Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na ostatni odcinek 51 –kilometrowej trasy z Łukowa do Parczewa. Jej rewitalizacja ma zapewnić alternatywną drogę dla modernizowanej linii kolejowej nr 7 Warszawa– Lublin. Podobne rozwiązanie zastosowano ostatnio przy pracach na Rail Baltica, gdzie pierwszy przetarg w ramach Krajowego Programu Kolejowego objął modernizację 230 kilometrów linii objazdowych z Warszawy do Białegostoku.
Postepowanie przetargowe dla odcinka z Łukowa do Parczewa jest kolejnym w ramach tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycyjnej i kontynuowaniem nowej formuły prowadzenia inwestycji kolejowych, gdzie modernizacja głównych tras poprzedzona jest przygotowaniem objazdów. Takie rozwiązanie zapewnia sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych podczas realizacji kontraktów. Prace na trasie Warszawa – Lublin rozpoczną się w 2017 roku. Wcześniej przygotowana będzie trasa Łuków – Lublin jako objazdowa szczególnie dla pociągów pasażerskich.
Rewitalizacja nieczynnej obecnie trasy umożliwi także wznowienie przewozów pasażerskich z Łukowa do Parczewa, a dalej do Lubartowa i Lublina. Odcinek Lublin – Lubartów od zakończonej w 2013 roku rewitalizacji zapewnia sprawną obsługę pociągów.
Rozpoczęcie prac na linii Łuków-Parczew planowane jest w 2016 roku, a zakończenie na początku 2017 roku Po modernizacji całego odcinka Łuków - Lublin pociągi pojadą tą trasą z prędkością dochodzącą do 120 kilometrów na godzinę.
Linia kolejowa nr 7 łącząca m.in. Warszawę z Lublinem spełnia ważną rolę w obsłudze ruchu krajowego w korytarzu pomiędzy Warszawą a granicą z Ukrainą. Jest ponadto istotnym elementem międzynarodowego korytarza transportowego biegnącego na kierunku Morze Czarne – Morze Bałtyckie.