Trybunał przyznał rację taniej linii Ryanair, która często kwestionowała w europejskich instancjach wymiaru sprawiedliwości publiczną pomoc liniom lotniczym przyznawaną w czasie pandemii. Irlandzki przewoźnik oświadczył teraz w komunikacie, że „ten wyrok potwierdza, iż Komisja Europejska powinna postępować jako strażnik równych warunków konkurencji w transporcie lotniczym i nie może zatwierdzać dyskryminacyjnych pomocy publicznych poszczególnych rządów. Werdykt Trybunału jest triumfem uczciwej konkurencji i konsumentów w całej Unii” — cytuje AFP.
Czytaj więcej
Pokazaliśmy poprzedniemu rządowi plany, w jaki sposób Lotnisko Chopina można rozbudować. Niestety, nikt wtedy nie był tym zainteresowany – mówi „Rzeczpospolitej” Michael O’Leary, prezes Ryanaira.
Na skutek skargi Ryanaira unijny sąd anulował w maju 2021 r. zgodę Brukseli na pomoc rządu Holandii dla KLM. Sąd uznał wtedy, że Komisja Europejska niedostatecznie umotywowała swoją decyzję. Dwa miesiące później Komisja zgodziła się ponownie na pomoc 3,4 mld euro. W obecnym werdykcie TSUE stwierdził, że wtedy Komisja popełniła błąd w ustaleniu beneficjentów tej pomocy, bo nie uwzględniła innych pomocy przyznanych grupie Air France-KLM i Air France. „Kiedy istnieją obawy co do skutków skumulowanych pomocy publicznych w ramach tej samej grupy, spada na Komisję obowiązek szczególnej czujności dotyczącej powiązań firm z tą grupą” — orzekł TSUE.
Czytaj więcej
Europejski trybunał TSUE anulował decyzję Komisji Europejskiej aprobującą pomoc publiczną dla Air France. Brukselę pozwał Ryanair, ale bezpośrednie skutki tego werdyktu będą ograniczone.
Ryanair w swej skardze podkreślił, że w okresie pandemii linie lotnicze w Unii Europejskiej otrzymały ponad 40 mld euro dyskryminacyjnej pomocy publicznej. Taka nieuzasadniona pomoc zachęca do nieskutecznych działań i szkodzi konsumentom.