Projekt CPK nie trafi do kosza. Tusk: nie będzie przymusowego wywłaszczenia

Przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zostaną dokładnie przeanalizowane przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka we współpracy z pełnomocnikiem rządu ds. CPK.

Aktualizacja: 13.12.2023 06:25 Publikacja: 13.12.2023 03:00

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Foto: CPK/ materiały prasowe

– Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny. Minister infrastruktury i pełnomocnik ds. CPK w sposób otwarty, czytelny, bez dziwnych decyzji, na oczach Polek i Polaków, zdecydują, jaka jest przyszłość CPK i będą w tym uczestniczyli wybitni i bezstronni eksperci. Będzie to projekt, który będzie służył w sposób racjonalny Polsce, Polkom i Polakom, tak jak służą i będą służyć polskie regionalne lotniska, które budowaliśmy tak intensywnie – mówił w exposé Donald Tusk. Podkreślił, że stanie się to w warunkach pełnej przejrzystości tego projektu. I że nie będzie wywłaszczeń. – Chcę zapewnić jeszcze raz tych, którzy czuli się terroryzowani. Ja byłem wiele razy w tych miejscach. Byłem tam, oni płakali. Wiecie, co czuli ludzie, którzy będą musieli się wyprowadzić, zostaną wywłaszczeni? To są setki ludzi w kraju. Prawie wszędzie, gdzie byłem w Polsce, spotykałem ludzi, którzy mówili „oni chcą nas wywłaszczyć, nie mówią za ile, nie mówią po co” – mówił Donald Tusk. Przypomniał, że w czasach jego rządów nie było protestów w sprawie wywłaszczeń. Bo wszyscy dostali należną satysfakcję. Niezależnie od tego, jakie decyzje podejmiemy, ludzie nie będą z tego powodu płakać – zapewniał premier Tusk.

Czytaj więcej

Spółka CPK rozpędza się. Kupuje pociągi za ogromną kwotę

Bez gigantomanii

– Czyli będzie tak, jak tego oczekiwaliśmy. Będą się liczyły już nie slajdy, ale fakty. Nie będzie też już żonglowania liczbami, brania ich z sufitu. Wiadomo, że niezbędny jest dokładny audyt, na co poszły pieniądze, które zostały wydane. Ile z tego poszło na marketing i PR, a ile na rzeczywiste cele związane z tym projektem. Nie będzie także już gigantomanii, rujnowania otoczenia. Zrównania z ziemią Lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, niszczenia lotnisk regionalnych – uważa Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jego zdaniem jest to bardzo dobry sygnał. – Ten projekt, jeśli ma być realizowany, musi zostać postawiony na nogi, bo na razie stoi na głowie – uważa Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj więcej

CPK. Spółka zaczyna coraz więcej wydawać, a nawet nie wbito łopaty

Realne prognozy

Zmieniły się prognozy dla branży lotniczej w Polsce. Wskazuje na to także ostatnie oświadczenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). „To nie jest tak, że branża lotnicza automatycznie pragnie większej przepustowości portów lotniczych. Natomiast linie lotnicze obawiają się rosnących kosztów obsługi portów lotniczych i dlatego wspierają rozwój nowych jedynie wówczas, gdy jest to uzasadnione popytem rynkowym i poparte rozsądnymi kosztami. IATA uważa jednak, że istnieje potrzeba zwiększenia przepustowości portów lotniczych w Europie, ponieważ wiele tradycyjnych węzłów przesiadkowych wykorzystuje pełną przepustowość. A projekt budowy CPK w swoim założeniu to propozycja połączonego węzła kolejowo-lotniczego, który przyniósłby znaczące korzyści gospodarcze zarówno Polsce, jak i całemu regionowi” – czytamy w oświadczeniu IATA.

Czytaj więcej

Broń, elektrownie atomowe, CPK. Czy nowy rząd będzie kontynuował projekty PiS?

Jednocześnie organizacja zastrzega się, że przy zmieniającym się rynku prognoza z lutego 2022 r. zamówiona dla Lotniska Solidarność opiewająca na 45 mln pasażerów rocznie, w tym 48 proc. pasażerów tranzytowych w pierwszym roku operacji – została przygotowana „kilka lat temu”.

Te prognozy uległy obniżeniu. Ostatnio b. pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała mówił o 30 mln pasażerów.

Rząd Donalda Tuska
Dariusz Klimczak

Wiceszef PSL będzie nowym ministrem infrastruktury. 43-letni poseł, wcześniej działacz samorządowy, był członkiem parlamentarnego zespołu ds. CPK w Sejmie. Zapewne więc określenie przyszłości CPK będzie jednym z jego najpilniejszych zadań. Szybkich decyzji, wymaga też rozwiązanie kryzysu na granicy z Ukrainą i uregulowanie statusu ukraińskich przewoźników drogowych.
Klimczak będzie też musiał naprawić sytuację na kolei, odblokować tam inwestycje, podnieść konkurencyjność, zwłaszcza otwierając tory dla niezależnych przewoźników i łamiąc monopol PKP InterCity w przewozach dalekobieżnych. Kolej czekają także radykalne zmiany kadrowe – spółki PKP obsadzone zostały politycznymi nominatami Prawa i Sprawiedliwości.

Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem