Linie liczą zyski

Spadające ceny ropy znacząco poprawią kondycję branży lotniczej. Linie zarobią prawie 20 mld dolarów

Publikacja: 10.12.2014 10:38

Linie lotnicze zarobią w tym roku 19,9 mld dolarów — wynika z najnowszej prognozy IATA

Linie lotnicze zarobią w tym roku 19,9 mld dolarów — wynika z najnowszej prognozy IATA

Foto: Bloomberg

Linie lotnicze zarobią w tym roku 19,9 mld dolarów — wynika z najnowszej prognozy IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych). -To o 1,9 mld dol. więcej, niż zakładaliśmy w czerwcu- powiedział w Genewie Tony Tyler dyrektor generalny IATA.

Główny powód tak znaczącej poprawy kondycji finansowej przewoźników, to przede wszystkim szybki spadek cen paliwa lotniczego, który jednak następuje wolniej, niż jest to w przypadku notowań ropy naftowej. W dalszym ciągu wydatki na paliwo stanowią 30 proc. wszystkich kosztów linii lotniczych. Tyle, że w czerwcu, kiedy ropa Brent kosztowała po 120 dolarów za baryłkę te wydatki miały 40-procentowy udział. — Pasażerowie mogą oczekiwać spadku cen. Ale wszystko odbywa się z opóźnieniem, bo linie lotnicze jeszcze nie korzystają w pełni ze spadku cen kerosenu. Praktycznie wszystkie z nich wykupiły transakcje ubezpieczające od wzrostu cen. W przyszłym roku sytuacja jednak powinna zacząć się zmieniać- mówił Brian Price, główny ekonomista IATA.

Rok 2015 ma być dla światowego transportu lotniczego jeszcze lepszy. IATA prognozuje zysk w wysokości 25 mld dolarów z założeniem, że średnie ceny ropy wyniosą 85 dol. za baryłkę Brenta. Dla porównania średnia cena Brenta w tym roku, to 101,4 dol.

Na każdym pasażerze przewoźnicy zarobią w 2015 7,08 dol. To dwa razy tyle, ile IATA wyliczyła w czerwcu. —Ale zwróćmy uwagę na to, że tutaj w Genewie kawa w Starbucksie kosztuje równowartość 7 dolarów, a na każdej sprzedanej porcji ta firma zarabia 14 proc ceny. To znaczy, że Starbucks sprzedając siedem kubków kawy zarabia tyle, ile linia lotnicza na jednym statystycznym bilecie- dodał Price.

—Jest jeszcze jeden powód lepszych wyników światowego lotnictwa- mówił Tyler. — To poprawa sytuacji gospodarczej na świecie, chociaż jest ona bardzo nierówna - przyznał.

Z danych, jakie udostępnił Brian Price wynika, że tegoroczna kwota zysku netto, jaki wypracują linie 19,9 mld dol. rozkłada się bardzo nierówno. O ile linie amerykańskie wypracują w tym roku zysk netto w wysokości 11,9 mld dol. i 13,2 mld w przyszłym, to przewoźnicy europejscy odpowiednio w tym samym czasie 2,7 i 4 mld dol. —Niestety rynek europejski jest nadal obłożony wysokimi podatkami i poszczególne rządy raczej zastanawiają się jak nałożyć kolejne opłaty, a nie jak wesprzeć lotnictwo- ubolewa Tony Tyler. A jako jedno z najbardziej przyjazne dla branży wymienił politykę rządów w krajach Zatoki Perskiej. Linie tego regionu zarobiły w 2013 500 mln dolarów, w tym będzie to 1,1 mld, a w przyszłym 1,6 mld. W w tym regionie też najszybciej (procentowo) rośnie liczba przewiezionych pasażerów. A takie linie jak Emirates, Etihad i Qatar Airways po zdobyciu znaczącej części rynku europejskiego ruszają teraz na podbój obu Ameryk.

Danuta Walewska z Genewy

Linie lotnicze zarobią w tym roku 19,9 mld dolarów — wynika z najnowszej prognozy IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych). -To o 1,9 mld dol. więcej, niż zakładaliśmy w czerwcu- powiedział w Genewie Tony Tyler dyrektor generalny IATA.

Główny powód tak znaczącej poprawy kondycji finansowej przewoźników, to przede wszystkim szybki spadek cen paliwa lotniczego, który jednak następuje wolniej, niż jest to w przypadku notowań ropy naftowej. W dalszym ciągu wydatki na paliwo stanowią 30 proc. wszystkich kosztów linii lotniczych. Tyle, że w czerwcu, kiedy ropa Brent kosztowała po 120 dolarów za baryłkę te wydatki miały 40-procentowy udział. — Pasażerowie mogą oczekiwać spadku cen. Ale wszystko odbywa się z opóźnieniem, bo linie lotnicze jeszcze nie korzystają w pełni ze spadku cen kerosenu. Praktycznie wszystkie z nich wykupiły transakcje ubezpieczające od wzrostu cen. W przyszłym roku sytuacja jednak powinna zacząć się zmieniać- mówił Brian Price, główny ekonomista IATA.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach