestia.pl[/mail]

[b]Generali[/b]

ubezpieczenia mieszkaniowe, komunikacyjne i turystyczne, [link=http://www.generalidirect.pl]www.generalidirect.pl[/mail], tel. 95 05

[b]Liberty Direct[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne, [link=http://www.libertydirect.pl]www.libertydirect.pl[/mail], tel. 95 21

[b]Link4[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne, turystyczne, mieszkaniowe, ubezpieczenie na życie, [link=http://www.link4.pl]www.link4.pl[/mail], tel. 022 444 44 44

[b]MTU[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne i mieszkaniowe, [link=http://www.mtu.pl]www.mtu.pl[/mail], tel. 0801 105 105

[b]PZU[/b]

ubezpieczenie turystyczne, 0802 102 102[/ramka]

W nowoczesnych kanałach sprzedaży można już kupować polisy komunikacyjne, mieszkaniowe, proste ubezpieczenia na życie i – co jest szczególnie ważne w sezonie wakacyjnym – ubezpieczenia turystyczne. Reklamując taką możliwość, towarzystwa ubezpieczeniowe chwalą się głównie niższą ceną produktu. Jest to niebagatelna zaleta sprzedaży bezpośredniej. Dzięki temu, że ubezpieczyciel nie korzysta z pośrednictwa agenta, cena produktu może być niższa nawet o 30 proc. Zwykle jednak oszczędność to tylko 5 – 10 proc. ceny identycznej polisy kupowanej w sposób tradycyjny.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów