Sztuczna inteligencja zarządza taksówkami w Tokio

Toyota Motor, JapanTaxi, KDDI i Accenture opracowały system koordynacji ruchu taksówek, który prognozuje ich zapotrzebowanie na podstawie danych o wykonanych usługach, big data oraz informacji o bieżącej sytuacji w mieście

Aktualizacja: 15.03.2018 11:49 Publikacja: 15.03.2018 11:29

Sztuczna inteligencja zarządza taksówkami w Tokio

Foto: Stock Adobe

W lutym uruchomiono w Tokio program testowy systemu, który przyniósł 20-procentowy wzrost liczby kursów taksówek. System co pół godziny prognozuje liczbę potrzebnych taksówek w Tokio podzielonym na kwadraty 500x500 metrów. Wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji z funkcjami uczenia się maszyn, na podstawie informacji o zamawianych kursach, dostępności komunikacji zbiorowej, o pogodzie, dane ze smartfonów (za zgodą ich użytkowników) i o istotnych wydarzeniach, jak np. mecze czy koncerty.

W wytypowanych do testów taksówkach JapanTaxi zainstalowano tablety, na których wyświetlana jest mapa z prognozowaną liczbą zamówień oraz liczbą wolnych taksówek w danym rejonie, co umożliwia kierowcom lepsze dopasowanie się do popytu. Skraca to czas oczekiwania na taksówkę, a jednocześnie zwiększa wykorzystanie floty. System umożliwia również rejestrowanie sugestii doświadczonych taksówkarzy.

W lutym system wykazał skuteczność 94,1 proc., a sprzedaż usług wobec stycznia wzrosła o 20,4 proc. W najbliższym czasie program pilotażowy zostanie rozszerzony o kolejne kilkadziesiąt pojazdów.

Toyota odpowiada w tym programie m.in. za przetwarzanie i analizę big data na platformie MSPF (Mobility Services Platform), gromadzi dane o pogodzie, dostępności komunikacji zbiorowej i istotnych wydarzeniach w mieście. Następnie prognozy zapotrzebowania na usługi przekazywanie są JapanTaxi.

JapanTaxi. twórca i operator popularnej aplikacji do zamawiania taksówek przez telefon, opracowała aplikację przewidującą zapotrzebowanie na taksówki, z której korzystają kierowcy. Odpowiada też za zbieranie rejestrów usług, informacji o położeniu wolnych taksówek i sugestii kierowców.

Operator łączności KDDI dostarcza prognozy przemieszczania się ludzi na podstawie geolokalizacji (GPS)i informacje big data zbierane smartfonami.

Accenture koordynowała od strony informatycznej działania wszystkich partnerów i opracowała algorytm analityczny sztucznej inteligencji, prognozujący zapotrzebowanie na usługi taksówkowe.

W lutym uruchomiono w Tokio program testowy systemu, który przyniósł 20-procentowy wzrost liczby kursów taksówek. System co pół godziny prognozuje liczbę potrzebnych taksówek w Tokio podzielonym na kwadraty 500x500 metrów. Wykorzystuje mechanizmy sztucznej inteligencji z funkcjami uczenia się maszyn, na podstawie informacji o zamawianych kursach, dostępności komunikacji zbiorowej, o pogodzie, dane ze smartfonów (za zgodą ich użytkowników) i o istotnych wydarzeniach, jak np. mecze czy koncerty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?