Polacy chcą budowy CPK i kolei dużych prędkości

Polacy uważają, że nowe lotnisko przesiadkowe jest potrzebne — wynika z badań Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Na celowość takiej inwestycji wskazuje 57,8 procent respondentów.

Aktualizacja: 12.02.2020 09:10 Publikacja: 11.02.2020 21:00

Polacy chcą budowy CPK i kolei dużych prędkości

Foto: materiały prasowe

Na pytanie: Czy zdaniem Pana/Pani w Polsce potrzebne jest lotnisko oferujące powiększenie liczby bezpośrednich połączeń lotniczych 32,6 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 25,1 proc. „tak”. „Raczej nie” odpowiedziało 18,4 proc. ankietowanych przez IBRiS, a zdecydowanie nie 6,4 proc. W tym temacie 17,5 proc. nie miało zdania odpowiadając: „Nie wiem/Trudno powiedzieć”.

A jeśli już lotnisko będzie, to powinno ono zostać zintegrowane z siecią kolejową. Polacy ponadto widzą sens w realizacji programu inwestycyjnego CPK, zakładającego inwestycje w nowe lotnisko centralne i spiętą z nim sieć kolei dużych prędkości – na taką potrzebę wskazywało 7 na 10 badanych. Z kolei 18,2 proc. badanych nie widzi sensu takiej integracji.

Czytaj także: CPK to rewolucja w podróżach koleją

Niemal wszyscy ankietowani wskazali na konieczność unowocześnienia sieci kolejowej i usprawnienia transportu wewnątrz kraju. Ponad 90 proc. badanych uważa, że rząd powinien inwestować w rozwój kolei dużych prędkości. Co więcej, oznaczałoby to również zwiększenie konkurencyjności kolei i częstsze wybieranie przez pasażerów tego środka transportu (73 proc. pozytywnych odpowiedzi). Tylko 5,4 proc. responentów jest zdania, że to nie ma sensu.

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS zrealizował badanie  8-10 lutego 2020 roku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1100 osób.

Lotnisko i węzeł kolejowy mają powstać w pobliżu Baranowa niespełna 40 km od Warszawy. Data pierwszego rejsu z CPK Solidarność nadal jest wyznaczona na koniec 2027 roku.

Do czerwca 2020 wybrany zostanie wykonawca master planu lotniska. Prace nad nim ruszą w połowie roku. Dokument będzie zawierał m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat, szczegółową lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury oraz planowane etapy budowy itd. Ruszą badania środowiskowe na terenie całej Polski – pod kątem inwestycji kolejowych. Przygotowywana jest nowelizacja specustawy o CPK, która określi zasady wcześniejszego wykupu nieruchomości. Mają one ruszyć jeszcze w tym roku. Zmiany w prawie mają pozwolić na skrócenie procedur administracyjnych i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności.

Ogłoszenie Programu Wieloletniego CPK, czyli rządowego planu finansowania inwestycji uwzględniającego długoletnie wydatki z finansów publicznych.

Już zaprezentowano Strategiczne Studium Lokalizacyjne na którym znalazły się mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących do nowego lotniska między Warszawą i Łodzią.

A w najbliższych miesiącach zostanie wybrany doradca strategiczny CPK , który będzie wspomagał spółkę podczas planowania, projektowania i budowy portu przesiadkowego. W ramach dialogu technicznego CPK prowadzi rozmowy m.in. z lotniskiem Narita w Tokio, Changi w Singapurze i Incheon w Seulu.

Na pytanie: Czy zdaniem Pana/Pani w Polsce potrzebne jest lotnisko oferujące powiększenie liczby bezpośrednich połączeń lotniczych 32,6 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 25,1 proc. „tak”. „Raczej nie” odpowiedziało 18,4 proc. ankietowanych przez IBRiS, a zdecydowanie nie 6,4 proc. W tym temacie 17,5 proc. nie miało zdania odpowiadając: „Nie wiem/Trudno powiedzieć”.

A jeśli już lotnisko będzie, to powinno ono zostać zintegrowane z siecią kolejową. Polacy ponadto widzą sens w realizacji programu inwestycyjnego CPK, zakładającego inwestycje w nowe lotnisko centralne i spiętą z nim sieć kolei dużych prędkości – na taką potrzebę wskazywało 7 na 10 badanych. Z kolei 18,2 proc. badanych nie widzi sensu takiej integracji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił