Aktualizacja: 21.03.2025 17:19 Publikacja: 10.02.2025 05:25
Foto: Bloomberg
Słowa Donalda Trumpa o tym, że USA chcą przejąć Kanał Panamski, mogły być traktowane jako żart, dziwactwo czy wręcz przejaw imperialnego szaleństwa tego polityka. O tym, że trzeba było je od początku traktować bardzo poważnie, przekonaliśmy się dopiero po wizycie w Panamie Marca Rubio, nowego amerykańskiego sekretarza stanu. Rubio, człowiek związany z głównym nurtem Partii Republikańskiej, ostrzegł władze Panamy, że Stanom Zjednoczonym nie podobają się silne chińskie wpływy w tym kraju i że USA mogą zareagować ostrzej, jeśli Pekin będzie miał wpływ na działanie strategicznego Kanału Panamskiego. Na reakcję nie trzeba było długo czekać. Panama ogłosiła, że nie przedłuży uczestnictwa w chińskiej infrastrukturalnej Inicjatywie Pasa i Szlaku (Nowym Jedwabnym Szlaku). Wcześniej, by przystąpić do tej inicjatywy i przyciągnąć inwestycje z ChRL, zerwała stosunki dyplomatyczne z Tajwanem. Panama zwolni też amerykańskie okręty wojenne z opłat za przepływ Kanałem. Być może też odbierze zarejestrowanej w Hongkongu spółce Hutchinson Ports kontrolę nad portami znajdującymi się na obu wejściach do kanału. Petycję w tej sprawie do Sądu Najwyższego złożyła już grupa prawników wskazująca, że Chińczycy nie płacą podatków i łamią warunki koncesji.
Przez cały dzień w piątek, 21 marca, na londyńskim Heathrow nie wyląduje ani jeden samolot. Kilkadziesiąt maszyn, które miały odlecieć rano, zostało uziemionych. To skutek pożaru, który wybuchł w nocy z czwartku na piątek.
Związek zawodowy pilotów Lufthansy Vereinigung Cockpit (VC) uznał, że przyszedł czas na wynegocjowanie podwyżek. Wzywa zarząd do negocjacji.
Inwestycje CPK się rozpędzają. Szybką kolej z Katowic do Ostrawy podzielono na dwie części. Kaliszowi obiecano połączenie z KDP łącznicą.
Kapitał zakładowy Centralnego Portu Komunikacyjnego został powiększony o kolejną wpłatę – 1,9 mld złotych. To znaczy, że od grudnia 2024 r. spółka otrzymała z budżetu 5,4 mld zł.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Akcje chińskiego koncernu BYD zyskiwały we wtorek na giełdzie w Hongkongu nawet 11 proc. Spółka ogłosiła, że ma technologię ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła pełnowymiarową inwazję na Ukrainę. Rzeczniczka Departamentu Stanu USA przekonuje, że Rosja i Ukraina są bliskie zawarcia porozumienia o pełnym zawieszeniu broni.
Amerykanie nie mają hamulców w zakupach paliw wyprodukowanych z rosyjskiej ropy, choć sami obłożyli je sankcjami. Dolary zasilają rosyjską agresję i kieszenie pośredników. Najbogatszy człowiek Indii zarabia w ten sposób prawie 1 mld dol. rocznie.
Przez cały dzień w piątek, 21 marca, na londyńskim Heathrow nie wyląduje ani jeden samolot. Kilkadziesiąt maszyn, które miały odlecieć rano, zostało uziemionych. To skutek pożaru, który wybuchł w nocy z czwartku na piątek.
Norwegia zdecydowała się na odważny ruch i cyfryzuje całościowo system sterowania ruchem kolejowym. W najbliższych latach jej śladem pójdą inne kraje, oczekiwany jest boom na tym rynku.
Jury zakończonego kilka dni temu festiwalu filmów turystycznych w Maniwie w Japonii nagrodziło srebrem film prezentujący atrakcje Wisły. Spot wyprodukowany na zlecenie Urzędu Miejskiego w Wiśle ma już na koncie kilkanaście nagród.
Dwa nowe raporty – Climate Central i Światowej Organizacji Meteorologicznej – ujawniają niepokojące rekordy dotyczące zmian klimatu wywołanych działalnością człowieka. Autorzy alarmują: konsekwencje braku przeciwdziałania będą coraz bardziej dotkliwe.
Jak informuje „Financial Times”, Stany Zjednoczone mają przymierzać się już do podpisania z Ukrainą umowy w sprawie dostępu do surowców mineralnych. Brytyjski dziennik twierdzi, że ma być ona dużo szersza niż ta, której nie podpisano ze względu na kłótnię, do której doszło w lutym między Donaldem Trumpem a Wołodymyrem Zełenskim w Białym Domu.
Zbyt dobrze zna historię imperium. Zbyt mocno pachnie mu jego osobista sytuacja losami Mikołaja II. Też wojna, też stagnacja. Niepokoje.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas