Boeing 737 MAX w Europie dopiero w styczniu 2021

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zamierza dopuścić Boeingi 737 MAX w styczniu, a nie jak wcześniej informowała jeszcze w listopadzie.

Publikacja: 22.11.2020 10:41

Boeing 737 MAX w Europie dopiero w styczniu 2021

Foto: AFP

Bez pośpiechu o powrocie MAXów mówią także Brazylijczycy i Chińczycy, którzy z kłopotów Boeinga zrobili sprawę polityczną. Kanadyjczycy czekają na EASA, a Amerykanie dali tym maszynom ponowną certyfikację w ostatnim tygodniu, a amerykańskie linie lotnicze zamierzają wprowadzić te maszyny do operacji jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Europejska aprobata zmian w tych samolotach nadal jest kluczowa dla Boeinga, bo otworzy drogę do ponownej certyfikacji także przez innych regulatorów.

Decyzja prezesa EASA, Patricka Ky jest dużym zaskoczeniem, bo jeszcze w minionym tygodniu EASA zapowiadała ponowną certyfikację MAXów nawet do końca tego miesiąca. Teraz w wywiadzie dla francuskiej LaTribune Patrick Ky przyznał, że wprawdzie wszystko wskazuje się na to, że Boeing uporał się z defektami tej maszyny i MAXy mogą wrócić do latania z pasażerami. Dodał jednak — W naszym przypadku oznacza to, że MAXy będą mogły wrócić do latania w styczniu — mówił Patrick Ky i nie ukrywał, że EASA jest bardziej wymagająca wobec Boeinga od jej amerykańskiego odpowiednika Federal Aviation Administration (FAA)

— Zmiany, jakie zamierzamy wprowadzić w tym przypadku przede wszystkim dotyczą certyfikacji Boeinga, co wcale nie powinno wydłużyć całego procesu. Ale zamierzamy wprowadzić naszą własną ocenę systemów bezpieczeństwa — tłumaczy teraz Patrick Ky.

Dla Boeinga sprawa ponownej certyfikacji MAXów jest kluczowa ze względów finansowych. Zielone światło dla wznowienia dostaw oznacza uwolnienie 12 mld dolarów, które są warte wyprodukowane i nie dostarczone odbiorcom maszyny.

Wcześniej EASA zapowiadała, że zezwolenie dla MAXów na latanie z pasażerami będzie poprzedzał 28-dniowy okres próbny, ale wszystko miało się wydarzyć jeszcze w tym roku.

Boeingi 737 MAX zostały uziemione 12 marca 2019 roku, w dwa dni po katastrofie takiej maszyny należącej do Ethiopian Airlines. Wcześniej w październiku 2018, z powodu wadliwie działającego autopilota spadła maszyna indonezyjskich linii Lion Air. W obu katastrofach zginęło łącznie 346 osób.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach