Ponad 41 miliardów złotych chce w najbliższych latach wydać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Plany obejmują realizację przeszło 1,3 tys. inwestycji. Blisko 1 tys. to przedsięwzięcia mające charakter punktowy, poprawiające bezpieczeństwo ruchu w konkretnych miejscach. Kolejna grupa obejmuje przeszło 250 zadań o znacznie szerszym zasięgu – to przebudowa lub rozbudowa istniejących odcinków dróg krajowych, a także budowa węzłów drogowych.
Planowane przedsięwzięcia zostały ujęte w dwóch programach: Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) oraz Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej. Ten pierwszy wskazuje rodzaje działań niezbędnych by sieć dróg w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników. Drugi ma m.in. poprawić spójność sieci oraz przyczyniać się do ograniczania jej negatywnego wpływu na środowisko.
Czytaj więcej
20 lat temu Polska miała zaledwie 720 km dróg szybkiego ruchu. Obecnie ma siedem razy więcej: pon...
Obecnie w realizacji jest 377 inwestycji wartych 9,3 mld zł. Kolejne 409 przedsięwzięć, już w większej skali, bo mających pochłonąć blisko 32 mld zł, jest na etapie przygotowania. W postępowaniu przetargowym mającym wyłonić wykonawcę znalazły się 34 inwestycje. – W tym roku ogłosimy przetargi na 72 zadania punktowo poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego i 13 kompleksowych przebudów lub rozbudów, które poprawią bezpieczeństwo na dłuższych odcinkach dróg krajowych – zapowiada GDDKiA.
Nowe chodniki, drogi dla rowerów, oświetlone przejścia dla pieszych
W ramach PBID zakończono już ponad pół tysiąca inwestycji o wartości prawie 1,4 mld zł. To m.in. budowa 120 km chodników, 75 km dróg pieszo-rowerowych czy oświetlenia prawie 4,3 tys. przejść dla pieszych. 33 skrzyżowania zostały przebudowane na rondo, a dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów wybudowano ponad 200 zatok autobusowych. W przygotowaniu, przetargu lub w trakcie budowy jest 160 km chodników, ponad 190 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz 20 km dróg rowerowych. Kolejnych 39 rond pojawi się w miejsce skrzyżowań, powstanie również 150 poprawiających bezpieczeństwo i płynność jazdy nowych lewoskrętów.