Polskie konsorcjum przejmie od Chińczyków strategiczny włoski port

Kontrolowany przez chiński kapitał strategiczny port w Taranto na południu Włoch ma zostać, z poparciem USA, "odbity" przez polskie konsorcjum, które ma zainwestować w nadbrzeże 60 mln euro - napisał włoski dziennik "La Verita".

Publikacja: 08.12.2023 08:35

Polskie konsorcjum przejmie strategiczny włoski port

Polskie konsorcjum przejmie strategiczny włoski port

Foto: Bloomberg

Za inwestycją ma stać konsorcjum trzech firm działających w branży logistycznej, a całość ma spinać Poland - U.S. Operations sp. z o. o. (PLUS Ops). Prezesem spółki jest Ronald Farkas, były oficer Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, były wysoki urzędnik ds. programów lotniczych w Ambasadzie USA w Warszawie – pisze włoski dziennik.

Według informacji na stronie konsorcjum "do jego obowiązków należało zarządzanie i koordynowanie programów zagranicznej sprzedaży sprzętu wojskowego o wartości ponad 4 miliardów USD pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Rzeczpospolitą Polską".

Polsko-amerykańskie konsorcjum przejmie port w Taranto

Partnerem inwestycji w porcie Taranto ma być firma spedycyjna Pol-Mare z Gdyni, która od ponad 15 lat jest obecna w branży transportowej. W konsorcjum ma znaleźć się też trzeci podmiot, którego nazwy "La Verita" nie wymienia.

Miejscem inwestycji ma być tzw. strefa Eco/Park w porcie Taranto. Za kwotę 60 mln euro zbudowany ma być terminal intermodalny z pełną obsługą infrastrukturalną. Informację potwierdził gazecie adwokat Jacek Bieniak, z kancelarii Act BSWW Legal, która ma obsługiwać inwestycję. "La Verita" pisze, że wejście Polaków do Taranto odbywa się z pomocą i na życzenie Amerykanów, którzy z niepokojem patrzą na chińskie wpływy w portach Europy.

Czytaj więcej

COSCO: po porcie w Pireusie kolej na kolej

Obecność kapitału chińskiego w portach państw Unii Europejskiej to ryzyko cyberataków, szpiegostwa i wykradania wrażliwych danych, nie tylko na poziomie lokalnym, ale "może stwarzać także szersze ryzyko dla Europy, zwłaszcza w odniesieniu do sił zbrojnych państw członkowskich UE i NATO". W latach 2004-21 chińskie firmy wydały ponad 9,1 mld euro na przejęcia europejskich portów morskich. Najwięksi inwestorzy to Ocean Shipping Company (Cosco) i China Merchants. Cosco w pełni kontroluje port w Pireusie w Grecji.

Za inwestycją ma stać konsorcjum trzech firm działających w branży logistycznej, a całość ma spinać Poland - U.S. Operations sp. z o. o. (PLUS Ops). Prezesem spółki jest Ronald Farkas, były oficer Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, były wysoki urzędnik ds. programów lotniczych w Ambasadzie USA w Warszawie – pisze włoski dziennik.

Według informacji na stronie konsorcjum "do jego obowiązków należało zarządzanie i koordynowanie programów zagranicznej sprzedaży sprzętu wojskowego o wartości ponad 4 miliardów USD pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Rzeczpospolitą Polską".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Ryzykowne pożegnanie kapitana Lufthansy. Wystraszył pasażerów
Transport
Boeing wyciągnął wnioski ze swoich błędów. Wraca do dawnych praktyk
Transport
Air France-KLM wychodzi z turbulencji
Transport
Urząd nadzoru karci Boeinga. Tylko trzy miesiące na poprawę
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Transport
Poleciały głowy w Polskich Portach Lotniczych. Jest tymczasowy szef i konkurs
Transport
Nieoficjalnie: Zmiany kadrowe w PPL. Prezes i jego zastępca stracili stanowiska